Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET SEYDA OZAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MÜZEYYEN EROĞLU DURKAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders, bugünün dünya insan hakları sisteminin yapısal unsurları olan, insan haklarının korunmasına ilişkin uluslararası yargısal ve yargı dışı/siyasal/diplomatik usullerin eleştirel olarak incelenmesini amaçlar. Bu usullerin kullanımı ve etkisi, ilgili örnek olaylar çerçevesinde yapılacaktır. Ders, mağdur, ihlâl ve hak arama konularına ilişkin kavramsal çerçevenin çizilmesinin ardından, günümüzde etkin olarak kullanılan uluslararası hak koruma mekanizmalarının (Birleşmiş Milletler, Avrupa Konseyi, Avrupa Birliği, AGİT, Amerika, Afrika yapıları) incelenmesiyle ilgilidir. Bu mekanizmaların analizi ve ayrıca her biriyle ilgili olarak, Türkiye'nin bu bağlamdaki yeri ve rolü, ilgili vakalar ışığında değerlendirilerek incelenecektir.
|
Dersin tanımı
|
Teorik
|
1- |
Birleşmiş Milletler ve İnsan Hakları
|
2- |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Mahkemesi
|
3- |
Avrupa İşkenceyi Önleme Sözleşmesi ve Kaomitesi ile AGİT
|
4- |
Spesifik Haklar Yaklaşımı: Yaşam Hakkı
|
5- |
İşkenceye Maruz Kalmama ve Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği Hakkı
|
6- |
Adil Yargılanma hakkı ve Çocuk Hakları
|
7- |
Afrika'da İnsan Haklarının Korunması
|
8- |
Amerikan Devletleri Örgütü ve İnsan Hakları
|
9- |
Uluslararası ceza Mahkemesi ve Adalet Divanı
|
10- |
Türkiye'de Erkler, İnsan Hakları ve Devletin SOrumluluğu
|
11- |
İç Hukukta İnsan Haklarının Korunması: Meclis Komisyonları ve İnsan Hakları Kurumu
|
12- |
İnsan Hakları İl-İlçe Kurulları ve Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri
|
13- |
Ombudsman
|
14- |
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İnsan hakları kavramını öğrenecekler
|
2- |
İnsan haklarının tarihsel gelişimi konusunda bilgi sahibi olacaklar
|
3- |
İnsan haklarının iç hukukta korunma yollarını öğrenecekler
|
4- |
İnsan hakları konusundaki uluslararası koruma mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
5- |
Türkiye de insan hakları eğitimin gelişimini kavrayabilecekler
|
6- |
Türkiye'de insan hakları eğitimi ve sorunlarına çözümler üretebilecekler
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanının temel kuram ve uygulama bilgilerine hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir.
|
|
2- |
Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve alanında karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri eleştiri süzgecinden geçirir, yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.
|
|
4- |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili bilir ve çalışmalarında bilgisayarı ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Birikimini yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanarak bilimsel platformlara taşıyabilir.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, çalışma hayatında bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne katkıda bulunur.
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Halil KALABALIK, İnsan Hakları Hukuku, Seçkin Yayınevi, 3.Baskı, Ankara, 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fatih KARAOSMANOĞLU, İnsan Hakları, Seçkin Yayınevi, 2.Baskı, Ankara, 2011.
|
|