Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TERMİNOLOJİ |
Birinci düzey |
SNT102 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğrencilere fotoğraf ve çizimler eşliğinde Sanat Tarihinin genel konuları anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere diğer dersleri takip etmelerini sağlayacak sanat tarihi terminolojisini ve bir sanat tarihçisi olabilmeleri için gerekli algılayışı öğretmek. Sanat tarihi ile ilgili terminoloji ve ön bilgilerin verilmesi
|
Dersin tanımı
|
Sanatın tanımını yapmak, sanatla ilgili genel kavramları belirleyerek öğrenciye aktarmaktır.
|
1- |
Türk- İslam Mimarisinin ibadet yapısı olan cami ve mescidin tanımını yapar. Cami ve Mescidin bölümlerini öğrenir.
|
2- |
Cami ve Mescidin plan tiplerini Türk İslam Mimarisinden örneklerle, plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
|
3- |
Türk- İslam mimarisinin eğitim yapısı olan medrese mimarisinin tanımını yapar. Medresenin bölümlerini öğrenir.
|
4- |
Medrese mimarisinin menşei ve plan tiplerini Türk İslam mimarisinden örneklerle, plan okuma becerisini kazarak öğrenir.
|
5- |
Türk-İslam mimarisinin gömü yapısı olan türbe Türbe mimarisinin tanımını yapar ve Türbenin bölümlerini öğrenir.
|
6- |
Türbe mimarisinin menşei ve gelişimini Türk İslam mimarisinden örneklerle tanımını yapar. Plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
|
7- |
Türk- İslam mimarisinde Kervansaray mimarisinin tanımını yapar. Plan okuma becerisi gelişir.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Su mimarisi hakkında bilgi edinip, Türk su mimarisi yapı çeşitlerinin neler olduğunu örnekleriyle birlikte öğrenecek, Su mimarisi yapı çeşitleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
10- |
Su mimarisi yapı çeşitlerini (çeşme, sebil, maksem, şadırvan, su kemeri, hamam) plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
|
11- |
Rölöve ve Restorasyon ile ilgili terminolojik bilgiler edinir.
|
12- |
Sanat Tarihi ile ilgili terminolojik bilgiler edinir.
|
13- |
Mimari yapılar ile ilgili genel terminolojik terimleri öğrenir.
|
14- |
Genel Sanat ve Kültür tarihi ile ilgili terminolojik terimleri öğrenir.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Cami mimarisini bölümleri ile birlikte tanıyıp öğrenmek.
|
2- |
Medrese Mimarisini bölümleri ile birlikte tanıyıp kavramak.
|
3- |
Türbe Mimarisini bölümleriyle birlikte tanıyıp öğrenmek.
|
4- |
Kervansaray Mimarisini bölümleriyle birlikte tanıyıp öğrenmek.
|
5- |
Türk su mimarisi yapı çeşitlerini ve bölümlerini tanıyıp öğrenmek.
|
6- |
Mimari yapı türlerinde plan okumayı kavramak.
|
7- |
Mimari yapı türlerini kavrayıp tanımlayabilmek.
|
8- |
Rölöve ve Restorasyon ile ilgili terminolojiyi öğrenmek.
|
9- |
Mimari yapılar ile ilgili terminolojiyi öğrenmek.
|
10- |
Genel sanat tarihi terminolojisini öğrenmek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
5
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
6
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
3
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
6
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
95
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ayla Ersoy, Sanat Kavramlarına Giriş, İstanbul, 2002.
Haldun Özkan, Sanat Tarihine Giriş, Erzurum, 2017.
Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul, 2005.
Doğan Kuban, Mimarlık Kavramları,İstanbul,2018.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gordon Chılde, Tarihte Neler Oldu, İstanbul, 2018.
|
|