Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Fizyoloji (doktora) > VÜCUTTA SIVI-ELEKTROLİT VE ASİT BAZ DENGESİNİN DÜ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
VÜCUTTA SIVI-ELEKTROLİT VE ASİT BAZ DENGESİNİN DÜ Üçüncü düzey FZY 608 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ERCAN BABUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. Cem Süer
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Haftada üç saat teorik anlatım,power point sunumlar,CD izlenmesi,her dersin sonunda soru-cevap şeklinde tartışma, Her öğrenciye verilen bir ödev konusunun son ders haftasında sunumu
Dersin amacı Vücut sıvılarının dağılımı, böbrek kan akımı ve dinamiği, glomeruler filtrasyon ve kontrolü, tübüllerin fonksiyonu, klirens kavramı, asit-baz kavramı, su-elektrolit dengesi ve kontrolü, böbrek hastalıkları ve fonksiyon testleri, diüretik konularının anlaşılması
Dersin tanımı Vücut sıvılarının dağılımı, böbrek kan akımı ve dinamiği, glomeruler filtrasyon ve kontrolü, tübüllerin fonksiyonu, klirens kavramı, asit-baz kavramı, su-elektrolit dengesi ve kontrolü, böbrek hastalıkları, diüretiklerin etki şekilleri, vücutta elektrolit bozuklukları

Dersin içeriği
1- Vücut sıvılarının dağılımı,
2- Böbrek kan akımı ve dinamiği
3- Glomeruler filtrasyon ve kontrolü
4- Tübüllerin fonksiyonu
5- Vücut sıvılarının volüm ve ozmolaritesinin düzenlenmesi
6- Sodyum ve potasyum iyon konsantrasyonunun düzenlenmesi
7- Kalsiyum-fosfat ve magnezyum iyonlarının düzenlenmesi
8- Asit-baz dengesinin düzenlenmesi
9- Asit-baz hastalıkları
10- Hiponatremi-Hipernatremi
11- Hipokalemi-Hiperkalemi
12- Hipokalsemi-Hiperkalsemi
13- Diüretikler
14- Böbrek hastalıkları, yapay böbrek-diyalız
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Vücut sıvılarının dağılımı, böbrek kan akımı ve dinamiğini açıklayabilir
2- glomeruler filtrasyon ve kontrolü ile ilgili mekanizmaları yorumlayabilir
3- tübüllerin fonksiyonlarını anlatabilir
4- klirens kavramı ve böbrek fonksiyon testlerini açıklayabilir
5- asit-baz kavramı ve bozukluklarını tartışabilir
6- su-elektrolit dengesi ve kontrolü ile ilgili hastalıkları tartışabilir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
2- Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
3- Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
4- Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
5- Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
6- Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
7- Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
8- Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
9- Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 12 12
Sunum / Seminer hazırlama 1 12 12
Kısa sınavlar 1 12 12
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 12 12
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 12 12
Araştırma 1 14 14
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Tıbbi Fizyoloji ( A.Guyton ) İnsan Fizyolojisi ( Ganong ) The cell physiology, Principles of Physiology (R.Berne, M. Levy,Walf Publishing Ltd.,1990), Human Physiology (A. Vander, J. Sherman, D. Luciano, Mc Graw Hill Inc
Yardımcı Kaynaklar Web sitesi kaynakları,

Ders ile ilgili dosyalar