Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖĞRETİM LİDERLİĞİ |
İkinci düzey |
EGB 542 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkce
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇELİKTEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yuzyuze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin genel amacı liderlik yaklaşımları ve ilgili temel kavram ile uygulamalar gibi konularda bilgi, beceri ve tutumlar kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Tarihsel süreç içerisinde Liderlik Yaklaşımları (Geleneksel, Davranışsal, Durumsallık ve Çağdaş Liderlik) ve Eğitim Yönetimine yansıması
|
1- |
Tanışma/ Ders Planı, Liderlik Kavramının Gelişimi ve Yeni Tanımlamalar, Liderlik Yaklaşımları (Geleneksel, Davranışsal, Durumsallık ve Çağdaş Liderlik)
|
2- |
Çağdaş Liderlik Yaklaşımları (Öğretim Liderlik- Öğretmen Liderlik- Dağıtımcı Liderlik)
|
3- |
Çağdaş Liderlik Yaklaşımları (Vizyoner Liderlik- Dönüşümcü Liderlik- İşlemci Liderlik)
|
4- |
Çağdaş Liderlik Yaklaşımları (Hizmetkâr Liderlik- Ruhsal Liderlik- Kuantum Liderlik)
|
5- |
Liderlik ve Örgütsel Hiyerarşi (Makro, Mikro ve Örgüt Düzeyinde Liderlik)
|
6- |
Liderlerin Etkileme Taktikleri
|
7- |
Liderlik ve Toplumsal Değişme
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
Yaratıcılık, İnovasyon ve Okul Liderliği
|
10- |
Eğitim Yönetiminde Etik, Değerler ve Liderlik
|
11- |
Kültürel Farklılıklar ve Liderlik
|
12- |
Eğitim Yönetimi Programlarında Liderlik
|
13- |
Türkiye’de 2012-2022 yılları arasında Okul Yönetiminde Liderlik Konusunda yapılan akademik çalışmaların değerlendirilmesi
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğretim liderliği alanında teorik bilgilere sahip, bu bilgileri geliştirir, derinleştirir ve arasındaki etkileşimi tartışabilir;
|
2- |
Öğretim liderliği alanındaki sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir ve değerlendirir;
|
3- |
Öğretim liderliği konusunda öğretmenlere rehberlik eder.
|
4- |
Öğretim liderliği alanındaki çalışmalarını yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
|
|
2- |
Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
|
|
3- |
Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
|
|
4- |
Okul liderliğinin temellerini bilme.
|
|
5- |
Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
|
|
6- |
Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
|
|
7- |
Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma.
|
|
8- |
Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
3
|
48
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
3
|
48
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
20
|
20
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
20
|
20
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Güçlü, N. (Ed.) ve Koşar, S. (Ed. Yrd.).(2021). Eğitim Yönetiminde Liderlik. (7.Baskı). Ankara: Pegem A.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Balcı, K.M. (2005): Eğitim Yönetimi Terimler Sözlüğü: Ankara: Tekağaç.
Campbell, S. Ve Samiec, E. (2010). Beş Boyutlu Liderlik. (Çev. E. Kafalı)İstanbul: Pegasus Yayınları.
Ekici, K.M. (2006). Vizyoner Liderlik. Ankara: Turhan Kitabevi.
Glickman, C.D., Gordon, S.P. & Ross-Gordon, J.M. (2014). Denetim ve Öğretimsel Lidelik. Gelişimsel Bir Yaklaşım. (Çev. Ed. Aksu, M.B. ve E. Ağaoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
Konan, N. (2015). Eğitim Yönetiminde Yeni Liderlik Yaklaşımları. (1.Baskı). Ankara: Pegem A.
Özdemir,S.(Ed.).(2013). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama.Ankara:Pegem A.
Yılmaz, K. (2021). Eğitim Yönetiminde Değerler. (6.Baskı). Ankara: Pegem A.
|
|