Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Elektrik-elektronik Mühendisliği > ELEKTRİK MAKİNALARI TASARIM İLKELERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTRİK MAKİNALARI TASARIM İLKELERİ Birinci düzey EM 330 Seçmeli 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FERHAT DALDABAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. FERHAT DALDABAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sınıf Dersleri : Haftada 2 saat teorik.
Dersin amacı Bu derste, öğrencilerin kabiliyetlerini geliştirecek şekilde AC elektrik makinalarının teorisi, tasarımı ve uygulamaları hakkındaki temel prensiplerinin verilmesi amaçlanmaktadır. Ders, asenkron makinaların yapısal özellikleri, Tasarım parametreleri, döner manyetik alan analizi, tek ve çok faz indüksiyon mmakinaları, indüksiyon motorların çalışma modları ve eşdeğer devre modelleri, indüksiyon motorların hız control teknikleri, lineer indüksiyon motorlar, senkron makinaların temelleri, senkron motor ve jeneratörlerin temel özellikleri, senkron motorların hız kontrol teknikleri ve uygulamaları, harmonikler, özel elektrik makinaları konularını içermektedir.
Dersin tanımı AC Elektrik Makinalarının Tasarım İlkeleri

Dersin içeriği
1- AC makinaların temel prensipleri ve döner manyetik alan.
2- AC makinaların temel prensipleri ve döner manyetik alan.
3- İndüksiyon makinaların temelleri ve eşdeğer devreleri.
4- İndüksiyon makinaların temelleri ve eşdeğer devreleri.
5- İndüksiyon motorların çalışma modları.
6- İndüksiyon motorların çalışma modları.
7- İndüksiyon motorların hız kontrol teknikleri.
8- Lineer indüksiyon motorlar.
9- Senkron motorların temelleri ve eşdeğer devreleri.
10- Senkron motorların temelleri ve eşdeğer devreleri.
11- Senkron motor ve jeneratörler.
12- Senkron motor ve jeneratörler.
13- Senkron motorların hız kontrol teknikleri ve uygulamaları.
14- Özel elektrik makinaları.
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- • öğrencilerin mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir.
2- -
3- -
4- -
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı A.E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Stephen D. Udmans, Electric Machinery, McGraw Hill. P.C. Sen, Principles of Electric Machines and Power Electronics, John Wiley & Sons.
Yardımcı Kaynaklar B.S. Guru, Huseyin R. Hızıroglu, Electric Machinery and Transformers, Oxford University Press

Ders ile ilgili dosyalar