Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HABERCİLİĞİN TEMEL KAVRAMLARI |
Birinci düzey |
URTS 236 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. VAHİT İLHAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. VAHİT İLHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans, Sınıf dışı ders çalışma (ön çalışma, pekiştirme)
|
Dersin amacı
|
Ders kapsamında haber yazımı ve haberciliğe ilişkin temel kavram ve yaklaşımlar ele alınarak, haber yazım kuralları ve haber dili konularında uygulama yapılması amaçlanır. Bu kapsamda öğrencileri, habercilik pratikleri, haber üretimi, haber metinleri ve haberin alımlanması gibi konularda belirli bir seviyeye getirebilmek hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Öğrencilere haber üretimi, haber metinleri ve haberin alımlanması konularında yapılmış önemli çalışmaları ve yaklaşımları tanıtan ders, haber kavramlarının, etik kuralların ve haber yazma tekniklerinin ele alınmasından oluşmaktadır.
|
1- |
Tanışma, dersin amacı, yöntemi ve değerlendirme sistemi konularında bilgi verilmesi.
|
2- |
Haber kavramı, önemi, özellikleri ve habercilik türleri...
|
3- |
Habercilikte etik kurallar...
|
4- |
Haberciliğin temel ilkeleri...
|
5- |
Haber toplama teknikleri ve yazımında temel kurallar, 5N+1K...
|
6- |
Haberde yer alan temel öğeler, temsil sorunu...
|
7- |
Haber üretim süreçleri
|
8- |
Haberde nesnellik ve dengelilik
|
9- |
Siyaset ve haber medyası arasındaki ilişkinin irdelenmesi
|
10- |
Haber örnekleri ve değerlendirilmesi
|
11- |
Haber örnekleri ve değerlendirilmesi
|
12- |
Haber örnekleri ve değerlendirilmesi
|
13- |
Haberde yanlılık ve sunum...
|
14- |
Haber merkezi çalışanları ve görevleri
|
15- |
Haber-temsil kavramları çerçevesinde haber bültenlerinin incelenmesi
|
16- |
Haber-temsil kavramları çerçevesinde haber bültenlerinin incelenmesi
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Haber medyası ve medya politikalarını analiz eder.
|
2- |
Farklı haber mecraları ve haber yazım tekniklerini öğrenir.
|
3- |
Haberin farklı sunumlarını ayırt eder. Haberde temsili örneklendirir.
|
4- |
Ayrımcılık ve haber konusunda farkındalık kazanır.
|
5- |
Haber etiği noktasında kendini geliştirir, haberleri eleştirel tarzda okumaya başlar.
|
6- |
Haber çözümlemeleri yapmaya başlar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
1
|
12
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
115
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
20
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
R.A. Hackett, (1998). "Bir Paradigmanın Önemini Yitirişi: Haber Medyası Çalışmalarında Yanlılık ve Nesnellik", Ayşe İnal (çev.) İlef Yıllık 1997-1998. Ayşe İnal, (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları. Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, 2002 Habercinin El Kitabı, (der.) Sevda Alankuş Kural, Bia, IPS İletişim Vakfı yayınları, İstanbul, 2003 Neil Postman, TV Haberlerini İzlemek, Kavram yay, İstanbul, 1992. Hakan Ergül , Televizyonda Haberin Magazinleşmesi, İletişim, İstanbul, 2000
|
|