Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ROL VE OYUNCULUK |
Birinci düzey |
REK312 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YUSUF OĞUZ ALTUNTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr.Gör.YUSUF OĞUZ ALTUNTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Rol ve Oyunculuk temel ilkelerinin öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Oyunculuk malzemesinin biçimlendiği bir derstir. Oyunculuk malzemesinin geliştirilmesinde ilk adım olarak gözlem gücünün harekete geçirilmesi, beş duyunun koordinasyonlarının sağlanması,iç aksiyonun tanımlanması ve etkinleştirilmesi, duyguları ortaya çıkarıcı çalışmaların yapılması. Duyum duygu ayrılığı ve aksiyonu ateşleyici güçlerin alıştırmalarla ortaya çıkarılması. Mimik ve rolün gelişmesinde vücudun bir bütün olarak eşgüdümünün sağlanması. Konsantrasyon sağlayıcı alıştırmaların yapılması. Oyunculuk kuramlarının öğretilmesi ve uygulanması.Uygulanan bu alıştırmaların tiratlar kapsamında ele alınması, algılanması, iç ve dış aksiyonun tiratlara yansıtılması, dekor ve kostüm kullanmadan oyuncunun en yalın anlatım biçimlerinin oyuncu adayına öğretilmesi.
|
1- |
Vücut eğitimi, duruş
|
2- |
Ağırlık transferi ve adımlar
|
3- |
Birleşik Kol ve Bacak hareketleri, hareket uzaması, büyümesi
|
4- |
Yer ve mekan kullanımı, vücudun uyumu
|
5- |
Gövde hareketlerinin prensibi
|
6- |
Hareket formları vücut açıcı çalışmalar
|
7- |
Gözlem ve oyunculuk
|
8- |
Shakespeare oyunculuğu ilkeleri
Stanislawski oyunculuğu
|
9- |
Komedi oyunculuğu ve uygulamaları
Temel oyunculuk bilgileri
Pandomim ve rol uygulamaları + Ara Sınav
|
10- |
Epik oyunculuk
Biyomekanik oyunculuk
|
11- |
Klasik ve Epik oyunculuk karşılaştırması
Stanislavski ve Epik yorumlamanın incelikleri
|
12- |
Tip ve Karakter oyunculuğu
Tirad Çalışmaları
|
13- |
Karşılıklı rol çalışmaları
|
14- |
Sahne performansları
|
15- |
Yarıyıl Sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Vucut estetiği ve Sahne duruşunun öğrenir.
|
2- |
Ağırlık transferi ve vucut uzamlarının doğru kullanım şekillerini öğrenir.
|
3- |
Yer ve mekan kullanımının öğrenir.
|
4- |
Hareket formlarının ve estetiğini öğrenir.
|
5- |
shakespeare oyunculuğunun ilkelerini öğrenir.
|
6- |
Stanislawski oyunculuk sisteminin ilkelerini öğrenir.
|
7- |
Epik oyunculuk sisteminin öğrenir.
|
8- |
Meyerhold ve Biyomekanik oyunculuk sisteminin temel prensiplerinin öğrenir ve uygular.
|
9- |
Komedi ve dram oyunculuğunun incelikleri ve farklarının öğrenir ve gerçekleştirir.
|
10- |
Bireysel Sahne performansları uygular.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma.
|
|
2- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
3- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme.
|
|
4- |
Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
5- |
Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme.
|
|
6- |
Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
7- |
Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir.
|
|
9- |
Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir.
|
|
10- |
Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir.
|
|
11- |
Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
|
|
12- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
13- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
|
|
14- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
16- |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
17- |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
|
|
18- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
1
|
3
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
3
|
2
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
107
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Konstantin Stanislavski,Bir Aktör Hazırlanıyor,Çev:Suat Taşer,Yazko,İstanbul 1983
Konstantin Stanislavski,Bir Karakter Yaratmak,Çev:Suat Taşer,Yazko,İstanbul,1981
Eric Morris,Joan Hotckıs,Rol Yapmayın Lütfen,Çev:İpek Bilgin,Dost Kitabevi,Ankara,1988
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yılmaz Arıkan, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul,2002
|
|