Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FERHAT DALDABAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FERHAT DALDABAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf Dersleri : Haftada 2 saat teorik.
|
Dersin amacı
|
Bu derste, öğrencilerin kabiliyetlerini geliştirecek şekilde AC elektrik makinalarının teorisi, tasarımı ve uygulamaları hakkındaki temel prensiplerinin verilmesi amaçlanmaktadır. Ders, asenkron makinaların yapısal özellikleri, Tasarım parametreleri, döner manyetik alan analizi, tek ve çok faz indüksiyon mmakinaları, indüksiyon motorların çalışma modları ve eşdeğer devre modelleri, indüksiyon motorların hız control teknikleri, lineer indüksiyon motorlar, senkron makinaların temelleri, senkron motor ve jeneratörlerin temel özellikleri, senkron motorların hız kontrol teknikleri ve uygulamaları, harmonikler, özel elektrik makinaları konularını içermektedir.
|
Dersin tanımı
|
AC Elektrik Makinalarının Tasarım İlkeleri
|
1- |
AC makinaların temel prensipleri ve döner manyetik alan.
|
2- |
AC makinaların temel prensipleri ve döner manyetik alan.
|
3- |
İndüksiyon makinaların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
4- |
İndüksiyon makinaların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
5- |
İndüksiyon motorların çalışma modları.
|
6- |
İndüksiyon motorların çalışma modları.
|
7- |
İndüksiyon motorların hız kontrol teknikleri.
|
8- |
Lineer indüksiyon motorlar.
|
9- |
Senkron motorların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
10- |
Senkron motorların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
11- |
Senkron motor ve jeneratörler.
|
12- |
Senkron motor ve jeneratörler.
|
13- |
Senkron motorların hız kontrol teknikleri ve uygulamaları.
|
14- |
Özel elektrik makinaları.
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
• öğrencilerin mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir.
|
2- |
-
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
10- |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
A.E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Stephen D. Udmans, Electric Machinery, McGraw Hill.
P.C. Sen, Principles of Electric Machines and Power Electronics, John Wiley & Sons.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
B.S. Guru, Huseyin R. Hızıroglu, Electric Machinery and Transformers, Oxford University Press
|
|