Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > SAYISAL İŞARET İŞLEME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAYISAL İŞARET İŞLEME Birinci düzey MEM 418 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUZAFFER KANAAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUZAFFER KANAAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Sayısal işaret işleme konularında temel kavramlarını, çözüm metodlarını ve ve uygulamalarını öğretmek.
Dersin tanımı İşaret ve sistemlerin teori ve uygulamaları, elektronik, bilgisayar ve haberleşme teknolojileri alanlarında önemli bir yer tutmaktadır. İşaret işleme temel olarak sistem tahlil ve terkibi için, sistemlerin işaretlerde meydana getirdiği değişimlerin bulunması veya işarette istenen değişiklikleri yerine getirecek bir sistemin tasarlanması işlemidir. Sayısal işaret işleme, sayısal yöntemlerle işaretlerin işlenmesi manasına gelmektedir. Sayısal işaret işleme, mobil telefonlardan uçak elektroniğine kadar çok yaygın bir teknoloji sahasında kullanılmaktadır.

Dersin içeriği
1- İşaret işlemeye giriş
2- Ayrık-Zamanlı işaretler
3- Ayrık-Zamanlı işaretler
4- Ayrık-Zamanlı sistemler
5- Ayrık-Zamanlı sistemler
6- Ayrık-Zamanlı sistemler
7- İşaret ve sistemlerin frekans uzayı analizi
8- İşaret ve sistemlerin frekans uzayı analizi
9- Sürekli-zaman işaretlerinin ayrık-zamanlı işlenmesi
10- Sürekli-zaman işaretlerinin ayrık-zamanlı işlenmesi
11- İşaret ve sistemlerin Z-Dönüşümü analizi
12- İşaret ve sistemlerin Z-Dönüşümü analizi
13- Sayısal süzgeç tasarımı
14- Sayısal süzgeç tasarımı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sayısal işaret işleme ile ilgili kavramların, çözüm metotlarının ve uygulamalarını anlaşılması
2- Ayrık zamanlı sistemler hakkında tasarım ve yorum becerisi
3- Gerçek zamanlı sistem tasarım algoritmalarını öğrenme
4- Sistemi gerçekleştirmeden önce modelleyip, model üzerinden sistem hakkında fikir yürütebilme kabiliyeti
5- Filtre yapıları ve bunları gerçekleştirebilme kabiliyeti
6- Çeşitli sinyal analiz yöntemlerini öğrenerek sinyalden anlamlı bilgiyi elde edebilme becerisi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Sarp ERTÜRK, "Sayısal İşaret İşleme", Birsen Yayınları, 2005
Yardımcı Kaynaklar Sophocles J. Orfanidis, "Introduction to SignalProcessing", 2010

Ders ile ilgili dosyalar