Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ERCAN BABUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Cem Süer
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada üç saat teorik anlatım,power point sunumlar,CD izlenmesi,her dersin sonunda soru-cevap şeklinde tartışma,
Her öğrenciye verilen bir ödev konusunun son ders haftasında sunumu
|
Dersin amacı
|
Vücut sıvılarının dağılımı, böbrek kan akımı ve dinamiği, glomeruler filtrasyon ve kontrolü, tübüllerin fonksiyonu, klirens kavramı, asit-baz kavramı, su-elektrolit dengesi ve kontrolü, böbrek hastalıkları ve fonksiyon testleri, diüretik konularının anlaşılması
|
Dersin tanımı
|
Vücut sıvılarının dağılımı, böbrek kan akımı ve dinamiği, glomeruler filtrasyon ve kontrolü, tübüllerin fonksiyonu, klirens kavramı, asit-baz kavramı, su-elektrolit dengesi ve kontrolü, böbrek hastalıkları, diüretiklerin etki şekilleri, vücutta elektrolit bozuklukları
|
1- |
Vücut sıvılarının dağılımı,
|
2- |
Böbrek kan akımı ve dinamiği
|
3- |
Glomeruler filtrasyon ve kontrolü
|
4- |
Tübüllerin fonksiyonu
|
5- |
Vücut sıvılarının volüm ve ozmolaritesinin düzenlenmesi
|
6- |
Sodyum ve potasyum iyon konsantrasyonunun düzenlenmesi
|
7- |
Kalsiyum-fosfat ve magnezyum iyonlarının düzenlenmesi
|
8- |
Asit-baz dengesinin düzenlenmesi
|
9- |
Asit-baz hastalıkları
|
10- |
Hiponatremi-Hipernatremi
|
11- |
Hipokalemi-Hiperkalemi
|
12- |
Hipokalsemi-Hiperkalsemi
|
13- |
Diüretikler
|
14- |
Böbrek hastalıkları, yapay böbrek-diyalız
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Vücut sıvılarının dağılımı, böbrek kan akımı ve dinamiğini açıklayabilir
|
2- |
glomeruler filtrasyon ve kontrolü ile ilgili mekanizmaları yorumlayabilir
|
3- |
tübüllerin fonksiyonlarını anlatabilir
|
4- |
klirens kavramı ve böbrek fonksiyon testlerini açıklayabilir
|
5- |
asit-baz kavramı ve bozukluklarını tartışabilir
|
6- |
su-elektrolit dengesi ve kontrolü ile ilgili hastalıkları tartışabilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Anatomi alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahip olma ve bunları geliştirip ve derinleştirebilme.
|
|
2- |
Anatomi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilme
|
|
3- |
Anatomi alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapabilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
4- |
Anatomi alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Anatomi alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilme
|
|
7- |
Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygulayabilme.
|
|
8- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilme, etik davranma
|
|
9- |
Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
12
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
12
|
12
|
Kısa sınavlar
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
12
|
12
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
12
|
12
|
Araştırma
|
1
|
14
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tıbbi Fizyoloji ( A.Guyton )
İnsan Fizyolojisi ( Ganong )
The cell physiology,
Principles of Physiology (R.Berne, M. Levy,Walf Publishing Ltd.,1990), Human Physiology (A. Vander, J. Sherman, D. Luciano, Mc Graw Hill Inc
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Web sitesi kaynakları,
|
|