Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİN SOSYOLOJİSİ I |
Birinci düzey |
İLH308 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. ÜMIT HARUN AKKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. ÜMIT HARUN AKKAYA, PROF. DR. CELALEDDİN ÇELİK, DR. ENSAR GÖÇMEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Hakan TAFRAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitimi ve sunum/seminer hazırlama
|
Dersin amacı
|
Din ve toplumun karşılıklı etkileşimi ve bu etkileşimin sonuçlarıyla ilgili sosyolojik bir bakış açısı kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Din ve toplumun birbirini karşılıklı olarak etkilediği konusunda farkındalık sağlar.
|
1- |
Sosyolojinin ve Din Sosyolojisinin Konusu
|
2- |
Sosyolojinin Klasik Çağında Din
|
3- |
Sosyolojinin Modern Çağında Din
|
4- |
Dinin Tanımı
|
5- |
Sosyolojik Araştırmalarda Yöntem ve Teknikler
|
6- |
Dindarlığın Ölçümü
|
7- |
Dini Kuruluşlar
|
8- |
Yeni Dini Hareketler ve Yeni Çağ Hareketleri
|
9- |
Modernite ve Sekülerleşme
|
10- |
Sekülerleşme Tezleri
|
11- |
Din, Etnisite ve Etnik Kimlik
|
12- |
Cinsiyet ve Din
|
13- |
Din ve Sosyal Değişme
|
14- |
Postmodernite, Çoğulculuk ve Din
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sosyolojinin ve din sosyolojisinin çalışma alanı, konusu ve diğer sosyal bilimler arasındaki yerini kavrar.
|
2- |
Sosyolojik yöntem ve teknikler konusunda bilgi sahibi olur.
|
3- |
Sosyolojik düşüncenin öncüleri, ortaya çıkışı, ilk temsilcileri ve modern eğilimler konusunda bilgi sahibi olur.
|
4- |
Sosyalleşme, kültürleme, sosyal davranış gibi kavramlar çerçevesinde bireyin sosyal yönünü fark eder.
|
5- |
Toplumsal yapının temel öğelerini (rol, sosyal kurum, sosyal grup, statü, sosyal sınıf) bilir.
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
3
|
15
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
John Bird, Din Sosyolojisi Nedir, Çev. A. Taştan - M. D. Dereli, Lotus yay., 2015; Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yay. İstanbul, 2012.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ünver Günay, Din sosyolojisi, İnsan Yay., İstanbul, 2012.
Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Yay., Bursa, 2009.
|
|