Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MESLEKİ TEKNİK ÇİZİM 1 |
Birinci düzey |
SER 105 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. NİZAM ORÇUN ÖNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM ÜYESİ NİZAM ORÇUN ÖNAL, ÖGR.GÖR.DR.MAGED ZAKY HASSAN, ÖĞR.GÖR.VEDAT ÇOLAK,ÜCR.ÖĞR.ELM.AHMET CABAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
- Görsel açıklama gerektiren konuların bilgisayar ortamında slayt gösterisi olarak sunulması.
- Her konuyla ilgili teorik bilgilerin uygulama çizimleriyle desteklenmesi.
- Yeni konuya başlamadan önce eski konuyu özetleyerek bağlantının kurulması.
- Karmaşık yöntem çizimlerini video kamera ve projeksiyon yardımıyla perdeye yansıtarak aşama aşama çizilmesi veya bu aşamaların slayt gösterisi halinde sunulması.
- Bazı konularla ilgili ödevlerin verilmesi ve bunların denetlenmesi.
- Önemli bazı konularla ilgili sınıfta çizimler yaptırılması ve bunların ara ve yarı yıl
sınavlarında değerlendirilmesi.
-Ara ve Yarıyıl Sınavları sonrası cevapların sınıf önünde değerlendirilmesi.
|
Dersin amacı
|
Seramik alanında yapılacak tasarım ve üretimlerin teknik resim ve perspektif olarak iki boyutlu düzlem üzerinde açıklanabilmesi, üç boyut algısının evrensel ölçülerde gösterilebilme yetisinin kazandırılması. Uluslararası bir dil olan teknik resim ile, üretilmesi istenilen bir tasarımın, biçimine, boyutlarına ve diger özelliklerine ait tüm bilgilerin, belirli kural ve standartlara göre çizilebilmesi.
|
Dersin tanımı
|
İki boyutlu bir yüzey üzerine uygulanan çalışmalarda doğru formu, oran ve ölçüyü kurmayı sağlayacak ve boşluktaki üçboyutlu formların mekânsal düzenini ifade etmede yardımcı olacak bilimsel perspektif kurallarını vermektir. Perspektif kurallardan faydalanılarak gerçekleştirilecek resimsel imgelerde çizgi, biçim ve dokuları belli bir düzen içinde kullanılması ve plastik değerleri kaybetmeden bir yanılsama ürünü olan mekânsal derinliği aktarabilme özelliğini kazandırmaktır.
|
1- |
GİRİŞ: Teknik resmin tanımı ve kullanım alanlarının açıklanması, teknik resim aletlerinin tanıtımı, teknik resimde kullanılan kâğıtlar ve ölçüleri, kâğıtların katlanması
|
2- |
ÇİZGİLER VE GEOMETRİK ŞEKİLLER: Çizgi çeşitleri ve kullanım alanları, çizgi uygulamaları
|
3- |
ÇİZGİLER VE GEOMETRİK ŞEKİLLER: Geometrik şekil çeşitleri, cetveller ile geometrik şekillerin elde edilmesi
|
4- |
ÜÇ GÖRÜNÜŞ: Epür düzlemi kavramı, noktanın izdüşümü kavramı, noktanın izdüşümü örneklerinin çizilmesi, doğrunun izdüşümü kavramı, doğrunun izdüşümü örneklerinin çizilmesi
|
5- |
ÜÇ GÖRÜNÜŞ: Üç boyutlu objelerin izdüşümü kavramı, epür düzleminde önden görünüşün tespiti, üstten görünüşün tespiti, yandan görünüşün tespiti, yeterli görünüş belirlenmesi, uygulamalar
|
6- |
ÜÇ GÖRÜNÜŞ: Üç boyutlu objelerden yeterli görünüş elde etme, Geometrik şekillerde arkada kalan kısımların çizim tekniği, eksen çizgisinin kullanımı, uygulamalar
|
7- |
ÜÇ GÖRÜNÜŞ: Silindirik objelerin görünüşlerinin tespiti, silindirik objelerin yeterli görünüşünün tespiti, uygulamalar
|
8- |
VİZE HAFTASI
|
9- |
KESİT GÖRÜNÜŞLER:Kesit görünüş kavramı, üç boyutlu objelerde kesit alma kavramı, silindirik objelerde kesit alma kavramı, kesit alınan yüzeyin taranması kavramı
|
10- |
KESİT GÖRÜNÜŞLER:Üç boyutlu objelerin kesit alınarak daha anlaşılır hale getirilmesi, Görünmeyen yüzeylerin görünür hale getirilebilmesi için kademeli kesit alınması, belirli bir kısmın ayrıntılı şekilde ifadesi için lokal kesit alınması, uygulamalar
|
11- |
KESİT GÖRÜNÜŞLER:Silindirik parçaların kesitlerinin alınma teknikleri, tam kesit alınması, yarım kesit alınması, uygulamalar
|
12- |
KESİT GÖRÜNÜŞLER:Üç boyutlu objeler ile silindirik parçaların tam kesit ve yarım kesitlerinin alınması ile ilgili örnek uygulamalar
|
13- |
KESİT GÖRÜNÜŞLER:Üç boyutlu objeler ile silindirik parçaların tam kesit ve yarım kesitlerinin alınması ile ilgili örnek uygulamalar
|
14- |
ÖLÇÜLENDİRME:Ölçülendirme terimlerinin tanımı, ölçülendirmenin önemi, üç boyutlu objelerde ölçülendirme uygulamaları, silindirik parçalarda ölçülendirme kuralları
|
15- |
ÖLÇÜLENDİRME:Ölçülendirme oklarının kullanımı, ölçü yazılarının yüksekliklerinin belirlenmesi, uygulama
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Teknik resimde kullanılan yöntemleri uygulayabilme
|
2- |
Çizgi ve Şekilleri teknik çizim yöntem ve kuralları ile oluşturabilme
|
3- |
İzdüşüm çeşitlerini bilme ve eşlenik izdüşüm yöntemiyle görünüş çıkarabilme
|
4- |
Seramik alanında yapılacak endüstriyel ve/veya sanatsal tasarımın, uygulamaya geçirilebilmesine yardımcı olacak teknik çizimleri evrensel kurallarına uygun olarak saptayabilme ve çizerek sunabilme.
|
5- |
Altı yönden izdüşümü algılayabilme ve kesit çizimlerini yapabilme
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
7
|
1
|
7
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
43
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
7
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|