Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIK İŞLETMELERİNDE YÖNETİM |
Birinci düzey |
SEC209 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ FATİH ALTAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ FATİH ALTAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Derste sunuş ve buluş yolu stratejileri ışığında, anlatım, tartışma yöntemleri, soru- cevap, örnek olay, gözlem vb. teknikler uygulanacaktır.
|
Dersin amacı
|
1.Yönetimin tanımı, yönetim biliminin tarihsel gelişimine ilişkin temel kavramlar bilgisi
2.Koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici sağlık hizmetleri bilgisi
3.Yönetim kaynakları, bilgisi
4.Sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapıları,kavrayabilme
5.Hastanelerin gelişimi, tipleri ve fonksiyonları, kavrayabilme
6.Yataksız sağlık kuruluşlarını, kavrayabilme
7.Yönetim kademeleri bilgisi
8.Yönetim süreçlerini açıklayabilme
9.Devlet kavramı, Anayasa, yönetim organları,bilgisi
10.Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,kavrayabilme
11.Türkiye’de hastane işletmeleri organizasyonu, kavrayabilme
12.Uluslar arası sağlık örgütleri, bilgisi
13.Türk sağlık finansman kuruluşları, bilgisi
14-Sağlık işletmelerinde personel yönetimi, sağlık mevzuatı bilgisi
|
Dersin tanımı
|
Yönetimin tanımı, tarihsel gelişim, kaynakları, kademeleri, süreçleri, sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapıları, hastane tipleri ve fonksiyonları, yataksız sağlık kuruluşları, devlet kavramı, Anayasa, yönetim organları, sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi, hastane işletmeleri organizasyonu, uluslar arası sağlık örgütleri, finansman kuruluşları, personel yönetimi, sağlık mevzuatı
|
1- |
Yönetimin tanımı, yönetim biliminin tarihsel gelişimi
|
2- |
Koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici sağlık hizmetleri
|
3- |
Yönetim kaynakları
|
4- |
Sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapıları,
|
5- |
Hastanelerin gelişimi, tipleri ve fonksiyonları
|
6- |
Yataksız sağlık kuruluşları
|
7- |
Yönetim kademeleri
|
8- |
Yönetim süreçleri
|
9- |
Devlet kavramı, Anayasa, yönetim organları
|
10- |
Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,
|
11- |
Türkiye’de hastane işletmeleri organizasyonu,
|
12- |
Uluslar arası sağlık örgütleri
|
13- |
Türk sağlık finansman kuruluşları
|
14- |
Sağlık işletmelerinde personel yönetimi, sağlık mevzuatı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yönetim kavramının işlevlerini ve yönetimin tarihsel gelişimini anlatır
|
2- |
Sağlık sektörünün temel özelliklerinin açıklar
|
3- |
Sağlık hizmetleri ve yönetimi ile Türkiye'de sağlık hizmetlerinin yapısı ve yönetimini tanımlar
|
4- |
Sağlık hizmetlerinin kullanımını ve etkileyen faktörleri açıklar
|
5- |
Hastanelerin gelişimi, tipleri ve fonksiyonlarının anlatır
|
6- |
Sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapılarının tanımlar
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
|
|
2- |
Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır
|
|
3- |
Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar.
|
|
4- |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
|
|
5- |
Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
|
6- |
Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
|
|
7- |
Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini yapar ilgili istatistikleri hazırlar.
|
|
8- |
Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
|
|
9- |
Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
|
|
10- |
Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
|
|
11- |
Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar.
|
|
12- |
Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
|
|
14- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır.
|
|
16- |
Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur.
|
|
17- |
Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler.
|
|
18- |
Hastalıkları-işlemleri ve sağlıkla ilgili sorunları belirlenen uluslararası sınıflandırma sistemlerine göre kodlama işlemlerini yapar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
46
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Sağlık İşletmeleri Yönetimi (Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M, Ankara-2012).
2. Hastane ve Sağlık Kurumları Yöneticiliği (Kavuncubaşı Ş, Yıldırım S, Ankara,2010)
3.Hastane yöneticiliği (Hayran O, Sur H. Istanbul –1997)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sağlik Hizmetleri el kitabı (Hayran O, Sur H. Istanbul –1998)
|
|