Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MUHASEBE STANDARTLARI-I |
Üçüncü düzey |
İŞL 607 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AZZEM ÖZKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Şaban Uzay
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Görv. Selma Erdoğan
|
Dersin veriliş şekli
|
Bir sonraki hafta anlatılacak konu başlığı öğrenciye söylenir. Öğrencinin belirtilen kaynakları okumuş ve özet çıkarmış halde derse gelmesi beklenir.
|
Dersin amacı
|
Uluslararası muhasebe standartlarının bire bir tercümesi olan Türkiye muhasebe standartlarını tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Uluslararası muhasebe standartları dünya genelinde küreselleşmenin bir sonucu olarak ortak muhasebe dili olarak kabul edilmektedir. Ders kapsamında muhasebe standartları seti uygulama örnekleriyle birlikte tanıtılacaktır.
|
1- |
Kavramsal çerçeve ve gerçeğe uygun değerin ölçümü (TFRS 13)
|
2- |
Finansal tabloların sunuluşu (TMS 1), ilişkili taraf açıklamaları (TMS 24), satış amaçlı elde tutulan duran varlıklar ve durdurulan faaliyetler (TFRS 5)
|
3- |
Nakit akış tabloları (TMS 7)
|
4- |
Faaliyet bölümleri (TFRS 8), hisse başına kazanç (TMS 33)
|
5- |
Gelir vergileri (TMS 12)
|
6- |
Ara sınav
|
7- |
Muhasebe politikaları (TMS 8), bilanço tarihinden sonraki olaylar (TMS 10)
|
8- |
Ara dönem finansal raporlama (TMS 34)
|
9- |
Hasılat (TMS 18)
|
10- |
Stoklar (TMS 10)
|
11- |
Finansal araçlar (MS 32 ve TFRS 9)
|
12- |
Maddi duran varlıklar (TS 16) ve yatırım amaçlı gayri menkuller (TMS 40)
|
13- |
Maddi olmayan duran varlıklar (TMS 38), varlıklarda değer düşüklüğü (TMS 36)
|
14- |
Kiralama işlemleri (TMS 17)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kavramsal çerçevenin tanıtılması
|
2- |
Muhasebe standartlarının Türkiye'deki mevcut muhasebe uygulamalarına getirdiği değişiklikler
|
3- |
Muhasebe standartlarının Türkiye'deki mevcut vergi uygulamalarına getirdiği değişiklikler
|
4- |
Türkiye'de muhasebe standartları ile ilgili mevzuat ve düzenleyici kurumlar
|
5- |
Reel sektörde faaliyet gösteren işletmeleri ilgilendiren muhasebe standartlarının neler olduğu
|
6- |
Muhasebe standartlarının ilk defa ugyulanması
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
|
|
2- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
|
|
3- |
Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
|
|
4- |
İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
|
|
5- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
|
|
6- |
İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
|
|
7- |
Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
|
|
8- |
İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
|
|
9- |
Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
|
|
10- |
Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
|
|
11- |
Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
|
|
12- |
Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
|
|
13- |
Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
|
|
14- |
İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
|
|
15- |
Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
|
|
16- |
Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
5
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
2
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
149
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Ümit Gücenme Gençoğlu, Selahattin Karapınar, Yıldız Özerhan, Türkiye Finansal Raporlama Standartları, Sakarya Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi (SAÜSEM), Eylül 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Remzi Örten, Hasan Kaval, Aydın Karapınar, Türkiye Muhasebe - Finansal Raporlama Standartları, Gazi Kitabevi.
- Yıldız Özerhan, Serap Yanık, IFRS / IAS ile Uyumlu TMS / TFRS, TÜRMOB Yayınları, No: 377.
|
|