Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÖZKAN UFUK NALBANTOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD. DOÇ. DR. ÖZKAN UFUK NALBANTOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
sınıfta
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere olasılık ve rassal süreçlerin temel ve bazı ileri kavramlarını tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu dersin konuları arasında Bayes teoremi, rassal değişkenler, rassal değişkenlerin toplamı, merkezi limit teoremi ve uygulamaları, güven aralıkları, ayrık ve sürekli rassal süreçler gibi temel olasılık konuları ve temel istatistik konuları bulunmaktadır.
|
1- |
Giriş, Küme Kavramı, Örnek Uzay, Permutasyon, Kombinasyon
|
2- |
Olasılığa Giriş, olasılık Aksiyomları, Geometrik olasılık, koşullu olasılık, Bayes Teoremi
|
3- |
Rasgele değişkenler ve dağılımları: Kesikli, Sürekli, iki boyutlu rasgele değişkenler.
|
4- |
Beklenen değer, varyans, standart sapma ve özellikleri
|
5- |
Momentler, Chebyshev Eşitsizliği
|
6- |
Bazı Kesikli Dağılımlar: Bernoulli, Binom, Çok terimli, Geometrik dağılımlar.
|
7- |
Bazı Kesikli Dağılımlar: Negatif Binom, Hipergeomterik, poisson dağılımları.
|
8- |
Sürekli Rasgele Değişkenlerin Dağılımı: Normal dağılım, Standart normal dağılım.
|
9- |
Sürekli Rasgele Değişkenlerin Dağılımı: Düzgün, Üstel, Gamma, Beta dağılımları
|
10- |
Örneklem, Örnek seçimi, verilerin düzenlenmesi ve analizi, frekans dağılımı, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, grafiksel gösterimler ve varyasyon katsayısı
|
11- |
Örnekleme dağılımları ve tahmin etme: Nokta Tahmini, Bilinen varyansla kitle ortalaması için aralık tahmini
|
12- |
Bilinen varyansla kitle ortalaması için aralık tahmininde örneklem büyüklüğü, Chebysev ve örneklem büyüklüğü.
|
13- |
Varyans bilinmediğinde kitle ortalaması için aralık tahmini, Kitle standart sapması ve varyansı için aralık tahmini
|
14- |
Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkı ve varyansları oranı için aralık tahmini, Ölçüm çiftleri için aralık tahmini
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Giriş, Küme Kavramı, Örnek Uzay, Permutasyon, Kombinasyon konularının öğrenilmesi.
|
2- |
Olasılığa Giriş, olasılık Aksiyomları, Geometrik olasılık, koşullu olasılık, Bayes Teoremi konularının öğrenilmesi.
|
3- |
Öğrencilerin rasgele değişkenler ve dağılımları: Kesikli, Sürekli, iki boyutlu rasgele değişkenler konularında bilgi sahibi olmaları.
|
4- |
Beklenen değer, varyans, standart sapma ve özellikleri, Momentler, Chebyshev Eşitsizliği konularının kavranması.
|
5- |
Bazı Kesikli Dağılımlar: Bernoulli, Binom, Çok terimli, Geometrik, Negatif Binom, Hipergeomterik, poisson dağılımlarının öğrenilmesi.
|
6- |
Sürekli Rasgele Değişkenlerin Dağılımı: Normal dağılım, Standart normal dağılım, Düzgün, Üstel, Gamma, Beta dağılımlarının öğrenilmesi.
|
7- |
Örneklem, Örnek seçimi, verilerin düzenlenmesi ve analizi, frekans dağılımı, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, grafiksel gösterimler ve varyasyon katsayısının öğrenilmesi
|
8- |
Nokta Tahmini, Bilinen varyansla kitle ortalaması için aralık tahmini konularının ve Bilinen varyansla kitle ortalaması için aralık tahmininde örneklem büyüklüğü, Chebysev ve örneklem büyüklüğü konularının öğrenilmesi.
|
9- |
Varyans bilinmediğinde kitle ortalaması için aralık tahmini, Kitle standart sapması ve varyansı için aralık tahmininin yapılabilmesi.
|
10- |
Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkı ve varyansları oranı için aralık tahmini ve Ölçüm çiftleri için aralık tahmini konularının öğrenilmesi.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine sahip olur.
|
|
6- |
Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur.
|
|
7- |
Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
|
|
8- |
Sözlü ve/veya yazılı iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
10- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hukuksal konularda bilgiye sahip olur.
|
|
11- |
Yönetsel becerilere (liderlik, organizasyon, zaman ve risk yönetimi, kalite bilinci, verimlilik vb) sahip olur.
|
|
12- |
Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
|
|
13- |
Alışılmışın dışında yollar bulabilme becerisine sahip olur.
|
|
14- |
Yönetim becerisi, mesleki özgüven ve inisiyatif alabilme özelliklerine sahip olur.
|
|
15- |
Problemlere çözümler getirirken ulusal çıkarları gözetir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Olasılık ve İstatistik, Nobel Yayınevi, Prof. Dr. Fikri Akdeniz.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Probability and Stochastic Processes: A Friendly Introduction for Electrical and Computer Engineers, by Roy D. Yates and David J. Goodman, 2nd Ed., John Wiley & Sons, Inc.
An Introduction to Probability Theory and Its Applications, Volume 1, 3rd Edition, William Feller (Princeton Univ., New Jersey), ISBN: 978-0-471-25708-0, 1968.
|
|