Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRİK MAKİNALARI |
Birinci düzey |
UGMB 204 |
Zorunlu |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ MEHMET ALİ SOYTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MEHMET ALİ SOYTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik anlatım ve laboratuvar uygulaması.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı AC ve DC motor,jeneratörler ile Servomekanizmaların çalışma prensiplerinin öğrenilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
AC ve DC motor,jeneratörler ile Servomekanizmaların çalışma prensipleri hakkında bilgiler verilen derstir.
|
1- |
DC Motor / Jeneratör Teorisi,
• Temel motor ve jeneratör teorisi;
• DC jeneratör komponentlerinin yapıları ve amaçları;
|
2- |
• DC jeneratörlerin çalışması ve DC jeneratörlerdeki akım çıkış değerleri ile akım yönünü etkileyen etkenler,
• DC motorların çalışması ve DC motorların çıkış gücünü, torkunu, hızını ve dönüş yönlerini etkileyen etkenler;
|
3- |
• Seri sargılı, sönt sargılı veya bileşik motorlar;
• Starter jeneratörün yapısı.
|
4- |
AC Jeneratörler
• Manyetik alan içerisinde dönme hareketi ile elde edilen alan ve gerilim üretimi;
|
5- |
• Çalışması açısından armatür sargısına göre AC jeneratörlerin çeşitleri;
• Bir fazlı,iki fazlı ve üç fazlı AC dönüştürücüler;
|
6- |
• Üç faz yıldız ve üçgen bağlantı yapılarının kullanım açısından avantaj ve dezavantajları;
• Aktif hat geriliminin faz ve hat bazında hesaplanması
|
7- |
• Üç fazla çalışan sistemlerde gücün hesaplanması;
• Sürekli magnetik Alana sahip jeneratörler;
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
AC Motorlar -
• Gerek tek fazlı gerek polifazlı AC senkronize ve endüksiyon motorlarının yapısı ve çalışma prensipleri;
• Hız kontrol ve rotasyon yönü metotları;
|
10- |
• Döner alan oluşturma metotlar
|
11- |
• kapasitör, indüktör, gölge veya bölünmüş kutuplu
|
12- |
Servomekanizmalar
• Aşağıdaki terimlerin anlaşılması: Açık ve kapalı çevrim sistemleri,
|
13- |
• geri besleme, takip, analog güç çeviriciler;
|
14- |
• Aşağıdaki senkro sistem bileşenlerinin/özelliklerinin çalışma ve kullanım prensipleri: Çözücüler, diferensiyal, kontrol ve trok, transformatörler, endüktans ve kapasitans ileticileri;
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Alanındaki güncel bilgileri öğrenir.
|
2- |
Problem çözme becerisi kazanır.
|
3- |
Bilgiye ulaşmak için gerekli olan dokümanları etkin bir şekilde kullanır.
|
4- |
Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi edinir.
|
5- |
Kaynak araştırması yaparak veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
|
6- |
Ekip bilinci ile alanında ekip üyeleri ile birlikte çalışır.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
|
|
2- |
Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
|
|
3- |
Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
|
|
4- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
|
|
5- |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
|
|
6- |
Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
|
|
7- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
|
|
8- |
Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
|
|
11- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
|
|
12- |
İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
|
|
13- |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
|
|
14- |
Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
|
|
15- |
Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
|
|
17- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
|
|
18- |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
42
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Electric Machines and Electromechanics, Schaum''s outline, Syed Nasar.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|