Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > TÜRK MİMARİSİNDE MALZEME VE SÜSLEME II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MİMARİSİNDE MALZEME VE SÜSLEME II Birinci düzey SNT132 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok. (Öğrenci Görüşme Saatleri Salı 12.00 - 13.00)
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Türk Süsleme Sanatinin Tarihsel Gelişimi, Süsleme Alanlari Ve Gruplandirilmasi, Süsleme Sanatına Dair Süsleme Motiflerinin Tanıtılması.
Dersin tanımı Türk Sanatı’nda süsleme anlayışı, süslemenin tarihi gelişimi,motifler ve kullandıkları yerler, motiflerin kullanıldıkları yerlere göre aldığı değişimler, tarih içinde süsleme algısında meydana gelen degişimler ve Türk Süsleme sanatının dönemlere göre değişim ve gelişimi.

Dersin içeriği
1- İslamiyetten Önce Türklerde Süsleme Sanatı ve Gelişimi
2- Hun Devrinde Süsleme ve Süsleme Sanatında Kullanılan Motifler
3- Göktürk Devrinde Süsleme ve Süsleme Sanatında Kullanılan Motifler
4- Uygur Devrinde Süsleme ve Süsleme Sanatında Kullanılan Motifler
5- İslamiyetten Sonra Türklerde Süsleme Sanatı ve Süsleme Sanatında İslamiyet''''in Etkileri
6- Karahanlılar ve Gazneliler Döneminde Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
7- Büyük Selçuklular Döneminde Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
8- Ara Sınav
9- XIII. ve XIV. Yüzyıl Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
10- Anadolu Selçuklu Döneminde Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
11- Anadolu Selçuklu Döneminde Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
12- Beylikler Devrinde Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
13- Osmanlı Döneminde Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
14- Osmanlı Döneminde Türk Süsleme Sanatı ve Gelişimi
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslamiyetten Ömce Türkelerde Türk Sanatı’nda süsleme anlayışı, motif geçitleri ve kullandıkları yerler, semboller ve tarihi gelişimi, motiflerin kullanıldıkları yerlere göre aldığı değişimler, tarih içinde süsleme algısında meydana gelen degişimler ve nedenlerini kavratabilmek.
2- Hun Devrinde Türk Sanatı’nda Kullanılan Motifler ve Süsleme Anlayışı Hakkında Genel Bilgiler Sağlamak.
3- Göktürkler Devrinde Türk Sanatı’nda Kullanılan Motifler ve Süsleme Anlayışı Hakkında Genel Bilgiler Sağlamak.
4- Uygurlar Devrinde Türk Sanatı’nda Kullanılan Motifler ve Süsleme Anlayışı Hakkında Genel Bilgiler Sağlamak.
5- XIII. ve XIV. Yüzyıllarda Türk Süsleme Sanatı Hakkında Bilgi Sağlamak.
6- Karahanlı ve Gazneli Döneminde Türk Süsleme Sanatı ve Kullanılan Motifler Hakkında Bilgi Sağlamak.
7- Büyük Selçuklu Döneminde Türklerde Süsleme Sanatında Kullanılan Motifler ve Süsleme Anlayışı Hakkında Bilgiler Kazandırmak.
8- Anadolu Selçuklu Döneminde Türklerde Süsleme Sanatında Kullanılan Motifler ve Süsleme Anlayışı Hakkında Bilgiler Kazandırmak.
9- Beylikler Döneminde Türklerde Süsleme Sanatında Kullanılan Motifler ve Süsleme Anlayışı Hakkında Bilgiler Kazandırmak.
10- Osmanlı Döneminde Türklerde Süsleme Sanatında Kullanılan Motifler ve Süsleme Anlayışı Hakkında Bilgiler Kazandırmak.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     67
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı A. SÜHEYL ÜNVER, Türk Süsleme Sanatları II, İşaret Yayınları,İstanbul,2010. SEMRA ÖGEL,ANADOLU SELÇUKLULARI''''NIN TAŞ TEZYİNATI, Türk Tarih Kurumu,Ankara,1987. YILDIZ, DEMİRİZ - Osmanlı Mimarisinde Süsleme I Erken Devir (1300-1453) Kültür Bakanlığı,İstanbul,1979.
Yardımcı Kaynaklar CELÂL ESAD ARSEVEN,Türk Sanatı Tarihi. Menşeinden Bugüne Kadar Mimarî, Heykel, Resim ve Süsleme ve Tezyini Sanatlar, Milli Eğitim Bakanlığı,Ankara,1955.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -