Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEKANİK METALÜRJİ |
İkinci düzey |
MKM 591 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FEHMİ NAİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Fehmi NAİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Malzeme yapısını değerlendirmek, şekil değiştirme ve iç yapı arasındaki ilişkileri anlamak, hasar mekanizmaları ve iç yapı ilişkilerini anlamak ve kırılma mekaniğini kullanarak hasar oluşumundan kaçınmaya yönelik önlemler almak.
|
Dersin tanımı
|
Metal malzemelerde makro sevyede malze davranışlarının mikroyapısal easlarının ortaya konulması
|
1- |
Noktasal gerilmenin tanımlanması, Metallerin elastik ve plastic davranışı
|
2- |
Elastik ve plastic davranışta gerilme şekil değiştirme ilişkileri, Akma kriterleri.
|
3- |
Kristal yapılar, Kafes kusurları
|
4- |
Tek kristalde plastik deformasyon mekanizmaları, Dislokasyon teorileri,
|
5- |
Mukavemetlendirme mekanizmaları, Tane sınırları ve deformasyon
|
6- |
Katı çözelti mukavemetlendirmesi, parçacık mukavemetlendirmesi, Martenzitik mukavemetlendirme,
|
7- |
Soğuk işlenmiş yapılar, Şekil değiştirme serleşmesi, Bauschinger etkisi.
|
8- |
Metallerde hasar ve kırılma, Hasar mekanizmaları
|
9- |
Tek kristalde kırılma, Gevrek ve sünek kırılma, Kırılma yüzeyi analizi,
|
10- |
Yorulma hasarı
|
11- |
Çekme testi, sertlik testi, Burulma testi
Darbe testi ve gevrek kırılma
|
12- |
Malzemelerin yüksek sıcaklık davranışı
|
13- |
Mekanik metalurjinin plastik şekillendirme konularına uygulamaları
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mikroyapısal özelliklerin metallerin nihai ürün özelliklerine etkilerini kavrar.
|
2- |
Şekil değiştirme sırasındaki mikro sevyedeki değişimlerin nihai ürün özelliklerine etkisini kavrar
|
3- |
Şekil değiştirmenin mikro boyutta işleyişini kavrar.
|
4- |
Şekil değiştirmenin mikroyapısal özelliklerini üretim teknolojilerinde kullanır.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
|
|
4- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
5- |
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
6- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
7- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
8- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
10- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
11- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
14- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
15- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
16- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
17- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
18- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
3
|
45
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
4
|
8
|
Laboratuvar
|
4
|
3
|
12
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
5
|
25
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mechanical Metallurgy, G.E.Dieter, Mc Graw-Hill, 1986.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|