Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MICROPROCESSORS |
Birinci düzey |
BZ 309 |
Zorunlu |
5 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BİLAL BABAYİĞİT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. BİLAL BABAYİĞİT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Temel mikroişlemci ve mikrobilgisayar sistemlerini incelenmek ve çalışmasını anlamak. Komut kümesi, adresleme yöntemleri, yığın yapısı, komut kavramları. Sembolik programlama yöntemlerinin, G/Ç ara birimleri çalışmasının ve mikroişlemci tabanlı bir sisteminin tasarımının öğretilmesi. Mikrodenetleyici sistemi yapısı ve mikroişlemci arasındaki farkların öğretilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Mikroişlemci yapısı, programlanması ve ara birim konuları.
|
1- |
Mikroişlemci ve mikrobilgisayara giriş. Tarihsel gelişim. Sayı düzenleri.
|
2- |
Dahili işlemci yapısı. 8086/8088 özellikleri. Bus işlemleri.
|
3- |
Bellek adresleme. Gerçek mod bellek adresleme. Segment ve Offset kavramı. Korumalı mod adresleme. Sayfalama kavramı. Seçiciler ve tanımlayıcılar. Düz mod bellek adresleme.
|
4- |
8, 16, 32, 64 bit kayıtediciler (registers). Flags register ı. Adresleme modları giriş.
|
5- |
Adresleme modları
|
6- |
Assembly dili komut yapısı. Çevirici ve bağlayıcı kavramları. Çevirici programları ve farkları. İşlemcinin programlaması.
|
7- |
Veri buyrukları. Örnekler.
|
8- |
Aritmetik ve mantıksal buyruklar. Örnekler.
|
9- |
Program kontrol buyrukları. Örnekler.
|
10- |
C++ ile assemlby dilini birlikte kullanılması. Problem örnekleri.
|
11- |
G/Ç arabirimi.
|
12- |
Kesmeler.
|
13- |
Mikrodenetleyici genel yapısı. Arduino, PIC16F84 yapısı, komutları.
|
14- |
Arduino, PIC16F84 programlanması. Örnekler.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mikroişlemci yapısı ve çalışmasını anlamak
|
2- |
Mikroişlemci tabanlı problemler için çözüm üretmek.
|
3- |
Mikroişlemcilerin programlanması konusunda bilgi sahibi olmak.
|
4- |
Mikroişlemci tasarımı ve komut kümesi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5- |
Mikroişlemcilerin performanslarının karşılaştırılması konusunda bilgi sahibi olmak.
|
6- |
Mikroişlemci, mikrobilgisayar, mikrodenetleyici kavramlarını bilmek.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine sahip olur.
|
|
6- |
Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur.
|
|
7- |
Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
|
|
8- |
Sözlü ve/veya yazılı iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
10- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hukuksal konularda bilgiye sahip olur.
|
|
11- |
Yönetsel becerilere (liderlik, organizasyon, zaman ve risk yönetimi, kalite bilinci, verimlilik vb) sahip olur.
|
|
12- |
Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
|
|
13- |
Alışılmışın dışında yollar bulabilme becerisine sahip olur.
|
|
14- |
Yönetim becerisi, mesleki özgüven ve inisiyatif alabilme özelliklerine sahip olur.
|
|
15- |
Problemlere çözümler getirirken ulusal çıkarları gözetir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
2
|
3
|
6
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
5
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
140
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
--Intel Microprocessors, B. Brey, 8th edition, Pearson.
--Designing Embedded Systems with PIC Microcontrollers, Second Edition: Principles and Applications
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Computer Organizatin and Architecture, W.Stallings, 9th edition, Pearson.
80x86 Assembly dili, Ahmet Tevfik İnan, Seçkin yayıncılık.
|
|