Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Beslenme ve Diyetetik (doktora) > İSTATİSTİKSEL ÖĞRENME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSTATİSTİKSEL ÖĞRENME Üçüncü düzey BİS 614 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri R yazılımı ile ilgili ders alan öğrenciler için ön koşul yoktur. R yazılımı dersini almayan öğrencilerin SBE 517 dersini almış olması gerekmektedir.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. GÖKMEN ZARARSIZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Sınıf ortamında yüzyüze anlatım ve tartışma
Dersin amacı İstatistiksel öğrenme dersinde biyoinformatik alanında elde edilen verilerdeki karmaşık örüntü/yapıların elde edilmesi ve araştırmacıların verecekleri kararlara destek olacak otomatik öğrenen algoritmaların geliştirilmesi; ortak fonksiyona sahip gen ve protein gruplarının bulunmasında, ayrıca hastalıkların alt sınıflarının belirlenmesinde kullanılan kümeleme analizleri ve özellikle biyoinformatik alanında moleküler tanı amaçlı kullanılan diskriminant analizlerinin ve diğer sınıflandırma analizlerinin öğretilmesi, Orange ve R programlarında uygulamalarının gösterilmesi.
Dersin tanımı

Dersin içeriği
1- İstatistiksel öğrenmeye giriş
2- Biyolojik verilerin yapılandırılması ve ön işlemesi
3- Birliktelik kuralları
4- Kümeleme analizlerinin biyoinformatik alanında kullanımı
5- Küme sayısının belirlenmesinde istatistiksel yöntemler
6- Hiyerarşik, k-ortalamalar ve SOM kümeleme yöntemleri
7- Ara Sınav
8- Kümeleme geçerliliği istatistikleri
9- Diskriminant analizleri ve biyoinformatik alanında kullanımı
10- Sınıflandırma analizleri ve değişken seçim yöntemleri
11- Karar ağaçları ve random forest yöntemi
12- Yapay sinir ağları
13- Destek vektör makineleri
14- Boosting, bootstrap, jackknife ve çapraz geçerlilik yöntemleri Regresyon yöntemlerine dayalı algoritmalar
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Biyolojik verilerin ön işlemesi ve analize hazırlanması
2- Sınıflama/Kümeleme algoritmaları
3- Yapay sinir ağları
4- Regresyon tabanlı teknikler
5- Bootstrap, jackknife, çapraz geçerlilik
6- Model seçimi ve performans ölçüleri
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
2- Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
3- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
4- Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
5- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
6- Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
7- Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
8- Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 2 14 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 30 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     210
AKTS     8.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Eğitmen notları
Yardımcı Kaynaklar Friedman, Jerome, Trevor Hastie, and Robert Tibshirani. The elements of statistical learning. Vol. 1. No. 10. New York: Springer series in statistics, 2001. Ders notları, eğitmen notları, vb.

Ders ile ilgili dosyalar