Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FELSEFE TARİHİ II |
Birinci düzey |
İLH625 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET YILDIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR.ÖĞr.ÜYESİ AHMET YILDIZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Ar.Gör.Yunus YURDAKUL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste batı felsefesi tarihinin rönesanstan başlayıp Kant felsefesinin sonuna kadarki süreci işlenmektedir. Bu dönemde yer alan önemli filozoflar ve bunların felsefi fikirleri tanıtılmakta, bu fikirler açıklanmaktadır. Gerekli görülen yerlerde değerlendirmeler ve İslam düşünce tarihindeki ilgili fikirlerle mukayeseler yapılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders batı felsefesi tarihinin Rönesans ile başlayıp Kant ile son bulan dönemindeki filozofları ve temel fikirlerini tanıtmayı, önemli felsefi fikirleri açıklamayı, gerekli yerlerde değerlendirmeler ve islam düşünce tarihindeki ilgili fikirlerle mukayeseler yapmayı amaçlayan bir derstir.
|
1- |
Rönesans Felsefesi: Felsefi Akımlar, Doğa Felsefesi
|
2- |
Rönesans Felsefesi: Siyaset Felsefesi ve Rönesans''''''''ta Ortaya Çıkan Din Anlayışları
|
3- |
Rönesansta Yöntem Arayışları: Galileo ve F. Bacon
|
4- |
17. yy. Felsefesi: Descartes: Yöntemi, Epistemolojisi
|
5- |
Descartes: Metafiziği
|
6- |
Occasionalistler;P.Bayle ve Pascal
|
7- |
T.Hobbes
|
8- |
Spinoza
|
9- |
Leibniz
|
10- |
18.yy. Felsefesi: J. locke
|
11- |
Berkeley
|
12- |
D. Hume, Fransız Materyalistleri
|
13- |
Kant: Bilgi Felsefesi, Metafizikle İlgili Görüşleri
|
14- |
Kant: Ahlak Felsefesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Felsefi düşüncenin özelliklerini kavramakla ve felsefe tarihindeki farklı fikirleri tanımakla değişik konulara yaklaşım konusunda felsefi bir tutum, eleştirel bir yaklaşım sergileyebilir.
|
2- |
Batı felsefe tarihinin rönesans felsefesinden Kant felsefesinin sonuna kadarki dönemini öne çıkan filozofları ve bunların temel fikirlerini anlatabilir.
|
3- |
Yeniçağ batı felsefesinde öne çıkan filozofların düşünceleri ile, İslam düşünce tarihindekiler arasında karşılaştırmalar yapabilir.
|
4- |
Batı kültürünün temel dayanaklarını oluşturan felsefi fikirleri tanımakla batı kültürünü ve medeniyetini tanımak, anlamak ve değerlendirmek konusunda daha tutarlı bir bakış açısına sahip olabilir.
|
5- |
Yeniçağ batı felsefesinde öne çıkan felsefî problemler ve cevaplar ile ortaçağ ve ilkçağdakiler arasındaki bağlantıları açıklayabilir.
|
6- |
Felsefe tarihindeki farklı fikirleri tanımak ve anlamak suretiyle kendi fikir sisteminin onlar karşısındaki konumunu daha iyi kavrayabilir, fikirlerini daha iyi temellendirebilir.
|
7- |
Felsefî yönteme aşina olmanın, felsefi terminolojiyi bilmenin, felsefi fikirleri tanımanın bir sonucu olarak, ilahiyat alanında edindiği diğer bilgileri farklı kültür, inanç ve kanaatlere sahip insanlara, ortak felsefî dili kullanarak daha rahat açıklayabilir. Düşünce ve kanaatlerini daha rasyonel ve tutarlı bir şekilde sunabilir.
|
8- |
Filozofların farklı fikir ve yaklaşımlarını karşılaştırabilir.
|
9- |
Felsefe alanında meşhur olan temel kavramları açıklayabilir.
|
10- |
Hayata ve hayatta karşılaştığı olaylara daha derin bakma, olayları ve sorunları bütüncül, rasyonel, analitik, eleştirel şekilde ele alma becerisi kazanır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
6
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
11
|
22
|
Toplam iş yükü
|
|
|
81
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Felsefe Tarihi, Ed. Prof. Dr. Celal Türer, Bilay yayınları; Prof. Dr. Osman Elmalı, Prof. Dr. Hacı Ömer Özden, Yeniçağ Felsefesi Tarihi; Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya, Felsefe Tarihi; Macit Gökberk, Felsefe tarihi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Descartes, Metot Üzerine Konuşma; İ. Gazzali, El Munkız;M.Hamdi Yazır, Metalib ve Mezahib.
A.Weber, Felsefe Tarihi; Bryan Magee, Felsefenin Öyküsü
|
|