Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZYOLOJİ |
Birinci düzey |
SEC104 |
Seçmeli |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ KAMİLE ÖZDIRAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ TUBA ÖZKUL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
interaktif, Öğretim Elemanı sunumu
|
Dersin amacı
|
Fizyolojik sistemler ve fizyolojik mekanizmalar hakkında öğrenciyi bilgilendirmek
|
Dersin tanımı
|
İnsan fizyolojisi, canlılığın sağlıklı bir şekilde devam ettirilmesi için hücre, doku, organ , sistem bazında fonksiyonları, işleyiş mekanizmaları, kontrol mekanizmaları ele alan bilim dalıdır
|
1- |
Fizyolojiye Giriş, Kontrol sistemleri
|
2- |
Hücre Fizyolojisi, Zar Potansiyelleri
|
3- |
Sinir Sistemi Fizyolojisi
|
4- |
Kas Fizyolojisi
|
5- |
Kan fizyolojisi, Pıhtılaşma
|
6- |
Kalp Fizyolojisi
|
7- |
Dolaşım Fizyolojis, Solunum Sistemi Fizyolojisi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Sindirim Sistemi Fizyolojisi
|
10- |
Endokrin Sistem Fizyolojisi
|
11- |
Üriner Sistem Fizyolojisi, Vücut Sıvıları
|
12- |
Üreme sistemi fizyolojisi
|
13- |
Duyu Fizyolojisi
|
14- |
Metabolizma ve Vücut Isısının Düzenlenmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fizyoloji tanımını, vücudun kontrol sistemleri ve homeostaz konusunu öğrenmek
|
2- |
Hücrenin yapısını, zar potansiyelleri, zardan geçiş yöntemleri konusunda temel bilgileri edinmek
|
3- |
Santral Sinir Sistemi, Periferik Sinir Sistemi,Otonom Sinir Sistemi konularını öğrenmek
|
4- |
Kas dokusunu ve uyarılabilme kasılabilme gibi özelliklerini öğrenmek
|
5- |
Kan ve elemanlarını, fonksiyonlarını öğrenmek
|
6- |
Kalp ve damarların yapısını öğrenmek, dolaşım kinetiğini kavramak
|
7- |
Solunumun mekaniği kavramak
|
8- |
Sindirim sistemi fonksiyonlarını kavramak
|
9- |
Endokrin kontrolu anlamak
|
10- |
Böbrek, Vücut sıvı sistemleri ve düzenlenmesini anlamak
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
|
|
4- |
Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
|
|
5- |
Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
|
|
7- |
Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
|
|
8- |
Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
|
|
9- |
Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
|
|
10- |
Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
|
|
11- |
Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Temel fizyoloji. Aydoğan, Süer, dursun, gölgeli, Aşcıoğlu, Çoksevim, Dolu, Medikal kitapevi, 2012
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tıbbi fizyoloji Guyton ve Hall, Nobel tıp Kitapevi, 2013
|
|