Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Türkçe Öğretmenliği > ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA Birinci düzey MB 402 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET EMİN ÖZTÜRK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET EMİN ÖZTÜRK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu ders ile öğrencilerin özel eğitime ilişkin temel kavram ve ilkeleri, özel eğitimin tarihsel gelişimini, yasal düzenlemelerini ve kaynaştırma sürecini tanımlamaları amaçlanmaktadır. Derste öğrencilerden ayrıca, ailenin eğitime katılımı ve aile ile işbirliğinin yolları ile tanı ve değerlendirme sonuçlarına bağlı olarak öğretimin bireyselleştirilmesi, bireysel gereksinimlere göre bireyselleştirilmiş öğretim programı oluşturulması ve uygulanması eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejilerini açıklamaları beklenmektedir.
Dersin tanımı Özel eğitime gereksinim duyan çocuklara yönelik sürdürülen eğitimin değerlendirme boyutu ve öğretimsel uyarlamalar hakkında bilgilerden oluşur.

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı, Özel Gereksinimli Bireyler, Özel Eğitim Tarihçesi.
2- Özel Eğitimde Ailenin Rolü ve Değerlendirme Süreci
3- Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP)
4- Kaynaştırma
5- Zihinsel Yetersizlikler
6- İşitme Yetersizlikleri
7- Görme Yetersizlikleri
8- Fiziksel Yetersizlikler / Süreğen Hastalıklar
9- Öğrenme Güçlükleri
10- Otizm Spektrum Bozukluğu
11- Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
12- Dil ve Konuşma Bozuklukları / Çoklu Yetersizlikler
13- Özel Yetenek
14- Sınav
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar.
2- Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar.
3- Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugünü hakkında bilgi verir.
4- Kaynaştırma uygulamaların nasıl gerçekleştirildiğini anlatır.
5- Özel eğitim destek hizmetlerini örnekler vererek açıklar.
6- Kaynaştırma öğrencisi için yapılması gerekenleri aşama aşama belirtir.
7- Zihinsel yetersizlik, üstün zekâ, öğrenme güçlüğü, DEHB, otizm, işitme ve görme yetersizlikleri, çoklu yetersizlik, bedensel yetersizlik gibi farklı özelliklere sahip bireylerin genel özelliklerini tanımlar.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırlılıkları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliği ile ilgili bilgi sahibidir ve bunları değerlendirir.
2- Türkçenin ses, biçim, anlam, söz dizim ve kullanım bilgisine sahiptir ve bunu dil bilgisi öğretimiyle ilişkilendirir.
3- Akademik ortamlarda Türkçe üstdili yazılı ve sözlü bağlamlarda etkili bir biçimde kullanır.
4- Türk ve dünya edebiyatının çeşitli dönemlerinde yaşamış yazar, şair ve yapıtlarını tanır.
5- Çocuk edebiyatının yazar, şair ve yapıtlarını tanıyarak çocuğa görelik ilkesi bağlamında değerlendirir.
6- Yazınsal ve yazınsal olmayan metin çözümlemeleri yapar ve bunu dil öğretimi ile ilişkilendirir.
7- Dil-kültür ilişkisi ile ilgili farkındalık sahibidir.
8- Eğitim tarihi, psikolojisi, felsefesi ve sosyolojisinin temel kavramları hakkında fikir sahibi olarak bu kavramlar üzerinde incelemeler, karşılaştırmalar ve ilişkilendirmeler yapar.
9- Atatürk ilke ve inkılaplarının gerekçelerini, süreçsel gelişimini ve önemini bilir.
10- Dil ve yazın eğitiminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini bilir.
11- Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretim programları ve ölçme-değerlendirme bilgisini dil öğretimiyle ilişkilendirir.
12- Bireyin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişim ve öğrenme özelliklerini tanır ve öğretim süreciyle ilişkilendirir.
13- Bireysel farklılıklara duyarlı olarak öğrenme stratejilerini bilir ve buna uygun öğretim süreci tasarlar.
14- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan bir öğretim süreci planlar.
15- Öğrenci çeşitliliğini kabul eder, çeşitliliğe uygun öğretim ortamı tasarlama bilgisine sahip olur.
16- Sınıf yönetiminde güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı kurar.
