Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SIKIŞTIRILABİLİR AERODİNAMİK |
Birinci düzey |
UÇM601 |
Zorunlu |
6 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BUĞRAHAN ALABAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Güven TUNÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencinin sıkıştırılabilir akış koşullarında fiziksel parametrelerin değişimini anlayarak bunları hesabı için gerekli olan çözüm yöntemlerini kullanarak aerodinamik tasarımlarda kullanımını kavraması.
|
Dersin tanımı
|
Sıkışıtırılabilir aerodinamik için gerekli fiziksel kanun ve denklemlerin incelenmesi ve uygulanması.
|
1- |
Bölüm-1 Sıkıştırılabilir Akış: Bazı Ön Tanımlar: 1.1.Giriş, 1.2. Termodinamik Tekrarı,
|
2- |
Bölüm-1 Sıkıştırılabilir Akış: Bazı Ön Tanımlar: 1.3. Sıkıştırılabilirlik, 1.4.Viskoz Olmayan Sıkıştırılabilir Akış İçin Korunum Denklemleri 1.5. Toplam Şartların Tanımı 1.6 Şok Dalgaları
|
3- |
Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.1. Giriş, 2.2. Temel Normal Şok Denklemleri
|
4- |
Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.3. Ses Hızı 2.4. Enerji Denkleminin Özel Formları
|
5- |
Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.5. Akış Ne Zaman Sıkıştırılabilirdir? 2.6.Normal Şok Dalgasının Özelliklerinin Hesaplanması
|
6- |
Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.6. Normal Şok Dalgasının Özelliklerinin Hesaplanması 2.7. Sıkıştırılabilir Akışta Hızın Ölçümü
|
7- |
Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.1. Giriş 3.2. Eğik Şok Denklemleri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.2. Eğik Şok Denklemleri
|
10- |
Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.3.Kama ve Koni Etrafında Ses üstü Akım, 3.4. Şok Etkileşimleri ve Yansımalar
|
11- |
Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.5. Küt Burunlu Bir Cismin Önündeki Ayrık Şok Dalgası, 3.6. Prandtl-Meyer Genişleme Dalgaları
|
12- |
Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.7. Şok-Genişleme Dalgaları Teorisi: Ses üstü Kanat Profilleri için Uygulamalar
|
13- |
Bölüm-4 Lüle, Yayıcı ve Rüzgâr Tünellerinde Sıkıştırılabilir Akış: 4.1.Giriş 4.2. Sanki Bir Boyutlu Akış için Korunum Denklemleri
|
14- |
Bölüm-4 Lüle, Yayıcı ve Rüzgâr Tünellerinde Sıkıştırılabilir Akış: 4.3. Lülelerde Sıkıştırılabilir İzantropik Akış, 4.4. Yayıcılar 4.5. Ses üstü Rüzgâr Tünelleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sıkıştırılabilir akış koşullarının tanımlayabilmek.
|
2- |
Sesüstü akış koşullarında gerekli denklemlerin uygulamasını yapabilmek.
|
3- |
Sesüstü akışta hava araçlarını etkileyen parametreleri hesaplayabilmek.
|
4- |
Sesüstü hızda hareket eden hava araçlarının tasarımlarını yapabilmek.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
6- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi
|
|
7- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
11- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
|
|
12- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
4
|
52
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
14
|
42
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
14
|
42
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
192
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fundamentals of Aerodynamics, John D. Anderson Jr., 5th Edition
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sıkıştırılabilir Aerodinamik ders notları, Prof. Dr. M. Adil YÜKSELEN
|
|