Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > TESİS PLANLAMA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TESİS PLANLAMA Birinci düzey ENM 402 Zorunlu 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. SİNEM KULLUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Gülhan TOĞA
Dersin veriliş şekli Sınıfta sözlü anlatım, problem çözümleri, grup çalışması şeklinde proje
Dersin amacı Tesis yerleşiminin pratik yönlerinin öğretilmesi ve bunların uygulamasının yapılması temel amaçtır. Ayrıca yeni kurulacak bir tesis için farklı kuruluş yeri alternatifleri arasından en uygun yeri seçebilme, tesis ile ilgili iç akışları çıkararak tesis yerleşimini sistematik olarak planlayabilme ve iş yeri düzenini belirleyebilme yeteneğini öğrencilere kazandırmaktır amaçtır.
Dersin tanımı Tesis planlamanın tanımı, amacı, yer seçimi, yer seçimi kararını etkileyen faktörler, kuruluş yeri saptama yöntemleri, birden fazla tesis için kuruluş yeri saptama yöntemleri, iş yeri düzenleme, sürece göre ürüne göre düzenleme, tesis binası tasarımı, malzeme taşıma ile ilgili ilkeler, taşıma araçları, malzeme nakli maliyetinin hesaplanması, kapasite planlaması, kapasite dengelemesi, iş gücü kapasitesi, işçilik sayısının belirlenmesinde dikkat edilecek hususlar konularını içerir.

Dersin içeriği
1- Tesis planlamaya giriş ve genel bilgiler
2- Ürün,süreç, çizelge ve tesis tasarımı
3- Tesis yerleşim tipleri ve genel özellikleri
4- Ürün tipi yerleşim ve hücresel yerleşim
5- Süreç hat tipi yerleşim
6- Süreç tipi yerleşim
7- Süreç tipi yerleşim
8- Vize Sınavı
9- Montaj hattı dengeleme genel bilgiler
10- Hat dengeleme yöntemleri
11- Hat dengeleme yöntemleri
12- Tesis yeri seçimi problemleri ve yöntemleri
13- Tesis yeri seçimi problemleri ve yöntemleri
14- Taşıma ve depolama sistemleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tesis Planlama problemini mühendislik bakış açısıyla anlama ve uygulama becerisi kazanmak
2- Mevcut bir tesisin veya kurulacak bir tesisin yerleşim düzenleme tipini belirleme ve tasarlama becerisi kazanmak
3- Montaj hattı dengeleme problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanmak
4- Tesis yeri seçimi problemlerini öğrenmek, uygun yer seçimi yöntemini seçmek ve uygulama becerisi kazanmak
5- Taşıma ve depolama sistemlerini mühendislik bakış açısıyla anlama ve uygulama becerisi kazanmak
6- Yerleşim tasarımına yönelik gruplar halinde proje hazırlamak
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 30 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Facilities Planning, James A.Tompkins, John A.White, New York John Wiley and Sons, 1984
Yardımcı Kaynaklar Stratejiden Uygulamaya Tesis Tasarımı, Haluk Erkut, Murat Baskak, İrfan Yayımcılık. • Manufacturing Facilities:Location, Planning and Design, D. R. Sule, Second Edition, PWS Publishing Company

Ders ile ilgili dosyalar