Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Uluslararasi İlişkiler > DÜNYA SİYASETİNDE ORTADOĞU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DÜNYA SİYASETİNDE ORTADOĞU Birinci düzey D-ULS409 Seçmeli 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ÖCAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ HARİS UBEYDE DÜNDAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Ortadoğu coğrafyasının 20. yüzyıldan itibaren geçirdiği siyasal dönüşüm, Ortadoğu''''''''''''''''nun küresel siyaset içindeki yeri, konumu ve öneminin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin tanımı Orta Doğu’nun tarihsel gelişimi özellikle Birinci Dünya Savaşı yani Osmanlı İmparatorluğunun yıkılması ile incelenip, Batılı güçlerin Ortadoğu politikasındaki etkisine bakılacaktır. İsrail’in kuruluşu ve Arap-İsrail Savaşları günümüz Ortadoğu politikalarını anlamamıza ışık tutacaktır. Ayrıca İslami hareketlerin yükselişi ve bölgeye etkisi incelenecektir.

Dersin içeriği
1- Ortadoğu Kavramının Tanımı, Bölgenin Etnik ve Demografik Yapısı
2- İslamiyet ve Ortadoğu / Ortadoğu''''da Osmanlı Egemenliği
3- Birinci Dünya Savaşı Sonrası Ortadoğu
4- Ortadoğu''''da Kimlik Arayışı ve Milliyetçilik
5- Soğuk Savaş ve Ortadoğu - I (İkinci Dünya Savaşı / Ortadoğu''''da Yeni Rejimler ve Devletler)
6- Soğuk Savaş ve Ortadoğu - II (1970-80''''lerde Ortadoğu / Arap-İsrail Savaşları / Filistin Meselesi)
7- Soğuk Savaş ve Ortadoğu - III (İran İslam Devrimi)
8- Ara Sınav
9- Siyasal İslam ve Ortadoğu
10- 1990 Sonrası Ortadoğu (İsrail-Filistin Barış Süreci, 1991 Körfez Savaşı)
11- Ortadoğu''da Amerikan Müdahalesi
12- 2000 Sonrası Ortadoğu (11 Eylül, 2003 Irak İşgali)
13- Arap Baharı ve Sonrası Ortadoğu
14- Ortadoğu Siyasetinde Dinin Etkisi
15- Türkiye''nin Ortadoğu Politikaları
16- Yarıyıl Sonu Sınavı
17- Yarıyıl Sonu Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler Ortadoğu''''nun neden dünya siyasetinin en önemli odak noktalarından birisi olduğunu açıklar.
2- Öğrenciler Osmanlı egemenliği ve sonrasında Orta Doğu ülkelerinin durumu ve bağımsızlık hareketlerinin nasıl sonuçlandığını analiz eder.
3- Öğrenciler Soğuk Savaş döneminde ve sonrasında Orta Doğu’daki siyasi yapıyı açıklar.
4- Öğrenciler Orta Doğu barış sürecini ve tarafların tutum ve tezlerini analiz eder.
5- Öğrenciler Türkiye’nin Orta Doğu politikalarını ve bu politikayı etkileyen dinamikleri açıklar.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     103
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı William Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, Agora Kitaplığı, İstanbul 2008. Bernard Lewis, Ortadoğu, Arkadaş Yayıncılık, İstanbul 2005.
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik, Küre Yayınları, İstanbul 2011.

Ders ile ilgili dosyalar