Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VATANDAŞLIK BİLGİSİ |
Birinci düzey |
SBO 206 |
|
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÖKHAN EŞEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÖKHAN EŞEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Vatandaşlık, devlet, demokrasi, insan haklarının tarihsel gelişimi öğretmek;yasama, yürütme ve yargı, anayasa ve hukuk devletinin işleyişini ve önemini ortaya koymayı ayrıca Türk devlet geleneğini ve Türkiye Cumhuriyeti devletinin temel esaslarını kavratmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Vatandaşlık ile ilgili temel kavramlar; insan ve toplum, toplum hayatını düzenleyen kurallar; temel
hak ve ödevler; anayasa, anayasal kurumlar, anayasal yaşam; Türk devlet geleneği, Türk millî kültürü, millî ve evrensel değerler ilişkisi; Türkiye Cumhuriyeti’nin temel nitelikleri ve yapısı; değişen
vatandaşlık anlayışı bağlamında Avrupa vatandaşlığı, küresel vatandaşlık ve yerel vatandaşlık; dijital
vatandaşlık gibi konularla genel bilgi verilir.
|
1- |
Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Vatandaşlık Bilgisi
|
2- |
TOPLUMSAL YAŞAMI DÜZENLEYEN KURALLAR
|
3- |
TOPLUMSAL KURUMLAR
|
4- |
Demokrasi, Demokrasinin Tarihçesi ve Demokrasi Türleri
|
5- |
Devlet Şekilleri ve Hükümet Sistemleri
|
6- |
İNSAN HAKLARI
|
7- |
Arasınav
|
8- |
İNSAN HAKLARININ TARİHSEL GELİŞİMİ
|
9- |
Türk Anayasa Tarihi
|
10- |
Türkiye Cumhuriyeti Devleti''nin Temel Özellikleri ve Temel Haklar
|
11- |
DEMOKRASİ ve DEMOKRASİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
|
12- |
Siyasi-Sosyal-Ekonomik Haklar ve Ödevler
|
13- |
Yasama-Yürütme ve Yargı
|
14- |
Türkiye Cumhuriyeti''nin idari yapısı
|
15- |
DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI EĞİTİMİ
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Vatandaşlık kavramını açıklar
|
2- |
Devlet kavramını açıklar
|
3- |
Vatandaşlık ve devlet kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar
|
4- |
İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar.
|
5- |
Temel insan hakları, ve insan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşları açıklar
|
6- |
İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar.
|
7- |
Demokrasi kavramı ve tarihsel gelişimini açıklar.
|
8- |
Türk anayasa tarihinin gelişimini değerlendirir.
|
9- |
Türkiye Cumhuriyetinin devlet ve idari yapısını açıklar.
|
10- |
Öğretmen adaylarının gelecek nesillere iyi birer vatandaş olmaları hususunda yapmaları gerekenleri açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
|
|
4- |
Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
|
|
5- |
Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
|
|
7- |
Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
|
|
8- |
Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
|
|
9- |
Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
|
|
10- |
Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
|
|
11- |
Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof.Dr.RemziY.Kıncal,Vatandaşlık Bilgisi,Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2015. ISBN:6051332543
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yuvacı, İ., Şeker, G., Çakıcı, S., Demir, S. B. (2015). Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Anı Yayıncılık.______________
Merey, Z. (2016). Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Pegem Akademi
|
|