Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Bilgisayar Mühendisliği > MICROPROCESSORS
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MICROPROCESSORS Birinci düzey BZ 309 Zorunlu 5 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. BİLAL BABAYİĞİT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. BİLAL BABAYİĞİT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Temel mikroişlemci ve mikrobilgisayar sistemlerini incelenmek ve çalışmasını anlamak. Komut kümesi, adresleme yöntemleri, yığın yapısı, komut kavramları. Sembolik programlama yöntemlerinin, G/Ç ara birimleri çalışmasının ve mikroişlemci tabanlı bir sisteminin tasarımının öğretilmesi. Mikrodenetleyici sistemi yapısı ve mikroişlemci arasındaki farkların öğretilmesi.
Dersin tanımı Mikroişlemci yapısı, programlanması ve ara birim konuları.

Dersin içeriği
1- Mikroişlemci ve mikrobilgisayara giriş. Tarihsel gelişim. Sayı düzenleri.
2- Dahili işlemci yapısı. 8086/8088 özellikleri. Bus işlemleri.
3- Bellek adresleme. Gerçek mod bellek adresleme. Segment ve Offset kavramı. Korumalı mod adresleme. Sayfalama kavramı. Seçiciler ve tanımlayıcılar. Düz mod bellek adresleme.
4- 8, 16, 32, 64 bit kayıtediciler (registers). Flags register ı. Adresleme modları giriş.
5- Adresleme modları
6- Assembly dili komut yapısı. Çevirici ve bağlayıcı kavramları. Çevirici programları ve farkları. İşlemcinin programlaması.
7- Veri buyrukları. Örnekler.
8- Aritmetik ve mantıksal buyruklar. Örnekler.
9- Program kontrol buyrukları. Örnekler.
10- C++ ile assemlby dilini birlikte kullanılması. Problem örnekleri.
11- G/Ç arabirimi.
12- Kesmeler.
13- Mikrodenetleyici genel yapısı. Arduino, PIC16F84 yapısı, komutları.
14- Arduino, PIC16F84 programlanması. Örnekler.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mikroişlemci yapısı ve çalışmasını anlamak
2- Mikroişlemci tabanlı problemler için çözüm üretmek.
3- Mikroişlemcilerin programlanması konusunda bilgi sahibi olmak.
4- Mikroişlemci tasarımı ve komut kümesi hakkında bilgi sahibi olmak.
5- Mikroişlemcilerin performanslarının karşılaştırılması konusunda bilgi sahibi olmak.
6- Mikroişlemci, mikrobilgisayar, mikrodenetleyici kavramlarını bilmek.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
2- Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
3- Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine sahip olur.
5- Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine sahip olur.
6- Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur.
7- Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
8- Sözlü ve/veya yazılı iletişim kurma becerisine sahip olur.
9- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olur.
10- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hukuksal konularda bilgiye sahip olur.
11- Yönetsel becerilere (liderlik, organizasyon, zaman ve risk yönetimi, kalite bilinci, verimlilik vb) sahip olur.
12- Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
13- Alışılmışın dışında yollar bulabilme becerisine sahip olur.
14- Yönetim becerisi, mesleki özgüven ve inisiyatif alabilme özelliklerine sahip olur.
15- Problemlere çözümler getirirken ulusal çıkarları gözetir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 3 6
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     140
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı --Intel Microprocessors, B. Brey, 8th edition, Pearson. --Designing Embedded Systems with PIC Microcontrollers, Second Edition: Principles and Applications
Yardımcı Kaynaklar Computer Organizatin and Architecture, W.Stallings, 9th edition, Pearson. 80x86 Assembly dili, Ahmet Tevfik İnan, Seçkin yayıncılık.

Ders ile ilgili dosyalar