Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. DANYAL SOYBAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin sonunda öğrencileri matematiksel problem çözme süreçleri, problem çözme stratejileri, problem çözümündeki bilişsel süreçlerin doğası, problem kurma deneyimleri ve matematiksel modelleme gibi kavramlar hakkında detaylı bir şekilde bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders modelleme süreçlerinin öğretimine sadece bir giriştir. Öğrencilere modellemenin yaratıcı ve deneysel model inşası gibi temel bileşenleri, model analizi ve model araştırmalarını öğretmek üzere geçerliliği bir çok kez kanıtlanmış altı adımlı problem çözme becerisini geliştirme sürecini ihtiva eder. Sadece hesaplama adımını vurgulamaktan ziyade öğrencilerin problemleri nasıl anlamlandırdıklarını, modelleri nasıl inşa veya seçtikleri ve ihtiyaç duydukları verileri nasıl elde edecekleri üzerinde durulmaktadır. Dolasıyıla bu ders öğrencilerin matematikte ve modellemede kendilerini geliştirip daha fazla özgüven kazanmaları esasına dayanmaktadır.
|
1- |
Kod ve şifre arasındaki fark. Nümerik değişken değiştirmeler.
|
2- |
Modelleme ve Cardano Grille ile bağımsız pratikler
|
3- |
Örüntü tanıma- genelleştirilmiş modeller. Dizinler; Verilen bir sayı ile kaç tane dizin oluşturabiliriz?
|
4- |
Faktoriyellerle ''kaç farklı diziliş yaparız''
|
5- |
Çarpmanın tersi olarak bölmenin modellemeleri
|
6- |
Mahkum problemi, Üçgen Sayılar, Sihirli Kare, Albrect Durer’in Sihirli Karesi, Kendi Doğum Günü Kareni Yap, Eşinle Çöz
|
7- |
Genişletilmiş Sihirli Kare Aktivitesi ve Tahmin-Kontrol Etkinliği
|
8- |
VİZE
|
9- |
Problem Çözme Metodları: Tablo, Liste ve Çizimlerin Kullanımları
|
10- |
Olasılık nedir? Çark-ı Felek etkinliği
|
11- |
Cebirsel İfadelere Giriş: İşlem sırası ve eksik değişkenlerin değişimi
|
12- |
Sıralı ikilerle çalışma. Elini büyütmeyi bitirme.Izgaraları ve sıralı ikililerin bilgilerini kullanarak bir resmi kopyalamak için " karikatürize etme " pratiği
|
13- |
Karikatürize etme projesi üstünde çalışma
|
14- |
Modelleme , rehberli uygulama ve matematiksel özelliklerle bağımsız uygulamalar : Birim eleman özelliği, değişme özelliği, dağılma özelliği, cebirsel ifadelerin sadeleştirilmesi. Denklemlerde elleri kullanarak denklemi dengeleme.
|
15- |
Mantık problemleri ve bulmacalar için strateji uygulamaları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler bu ders sayesinde kendilerine bir gerçek hayat senaryosu verildiğinde problem durumunu anlayabilecek, varsayımlarda bulunabilecek, veri toplayabilecek, modelleme yapabilecek, varsayımı test edebilecek, eğer varsayımlar doğru çıkmaz ise anlamlı sonuçlar elde etmek için hesaplamalar yapabilecek, gerektiğinde ise kurduğu bir modeli daha fazla rafine edebilecektir.
|
2- |
Öğrenciler doğadaki temel kuralları verilen durumlarda gerekli modeller inşa etmek için uygulayabilme becerisi kazanacaklardır.
|
3- |
Öğrenciler zamanla değişen olayların ve davranışalrın modellerini geliştirebilecektir.
|
4- |
Öğrenciler dinamik sistemleri geliştirip çözebileceklerdir.
|
5- |
Öğrenciler sistem tanımlamalarının nasıl yapılacağını ve bilgi elde etme araçlarını geliştirmeyi, bu tanımlamalarından tahminler yapmayı ve farklı durumların etkilerini analiz etmeyi öğreneceklerdir.
|
6- |
Öğrenciler bir veri yığınına uygun model kurma metodları geliştirebilirler.
|
7- |
Öğrenciler analiz, lineer cebir,diferansiyel denklemler ve/veya olasılık kullanan analitik teknikler yardımıyla çözümler üretebilirler.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
6-
|
|
3- |
Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
|
|
4- |
Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
|
|
5- |
Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
|
|
6- |
Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
|
|
7- |
Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
|
|
8- |
Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
|
|
9- |
Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
|
|
10- |
Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
|
|
11- |
Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
|
|
12- |
Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
|
|
13- |
Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
|
|
15- |
Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
5
|
25
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Edwards, D. and Hamson, M. (1996), Mathematical Modelling Skills, Macmillan Press Ltd. Giordano, F.R., Weir, M.D. and Fox, W.P. (2003) A First Course in Mathematical Modelling ,Thomson Brooks/Cole. Aris, R.(1995), Mathematical Modelling Techniques, Dover Publication.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Olkun, S., Toluk, Z. (2007). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Eğitimi. Altun, M. (2005). Eğitim Fakülteleri ve İlköğretim Öğretmenleri için Matematik Öğretimi. Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Matematik Öğretimi. Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Öğretimi. Bingölbali, E. & Özmantar, F. (2009). İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zoırluklar ve Çözüm Önerileri. Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi: 6-8 Sınıflar.
|
|