Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FERHAT DALDABAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FERHAT DALDABAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf Dersleri : Haftada 2 saat teorik.
|
Dersin amacı
|
Bu derste, öğrencilerin kabiliyetlerini geliştirecek şekilde AC elektrik makinalarının teorisi, tasarımı ve uygulamaları hakkındaki temel prensiplerinin verilmesi amaçlanmaktadır. Ders, asenkron makinaların yapısal özellikleri, Tasarım parametreleri, döner manyetik alan analizi, tek ve çok faz indüksiyon mmakinaları, indüksiyon motorların çalışma modları ve eşdeğer devre modelleri, indüksiyon motorların hız control teknikleri, lineer indüksiyon motorlar, senkron makinaların temelleri, senkron motor ve jeneratörlerin temel özellikleri, senkron motorların hız kontrol teknikleri ve uygulamaları, harmonikler, özel elektrik makinaları konularını içermektedir.
|
Dersin tanımı
|
AC Elektrik Makinalarının Tasarım İlkeleri
|
1- |
AC makinaların temel prensipleri ve döner manyetik alan.
|
2- |
AC makinaların temel prensipleri ve döner manyetik alan.
|
3- |
İndüksiyon makinaların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
4- |
İndüksiyon makinaların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
5- |
İndüksiyon motorların çalışma modları.
|
6- |
İndüksiyon motorların çalışma modları.
|
7- |
İndüksiyon motorların hız kontrol teknikleri.
|
8- |
Lineer indüksiyon motorlar.
|
9- |
Senkron motorların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
10- |
Senkron motorların temelleri ve eşdeğer devreleri.
|
11- |
Senkron motor ve jeneratörler.
|
12- |
Senkron motor ve jeneratörler.
|
13- |
Senkron motorların hız kontrol teknikleri ve uygulamaları.
|
14- |
Özel elektrik makinaları.
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
• öğrencilerin mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir.
|
2- |
-
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
|
|
2- |
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Çevre Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek
|
|
3- |
Değişik disiplinlere ait bilgileri Çevre Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
|
|
4- |
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
|
|
5- |
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
|
|
6- |
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
8- |
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
|
|
9- |
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
A.E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Stephen D. Udmans, Electric Machinery, McGraw Hill.
P.C. Sen, Principles of Electric Machines and Power Electronics, John Wiley & Sons.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
B.S. Guru, Huseyin R. Hızıroglu, Electric Machinery and Transformers, Oxford University Press
|
|