Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Uçak Mühendisliği > SIKIŞTIRILABİLİR AERODİNAMİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SIKIŞTIRILABİLİR AERODİNAMİK Birinci düzey UÇM601 Zorunlu 6 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. BUĞRAHAN ALABAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Güven TUNÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Öğrencinin sıkıştırılabilir akış koşullarında fiziksel parametrelerin değişimini anlayarak bunları hesabı için gerekli olan çözüm yöntemlerini kullanarak aerodinamik tasarımlarda kullanımını kavraması.
Dersin tanımı Sıkışıtırılabilir aerodinamik için gerekli fiziksel kanun ve denklemlerin incelenmesi ve uygulanması.

Dersin içeriği
1- Bölüm-1 Sıkıştırılabilir Akış: Bazı Ön Tanımlar: 1.1.Giriş, 1.2. Termodinamik Tekrarı,
2- Bölüm-1 Sıkıştırılabilir Akış: Bazı Ön Tanımlar: 1.3. Sıkıştırılabilirlik, 1.4.Viskoz Olmayan Sıkıştırılabilir Akış İçin Korunum Denklemleri 1.5. Toplam Şartların Tanımı 1.6 Şok Dalgaları
3- Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.1. Giriş, 2.2. Temel Normal Şok Denklemleri
4- Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.3. Ses Hızı 2.4. Enerji Denkleminin Özel Formları
5- Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.5. Akış Ne Zaman Sıkıştırılabilirdir? 2.6.Normal Şok Dalgasının Özelliklerinin Hesaplanması
6- Bölüm-2 Normal Şok Dalgaları: 2.6. Normal Şok Dalgasının Özelliklerinin Hesaplanması 2.7. Sıkıştırılabilir Akışta Hızın Ölçümü
7- Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.1. Giriş 3.2. Eğik Şok Denklemleri
8- Ara Sınav
9- Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.2. Eğik Şok Denklemleri
10- Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.3.Kama ve Koni Etrafında Ses üstü Akım, 3.4. Şok Etkileşimleri ve Yansımalar
11- Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.5. Küt Burunlu Bir Cismin Önündeki Ayrık Şok Dalgası, 3.6. Prandtl-Meyer Genişleme Dalgaları
12- Bölüm-3 Eğik Şoklar ve Genişleme Dalgaları: 3.7. Şok-Genişleme Dalgaları Teorisi: Ses üstü Kanat Profilleri için Uygulamalar
13- Bölüm-4 Lüle, Yayıcı ve Rüzgâr Tünellerinde Sıkıştırılabilir Akış: 4.1.Giriş 4.2. Sanki Bir Boyutlu Akış için Korunum Denklemleri
14- Bölüm-4 Lüle, Yayıcı ve Rüzgâr Tünellerinde Sıkıştırılabilir Akış: 4.3. Lülelerde Sıkıştırılabilir İzantropik Akış, 4.4. Yayıcılar 4.5. Ses üstü Rüzgâr Tünelleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sıkıştırılabilir akış koşullarının tanımlayabilmek.
2- Sesüstü akış koşullarında gerekli denklemlerin uygulamasını yapabilmek.
3- Sesüstü akışta hava araçlarını etkileyen parametreleri hesaplayabilmek.
4- Sesüstü hızda hareket eden hava araçlarının tasarımlarını yapabilmek.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
6- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi
7- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
12- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 14 42
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 14 42
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     192
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Fundamentals of Aerodynamics, John D. Anderson Jr., 5th Edition
Yardımcı Kaynaklar Sıkıştırılabilir Aerodinamik ders notları, Prof. Dr. M. Adil YÜKSELEN

Ders ile ilgili dosyalar