Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK MİMARİSİNDE MALZEME II |
Birinci düzey |
SNT338 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İSRAFİL MUTLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR.İSRAFİL MUTLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
SÖZLÜ ANLATIM, GÖRSEL SUNUM
|
Dersin amacı
|
Türk sanatında, başlangıcından itibaren kullanılan malzemeler ve bu malzemelere uygulanan teknikler hakkında bilgiler içermektedir. Anadolu Türk mimarisinin temel yapı malzemeleri olan taş, tuğla ve ahşap elde ediliş yolları ve bezeme yöntemleri üzerine görsel malzeme eşliğinde bilgi verilecektir.
Anadolu Türk mimarisinin temel yapı malzemeleri olan alçı ve çininin elde ediliş yolları ve bezeme yöntemleri üzerine görsel malzeme eşliğinde bilgi verilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Türk sanatında, başlangıcından itibaren kullanılan malzemeler ve bu malzemelere uygulanan teknikler hakkında bilgiler içermektedir. Anadolu Türk mimarisinin temel yapı malzemeleri olan taş, tuğla ve ahşap elde ediliş yolları ve bezeme yöntemleri üzerine görsel malzeme eşliğinde bilgi verilecektir.
Anadolu Türk mimarisinin temel yapı malzemeleri olan alçı ve çininin elde ediliş yolları ve bezeme yöntemleri üzerine görsel malzeme eşliğinde bilgi verilecektir.
|
1- |
Çini sanatı tanımı, tarihçesi ve Çini ile ilgili yayınlar
|
2- |
Çini fırını ve çini hamurunun hazırlanması
|
3- |
Çini Teknikleri (Sırsız Tuğla, Sırlı Tuğla, Düz çiniler, Çini mozaik tekniği)
|
4- |
Çini Teknikleri (Sır altı, Sır üstü, Minai, Cuerda seca)
|
5- |
Süsleme düzeni ve motifler (Figür, Geometrik, Bitkisel, Yazı)
|
6- |
Selçuklu Çini sanatının karekteri ve diğer çevrelerin sanatı ile ilgisi
|
7- |
Beylikler devri çini sanatı
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Osmanlı devri çini sanatı (Milet işi seramikler ve Mavi beyaz grubu)
|
10- |
Osmanlı devri çini sanatı (İznik çini ve seramikleri )
|
11- |
Osmanlı devri çini sanatı (Rodos, Şam işi çini ve seramikler)
|
12- |
Kütahya Çini ve Seramikleri
|
13- |
Çanakkale Seramikleri
|
14- |
Ahşap malzeme, kullanım alanları ve yapım-süsleme teknikleri
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çini malzemenin yapım aşamalarını ve tarihsel sürecini öğrenecektir.
|
2- |
Çini yapım tekniklerini öğrenerek malzemeyi tekniğine göre sınıflandırabilecektir.
|
3- |
Çini malzemede uygulanan kompozisyon düzenini öğrenecek ve gördüğü örnekleri tanımlayabilecektir.
|
4- |
Selçuklu dönemi çini ve seramiklerini tanıyabilecektir.
|
5- |
Beylikler Dönemi çini ve seramiklerini tanıyabilecektir.
|
6- |
Osmanlı Dönemi çini ve seramiklerini tanıyabilecektir.
|
7- |
Selçuklu, beylikler ve Osmanlı dönemi çini ve seramik örneklerini birbirinden ayırabilecektir.
|
8- |
Osmanlı Dönemi çini ve seramiklerini dönemlerine göre tarihlendirebilecektir.
|
9- |
Ahşap malzemenin mimari ve el sanatlarındaki kullanımını öğrenecektir.
|
10- |
Ahşap işleme ve süslemede kullanılan teknikleri öğrenecektir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
3
|
5
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
YETKİN, Şerare, Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul, 1986.
ÖNEY, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları,Ankara, 1992.ASLANAPA, Oktay, Anadolu’da Türk Çini ve Seramik Sanatı, Ankara, 1965.
MÜLAYİM, Selçuk, Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler (Selçuklu Çağı), Ankara, 1982.
KARAMAĞARALI, Beyhan, Ahlat Mezartaşları, Ankara, 1972.
BAKIRER, Ömür, Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı, Ankara, 1981.
BAKIRER, Ömür, Onüç ve Ondördüncü Yüzyıllarda Anadolu Mihrapları, Ankara,1976.
ÖNEY, Gönül, İran’da Erken İslam Devri Alçı İşçiliğinin Anadolu Selçuk Sanatında Akisleri, Belleten, XXXVII, 147, Ankara, 1973, s. 257-277.
|
|