Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Eğitim Yönetimi (y.l.) > ÖĞRETİM LİDERLİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖĞRETİM LİDERLİĞİ İkinci düzey EGB 542 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkce
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÇELİKTEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli yuzyuze
Dersin amacı Bu dersin genel amacı liderlik yaklaşımları ve ilgili temel kavram ile uygulamalar gibi konularda bilgi, beceri ve tutumlar kazandırmaktır.
Dersin tanımı Tarihsel süreç içerisinde Liderlik Yaklaşımları (Geleneksel, Davranışsal, Durumsallık ve Çağdaş Liderlik) ve Eğitim Yönetimine yansıması

Dersin içeriği
1- Tanışma/ Ders Planı, Liderlik Kavramının Gelişimi ve Yeni Tanımlamalar, Liderlik Yaklaşımları (Geleneksel, Davranışsal, Durumsallık ve Çağdaş Liderlik)
2- Çağdaş Liderlik Yaklaşımları (Öğretim Liderlik- Öğretmen Liderlik- Dağıtımcı Liderlik)
3- Çağdaş Liderlik Yaklaşımları (Vizyoner Liderlik- Dönüşümcü Liderlik- İşlemci Liderlik)
4- Çağdaş Liderlik Yaklaşımları (Hizmetkâr Liderlik- Ruhsal Liderlik- Kuantum Liderlik)
5- Liderlik ve Örgütsel Hiyerarşi (Makro, Mikro ve Örgüt Düzeyinde Liderlik)
6- Liderlerin Etkileme Taktikleri
7- Liderlik ve Toplumsal Değişme
8- Vize Sınavı
9- Yaratıcılık, İnovasyon ve Okul Liderliği
10- Eğitim Yönetiminde Etik, Değerler ve Liderlik
11- Kültürel Farklılıklar ve Liderlik
12- Eğitim Yönetimi Programlarında Liderlik
13- Türkiye’de 2012-2022 yılları arasında Okul Yönetiminde Liderlik Konusunda yapılan akademik çalışmaların değerlendirilmesi
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğretim liderliği alanında teorik bilgilere sahip, bu bilgileri geliştirir, derinleştirir ve arasındaki etkileşimi tartışabilir;
2- Öğretim liderliği alanındaki sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir ve değerlendirir;
3- Öğretim liderliği konusunda öğretmenlere rehberlik eder.
4- Öğretim liderliği alanındaki çalışmalarını yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
2- Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3- Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
4- Okul liderliğinin temellerini bilme.
5- Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
6- Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
7- Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma.
8- Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 3 48
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 20 20
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 20 20
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Güçlü, N. (Ed.) ve Koşar, S. (Ed. Yrd.).(2021). Eğitim Yönetiminde Liderlik. (7.Baskı). Ankara: Pegem A.
Yardımcı Kaynaklar Balcı, K.M. (2005): Eğitim Yönetimi Terimler Sözlüğü: Ankara: Tekağaç. Campbell, S. Ve Samiec, E. (2010). Beş Boyutlu Liderlik. (Çev. E. Kafalı)İstanbul: Pegasus Yayınları. Ekici, K.M. (2006). Vizyoner Liderlik. Ankara: Turhan Kitabevi. Glickman, C.D., Gordon, S.P. & Ross-Gordon, J.M. (2014). Denetim ve Öğretimsel Lidelik. Gelişimsel Bir Yaklaşım. (Çev. Ed. Aksu, M.B. ve E. Ağaoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık. Konan, N. (2015). Eğitim Yönetiminde Yeni Liderlik Yaklaşımları. (1.Baskı). Ankara: Pegem A. Özdemir,S.(Ed.).(2013). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama.Ankara:Pegem A. Yılmaz, K. (2021). Eğitim Yönetiminde Değerler. (6.Baskı). Ankara: Pegem A.

Ders ile ilgili dosyalar