17- Türkçe dersi öğretim programına uygun ders kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
18- Türkçe dersinin amaçlarını ve içeriğini; öğrencilerin yaş, ilgi, gereksinim ve düzeylerine göre tasarladığı veya uyarladığı materyallerle kazandırma donanım ve becerisine sahiptir.
19- Dil eğitimi ile ilgili okul içi-okul dışı mesleki gelişim etkinliklerine katılır; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
20- Dil becerilerine ve dil bilgisi öğrenme alanına yönelik etkinlikler geliştirir.
21- Öğretim sürecini dil öğretimi bakımından çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
22- Öğrenci gelişim durumunu çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
23- Öğretim sürecinde karşılaştığı sorunları bireysel ya da bir grup ile iş birliği içinde sorumluluk alarak tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm sunar.
24- Öğrenme ve edinim sürecinde amaca yönelik en etkili model, strateji, yaklaşım, yöntem ve tekniği seçer.
25- Türkçe Eğitimi ile ilgili bir çalışmayı (ders planı, materyal geliştirme, ders anlatma gibi) bağımsız ve gönüllü olarak yürütür.
26- Türkçe Eğitimi alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
27- Dil eğitimi alanında kendisinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler, öğrenen özerkliğini geliştirerek yaşam boyu öğrenmeyle alakalı olarak olumlu bir tutum sergiler.
28- Ulusal ve evrensel ölçekte gündemde yer alan olaylara ilişkin duyarlık gösterir, gelişmeleri takip eder ve sanatsal-kültürel faaliyetlere etkin olarak katılır.
29- Türkçe eğitiminde doğru ve kullanışlı bilgiye ulaşma yollarına başvurur, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
30- Ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ilgili paydaş ve kurumlarla işbirliği kurar, karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinde bulunur.
31- En az bir yabancı dili A2/B1 (Avrupa Dil Portföyü-CEFR) düzeyinde kullanarak iletişim kurar.
32- Dünyadaki çeşitli kültürlere yönelik farkındalık sahibidir.
33- Sahip olduğu dış görünümünü, insan ilişkilerini ve toplumsal yaşamını etik, bilimsel ve kültürel ve demokratik değerlere uygun bir biçimde düzenleyerek yaşadığı topluma örnek olur.
34- Kişiler ve kurumlar arası etkileşim kurarak güvenli sınıf ve okul ortamı kurulmasında ve bu ortamın sürdürülmesinde etkin rol alır, çevre koruma ve iş sağlığı ve güvenliği hususunda yeterli bilince sahiptir.
35- Millî Eğitim Temel Kanunu’nda yer alan çeşitli ulusal ve evrensel duyarlıkların ve değerlerin bilincine sahiptir.
36- Türk Eğitim sistemini ve Millî Eğitim Bakanlığının işleyişini tanır; bu kurumların çalışma kültürü (okul yönetimi, zümre çalışmaları, okul-aile işbirliği) hakkında bilgi elde eder.
37- Uzaktan dil öğretiminde yararlanılan çeşitli bilgi ve iletişim teknolojilerini tanıyarak bunları etkin bir biçimde kullanır.
38- Sanatsal ve kültürel etkinliklerin önemini bilir, bunları destekler ve katılım gösterir..
39- Türk tarihi ve kültürü, Atatürk’ün düşünce dünyası ile ilgili duyarlılık sahibidir ve bu duyarlığını öğretim sürecine yansıtır.
40- Çoklu okuryazarlık becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     106
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Diken, İ. (Ed.). (2020). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Pegem Akademi Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar Diken, İ. (Ed.). (2017). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Pegem Akademi Yayıncılık. Akçamete, G. (Ed.). (2016). Genel Eğitim Okullarında Özel Eğitim Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Kök Yayıncılık. Cavkaytar, A. (Ed.). (2017). Özel Eğitim. Vize Yayıncılık Cavkaytar, A. & Tekin Ersan, D. (Ed). (2018). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Eğiten Kitap Baykoç, N. (Ed.). (2017). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Eğiten Kitap Aksoy, V. (Ed.). (2016). Özel Eğitim. Pegem Akademi Yayıncılık. Şahbaz, Ü. (Ed.). (2018). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Anı Yayıncılık. Ataman, A. (Ed.). (2017). Temel Eğitim Öğretmenleri için Kaynaştırma Uygulamaları ve Özel Eğitim. Vize Yayıncılık.

Ders ile ilgili dosyalar