Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EGZERSİZ BİYOKİMYASI |
İkinci düzey |
EGF 513 |
|
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Vücudun ani ve sürekli fiziksel aktivitelerde metabolik ve biyokimyasal adaptasyonunun açıklanması, egzersiz boyunca hücre içi ve enzimatik regülasyon sistemlerinin çalışma potansiyeli, substrat metabolizmasının, biyoenerjetiklerin, hormonal denge ve beslenme kriterlerinin egzersiz ile ilişkilerinin açıklanması.
|
Dersin tanımı
|
Egzersiz ve amino asit-protein metabolizması, Egzersiz ve karbonhidrat metabolizması, Egzersiz ve yağ metabolizması, Biyoenerjetikler, Oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezi, Anaerobik ATP kaynakları, Egzersizde endokrin sistemi cevabı, Anabolik steroidler ve büyüme hormonu, Egzersiz ve kardiovasküler sistem.
|
1- |
Metabolizmada biyokimyanın temelleri
|
2- |
Egzersiz ve amino grup asit metabolizması
|
3- |
Performansı etkileyen enerji metabolizması
|
4- |
Egzersiz ve protein metabolizması
|
5- |
Anaerobik ATP kaynakları
|
6- |
Egzersiz ve karbonhidrat metabolizması
|
7- |
Egzersiz ve lipit metabolizması
|
8- |
Biyoenerjetikler
|
9- |
Vize sınavı
|
10- |
Oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezi
|
11- |
Egzersiz ve dolaşım sistemi
|
12- |
Endokrin sistem ve egzersizde endokrin sistemi cevabı
|
13- |
Anabolik steroidler ve büyüme hormonu
|
14- |
Egzersiz ve Kardiovasküler Sistem
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Metabolizmada biyokimyanın temellerini bilir
|
2- |
Egzersiz ve amino grup asit metabolizmasını, Performansı etkileyen enerji metabolizması, Egzersiz ve protein metabolizmasını bilir
|
3- |
Anaerobik ATP kaynaklarını ve Oksidatif fosforilasyon ve ATP sentezini kavrayabilir
|
4- |
Egzersiz ve karbonhidrat metabolizması, Egzersiz ve lipit metabolizmasını yorumlayabilir
|
5- |
Biyoenerjetikleri bilir
|
6- |
Dolaşım ve kardiovasküler sistem, hormonal sistem, egzersizde endokrin sistemi cevabı, Anabolik steroidler ve büyüme hormonunu bilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
|
|
2- |
Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
|
|
3- |
Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
|
|
4- |
Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
|
|
5- |
Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
|
|
6- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
|
|
7- |
Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
|
|
8- |
Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
|
|
9- |
Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
|
|
10- |
Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
6
|
18
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
6
|
18
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Peter Tiidus, A. Russell Tupling, Michael Houston. Biochemistry Primer for Exercise Science 4th Edition 2012. C.K. Mathews, K.E. van Holde, K.G. Ahern, “Biochemistry”, Addison Wesley Longman, (2000). İ.Peker, F.Çiloğlu, Ş.Buruk, Z.Bulca, “Egzersiz Biyokimyası ve Obesite”, Nobel Tıp Kitabevi, (2000). D.L. Nelson, M.M. Cox, “Lehninger Principles of Biochemistry”, Worth Publishers, (2000). Vassilis Mougios. Exercise Biochemistry. (2006). Donald MacLaren,James Morton. Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism.John Wiley & Sons, (2011)
|
|