Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DÜNYA SİYASETİNDE ORTADOĞU |
Birinci düzey |
D-ULS409 |
Seçmeli |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ HARİS UBEYDE DÜNDAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ortadoğu coğrafyasının 20. yüzyıldan itibaren geçirdiği siyasal dönüşüm, Ortadoğu''''''''''''''''nun küresel siyaset içindeki yeri, konumu ve öneminin anlaşılmasını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Orta Doğu’nun tarihsel gelişimi özellikle Birinci Dünya Savaşı yani Osmanlı İmparatorluğunun yıkılması ile incelenip, Batılı güçlerin Ortadoğu politikasındaki etkisine bakılacaktır. İsrail’in kuruluşu ve Arap-İsrail Savaşları günümüz Ortadoğu politikalarını anlamamıza ışık tutacaktır. Ayrıca İslami hareketlerin yükselişi ve bölgeye etkisi incelenecektir.
|
1- |
Ortadoğu Kavramının Tanımı, Bölgenin Etnik ve Demografik Yapısı
|
2- |
İslamiyet ve Ortadoğu / Ortadoğu''''da Osmanlı Egemenliği
|
3- |
Birinci Dünya Savaşı Sonrası Ortadoğu
|
4- |
Ortadoğu''''da Kimlik Arayışı ve Milliyetçilik
|
5- |
Soğuk Savaş ve Ortadoğu - I (İkinci Dünya Savaşı / Ortadoğu''''da Yeni Rejimler ve Devletler)
|
6- |
Soğuk Savaş ve Ortadoğu - II (1970-80''''lerde Ortadoğu / Arap-İsrail Savaşları / Filistin Meselesi)
|
7- |
Soğuk Savaş ve Ortadoğu - III (İran İslam Devrimi)
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Siyasal İslam ve Ortadoğu
|
10- |
1990 Sonrası Ortadoğu (İsrail-Filistin Barış Süreci, 1991 Körfez Savaşı)
|
11- |
Ortadoğu''da Amerikan Müdahalesi
|
12- |
2000 Sonrası Ortadoğu (11 Eylül, 2003 Irak İşgali)
|
13- |
Arap Baharı ve Sonrası Ortadoğu
|
14- |
Ortadoğu Siyasetinde Dinin Etkisi
|
15- |
Türkiye''nin Ortadoğu Politikaları
|
16- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
17- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler Ortadoğu''''nun neden dünya siyasetinin en önemli odak noktalarından birisi olduğunu açıklar.
|
2- |
Öğrenciler Osmanlı egemenliği ve sonrasında Orta Doğu ülkelerinin durumu ve bağımsızlık hareketlerinin nasıl sonuçlandığını analiz eder.
|
3- |
Öğrenciler Soğuk Savaş döneminde ve sonrasında Orta Doğu’daki siyasi yapıyı açıklar.
|
4- |
Öğrenciler Orta Doğu barış sürecini ve tarafların tutum ve tezlerini analiz eder.
|
5- |
Öğrenciler Türkiye’nin Orta Doğu politikalarını ve bu politikayı etkileyen dinamikleri açıklar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
103
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
William Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, Agora Kitaplığı, İstanbul 2008.
Bernard Lewis, Ortadoğu, Arkadaş Yayıncılık, İstanbul 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik, Küre Yayınları, İstanbul 2011.
|
|