Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > TERMİNOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TERMİNOLOJİ Birinci düzey SNT102 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Öğrencilere fotoğraf ve çizimler eşliğinde Sanat Tarihinin genel konuları anlatılacaktır.
Dersin amacı Öğrencilere diğer dersleri takip etmelerini sağlayacak sanat tarihi terminolojisini ve bir sanat tarihçisi olabilmeleri için gerekli algılayışı öğretmek. Sanat tarihi ile ilgili terminoloji ve ön bilgilerin verilmesi
Dersin tanımı Sanatın tanımını yapmak, sanatla ilgili genel kavramları belirleyerek öğrenciye aktarmaktır.

Dersin içeriği
1- Türk- İslam Mimarisinin ibadet yapısı olan cami ve mescidin tanımını yapar. Cami ve Mescidin bölümlerini öğrenir.
2- Cami ve Mescidin plan tiplerini Türk İslam Mimarisinden örneklerle, plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
3- Türk- İslam mimarisinin eğitim yapısı olan medrese mimarisinin tanımını yapar. Medresenin bölümlerini öğrenir.
4- Medrese mimarisinin menşei ve plan tiplerini Türk İslam mimarisinden örneklerle, plan okuma becerisini kazarak öğrenir.
5- Türk-İslam mimarisinin gömü yapısı olan türbe Türbe mimarisinin tanımını yapar ve Türbenin bölümlerini öğrenir.
6- Türbe mimarisinin menşei ve gelişimini Türk İslam mimarisinden örneklerle tanımını yapar. Plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
7- Türk- İslam mimarisinde Kervansaray mimarisinin tanımını yapar. Plan okuma becerisi gelişir.
8- ARA SINAV
9- Su mimarisi hakkında bilgi edinip, Türk su mimarisi yapı çeşitlerinin neler olduğunu örnekleriyle birlikte öğrenecek, Su mimarisi yapı çeşitleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
10- Su mimarisi yapı çeşitlerini (çeşme, sebil, maksem, şadırvan, su kemeri, hamam) plan okuma becerisini kazanarak öğrenir.
11- Rölöve ve Restorasyon ile ilgili terminolojik bilgiler edinir.
12- Sanat Tarihi ile ilgili terminolojik bilgiler edinir.
13- Mimari yapılar ile ilgili genel terminolojik terimleri öğrenir.
14- Genel Sanat ve Kültür tarihi ile ilgili terminolojik terimleri öğrenir.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Cami mimarisini bölümleri ile birlikte tanıyıp öğrenmek.
2- Medrese Mimarisini bölümleri ile birlikte tanıyıp kavramak.
3- Türbe Mimarisini bölümleriyle birlikte tanıyıp öğrenmek.
4- Kervansaray Mimarisini bölümleriyle birlikte tanıyıp öğrenmek.
5- Türk su mimarisi yapı çeşitlerini ve bölümlerini tanıyıp öğrenmek.
6- Mimari yapı türlerinde plan okumayı kavramak.
7- Mimari yapı türlerini kavrayıp tanımlayabilmek.
8- Rölöve ve Restorasyon ile ilgili terminolojiyi öğrenmek.
9- Mimari yapılar ile ilgili terminolojiyi öğrenmek.
10- Genel sanat tarihi terminolojisini öğrenmek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 4 5 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 6 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 6 6
Toplam iş yükü     95
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ayla Ersoy, Sanat Kavramlarına Giriş, İstanbul, 2002. Haldun Özkan, Sanat Tarihine Giriş, Erzurum, 2017. Doğan Hasol, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul, 2005. Doğan Kuban, Mimarlık Kavramları,İstanbul,2018.
Yardımcı Kaynaklar Gordon Chılde, Tarihte Neler Oldu, İstanbul, 2018.

Ders ile ilgili dosyalar