Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ I |
Birinci düzey |
MEM 217 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞABAN ULUS
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DOKTOR ŞABAN ULUS
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
İş sağlığı ve Güvenliği kültürü ve bilincinin oluşması, iş ekipmanlarında standartlar, Endüstriyel tehlike ve riskleri tanıma
|
Dersin tanımı
|
MEM 217
|
1- |
Türkiye''''de ve dünyada iş sağlığı ve güvenliği, 6331 sayılı İş sağlığı ve Güvenliği Kanunu
|
2- |
Çalışma mevzuatu ile ilgili bilgiler, Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları, İşyeri bina ve eklentilerinde İSG, Meslek hastalıklarının sebepleri, Biyolojik risk etmenleri
|
3- |
Psikososyal risk etmenleri
|
4- |
Fiziksel risk etmenleri
|
5- |
Ergonomik risk etmenleri
|
6- |
Elle kaldırma ve taşıma, Kimyasal risk etmenleri ve yangından korunma
|
7- |
İş ekipmanlarının güvenli kullanımı ve ilgili TSE veya uluslararası standartlar
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Ekranlı araçlarla çalışma, Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve Elektrik tesisatı KKD gibi donanımlarda olması gereken standartlar ve alınacak önlemler
|
10- |
İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması
|
11- |
Güvenlik ve sağlık işaretleri, İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü, TSE standartları
|
12- |
Kişisel koruyucu donanım kullanımı ve standartlara uygunluğu
|
13- |
İşyerinde risklerin değerlendirilmesi (risk analizi),
|
14- |
Makinalarda koruyucu donanımlar, kaynak işlerinde iş sağlığı ve güvenliği ve ilgili standartlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği mevzuatını (kanun, tüzük ve yönetmelikler) tanır
|
2- |
6331 sayılı İş sağlığı ve güvenliği kanunu hakkında bilgi edinir ve bu konuda çalışanları bilgilendirebilir.
|
3- |
İş kazasında yapılması gerekenleri (kazanın bildirimi, belge ve bilginin hazırlanması, raporlama) bilir
|
4- |
4857 sayılı iş kanununu hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
işyeri bina ve eklentileri konusundaki riskleri bilir standartları öğrenir.
|
6- |
Gürültü, titreşim, termal konfor, aydınlatma, basınç, radyasyon konularındaki riskleri değerlendirir, ilgili konuda belirlenen standartlara göre önlem alır
|
7- |
Kaynaklı işlerde riskleri (kaynak ortamı, koruyucu donanım vb.) değerlendirir ve önlem alır
|
8- |
Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve iş güvenliği üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır ve yükümlülükleri öğrenir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
|
|
8- |
6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
|
|
9- |
7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
10- |
7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
11- |
7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
12- |
8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
|
|
13- |
8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
14- |
9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
15- |
10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
16- |
11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
17- |
12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
|
|
18- |
13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
60
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Dr.Şükrü SU, iş sağlığı ve güvenliği ders notları, Bölüm-I ve II
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Su, Şükrü., Erciyes Üniversitesi İş Güvenliği Uzmanlık Eğitim Kurumu Ders notları, 3 cilt, 2014. 2- 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu. İş sağlığı ve güvenliği genel müdürlüğü yayını, ISBN: 978-975-455-176-1, Kasım 2012 3- Yıldız,A.N., Bilir,N., "İş sağlığı ve güvenliği" Hacettepe Üniv.yayınları, 2011
|
|