Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BAHÇE BİTKİLERİ FİZYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
BB 201 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİT YETİŞİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR: HALİT YETİŞİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. HASAN TALHA ÜNSAL
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ-YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bitkilerde meydana gelen fizyolojik olayların tanımlanması, işleyiş mekanizmaları ve etkili faktörlerin öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında bitki hücre organelleri, bitki-su ilişkileri, bitki besin elementlerinin fonksiyonları ve alınması, fotosentez, solunum ve azot metabolizması gibi konular işlenmektedir. Büyüme ve Gelişme Fizyolojisi kapsamında ise bitkilerde büyüme ve gelişme, bitkilerde hareket, bitki büyüme düzenleyicileri, büyüme ve gelişme ile ilgili fizyolojik
olaylar anlatılmaktadır.
|
1- |
Bitki fizyolojisinin tanımı, temel ilkeleri ve tarımsal açıdan önemi,
|
2- |
Bitki hücresinin organelleri ve fonksiyonları.
|
3- |
Bitki-su ilişkileri (suyun alınım mekanizması, su alınımında etkili faktörler)
|
4- |
Bitki-su ilişkileri (transpirasyonun tanımı ve mekanizması,önemi, transpirasyonda etkili faktörler
|
5- |
Bitkilerde köklerin oluşumu,kök yapıları ve görevleri
|
6- |
Besin elementlerinin alınması ve taşınması Bitki besin elementlerinin tanıtımı ve fonksiyonları
|
7- |
Fotosentezin tanımı ve önemi, Fotosentetik pigmentler
|
8- |
Fotosentezde meydana gelen tepkimeler
|
9- |
Fotosentezi etkileyen etmenler,
|
10- |
Fotosentez ürünlerinin paylaşımı ve taşınması
|
11- |
Nişasta ve sakkaroz sentezi, depolanması ve taşınması
|
12- |
Solunumun tanımı, önemi solnumda gerçekleşen reaksiyonlar
|
13- |
Solunumun mekanizması ve etkileyen etmenler
|
14- |
Bitkilerde yağ metabolizması, sentezlenmesi ve yıkılması
|
15- |
Azot metabolizması
|
16- |
Bitkilerde büyüme ve gelişme
|
17- |
Bitkilerde hareket fizyolojisi (tropizma ve nastiler),
|
18- |
Bitki büyüme düzenleyicileri,
|
19- |
Büyüme ve gelişme ile ilgili fizyolojik olaylar (çimlenme, dormansi, fotoperyodizm, vernalizasyon,
çiçeklenme, meyve tutumu, dökümler, vb)
|
20- |
Bitkide strese sebep olan unsurlar
|
1- |
Bitki hücresi organellerini ve fonksiyonlarını bilir.
|
2- |
Suyun özelliklerini ve bitki su ilişkilerini bilir.
|
3- |
Knows plant nutrients, functions and deficiency symptoms.
|
4- |
Fotosentezi,onun reaksiyonlarını ve ona etki eder faktörleri bilir.
|
5- |
Fotosentetik ürünlerin sentezlenmsi, depolanması ve taşınmasını bilir.
|
6- |
Solunum ve onnun rekasiyonlarını bilir.
|
7- |
Bitkilerde yağ sentezi, depolanması ve parçalanmasını bilir.
|
8- |
Bitki hormonlarını ve onların fonksiyonlarını bilir.
|
9- |
Bitkilerde büyüme gelişme ve hareketi bilir.
|
10- |
Bitkileri strese sokan biyotik ve abiyotik unsurları bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bahçe Bitkileri disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi,
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri bölümü ile ilgili karmaşık problemleri belirleme, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Bahçe Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve şartlar altında belirli gereksinimleri karşılayacak ve geliştirecek şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde kullanma ve uygulama becerisi,
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi,
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi,
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi,
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi,
|
|
8- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve talimat verme becerisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,
|
|
10- |
Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık,
|
|
12- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (sürdürülebilirlik, sağlık, çevre ve güvenlik sorunları, ekonomi vb.) ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
13- |
Bahçe Bitkileri alanında yer alan tüm bitkisel materyalin çoğaltılması, üretimi, korunması, geleceğe aktarımını sağlayabilme ve çevreye duyarlı analitik düşünme becerisi.
|
|
14- |
Bahçe Bitkileri alanında piyasa taleplerine uygun ıslah programlarını oluşturabilme ve gerçekleştirebilme becerisi.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
6
|
1
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
115
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
6
|
20
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders koordinatörü tarafından hazırlanan basılı ve elektronik ortamdaki ders notları ve sunusu.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
B. KACAR, A.V. KATKAT, Ş.ÖZTÜRK (2002). Bitki Fizyolojisi. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 198, VİPAŞ A.Ş. Yayın No: 74, Bursa.
İ. KOCAÇALIŞKAN (2008). Bitki Fizyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Yayın No: 1338,
L. TAİZ, E. ZEİGER, (2008) Bitki Fizyolojisi (Kurul Tercümesi), Palme Yayıncılık ANKARA.
Ankara.
• Bozcuk, Suna, 2004. Bitki Fizyolojisi. Hatipoğlu yayınları:22, Şahin matbaası. 213s
|
|