Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > ELEKTROMANYETİK TEORİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTROMANYETİK TEORİ I Birinci düzey FİZ307 Zorunlu 5 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ERTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Sedat ÖZSOY, Prof. Dr. Yılmaz DAĞDEMİR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ders anlatımı
Dersin amacı Günlük yaşantımızda önemli oranda maruz kaldığımız ya da kullandığımız en başat kuvvet olan elektromanyetik kaynaklı kuvvetlerden elektrostatik kuvvetleri ve etkileşimleri yöneten ilke ve yasaların öğretilmesi.
Dersin tanımı Durgun (statik) yük dağılımlarının elektrik alan ve potansiyelleri elde edilir ve statik şartlarda iletken ve yalıtkanların davranışları tanımlanır.

Dersin içeriği
1- Giriş; Vektör analizi: Vektör cebiri, diferansiyel hesap, integral hesap.
2- Eğrisel koordinatlar, Dirac-Delta fonksiyonu, Vektör alanları teorisi.
3- Durgun (statik) elektrik: Elektrik alan, durgun elektrik alanların diverjans ve rotasyoneli.
4- Gauss Yasası ve uygulamaları, elektrik potansiyel, sınır şartları, iş ve enerji.
5- İletkenler, kapasitörler. Problem çözümü.
6- Özel Teknikler: Laplace denklemi, tek çözüm teoremi, görüntü yöntemi.
7- Değişkenlerin ayırımı: Kartezyen koordinatlarda uygulamalar, küresel koordinatlarda uygulamalar. Problem çözümü.
8- Ara Sınav
9- Çok-kutup açılımı: Uzak bölgede yaklaşık potansiyeller, bir dipolün elektrik alanı.
10- Problem çözümü
11- Madde içinde elektrik alanlar: Kutuplanma, kutuplanmış bir cismin alanı.
12- Elektrik deplasman, doğrusal davranışlı dielektrikler, sınır değer problemleri.
13- Dielektrik sistemlerde enerji, dielektriklerde kuvvetler.
14- Problem çözümü.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Durgun yüklerin etkileşimini yöneten yasa ve ilkeleri bilir. Elektrik alan kavramını bilir ve yük dağılımlarının elektrik alanını hesaplar.
2- Elektrostatik alanın özelliklerini bilir.
3- Elektrik potansiyeli ve özelliklerini bilir; yerel yük dağılımlarının potansiyellerini hesaplama becerisi kazanır. Elektrostatik sınır şartlarını bilir.
4- Elektrostatik enerji ve özelliklerini bilir; yük dağılımlarının enerjisini hesaplama yöntemlerini öğrenir.
5- İletkenlerin elektrostatik şartlarda sahip oldukları temel özellikleri bilir; teknolojik uygulamalarını anlar.
6- Kapasitör ve kapasitans kavramlarını, özelliklerini, kullanım alanlarını bilir. Kapasitans hesaplama yöntemlerini öğrenir.
7- Potansiyel hesaplama tekniklerini bilir ve kullanır.
8- Dielektrik ortamlarda kutuplanma olayını öğrenir.
9- Dielektrik ortamların elektrostatik şartlarda sahip oldukları temel özellikleri bilir ve dielektrik ortamları içeren elektrostatik problemleri çözme becerisi kazanır.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 3 6 18
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     174
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ELEKTROMAGNETİK TEORİ, David J. Griffiths, 2. Baskı'dan (1991) çeviri (Çev. Bekir Karaoğlu), ARTe-BilgiTek, 1996, İstanbul. 3. Baskıdan (1999) çeviri (Çev. Basri Ünal), Gazi Kitapevi,2003, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar 1. ELEKTROMANYETİK TEORİ, Pollack & Stump (Çeviri), Gazi Kitapevi, 2004, Ankara. 2. DALGA ve ALAN ELEKTROMANYETİZMASI, D.K. Cheng (Çeviri), Akademi Yayıncılık, 2003, İstanbul. 3. ELEKTROMANYETİK, J.A. Edminister (Çeviri), Nobel Yayıncılık, 2000, İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar