Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (doktora) > TAKRİB TARİKİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TAKRİB TARİKİ Üçüncü düzey TİB 0604 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. YAVUZ FIRAT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Yavuz FIRAT, Doç. Dr. Abdullah BENLİ, Doç. Dr. Ömer ÖZBEK, Doç. Dr. Yakup Uzun
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş Gör. Ahmet UĞURLU
Dersin veriliş şekli Teorik ve pratik
Dersin amacı Kuran-ı Kerimin kıraatinde mevcut olan bazı kelimelerin farklı okunuşlarını, okuyan imamlara nispet ederek kıraat nosyonu kazandırmak. Kıraat imamlarının mezheplerine göre kıraat kültürü oluşturmak ve öğrenciye bu hususta farkındalık kazandırmak. Kıraatlerin cem usulüne göre tatbikini kavratmak
Dersin tanımı Ferşul-Huruf kabilinden okunan Kuran kelimelerini imamlara nispet ederek okumayı kazandıran ve med kasır, tahfif teşdid imale kabilinden olan okuyuşları bildiren bir ilimdir.

Dersin içeriği
1- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
2- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
3- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
4- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
5- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
6- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
7- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
8- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
9- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
10- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
11- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
12- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
13- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
14- İbnü''''l-Cezeri''nin Takrîb kitabındaki ilgili bölümler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kıraat ilmine özgü bilgi sahibi olur
2- Alana özgü kavramlar sorulduğunda cevap verir.
3- Kıraat imamlarını tanır.
4- Kıraat imamlarının okuma metodlarını öğrenir.
5- Alanla ilgili uygulama becerisi kazanır.
6- Farklı okuyuş şekillerini karşılaştırır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2- Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3- Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4- Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5- İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6- Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8- XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9- İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10- Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12- Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13- Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14- Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15- Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 3 6 18
Sunum / Seminer hazırlama 1 6 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 6 12
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İbnü''l-Cezeri, Takrîbü''n-Neşr
Yardımcı Kaynaklar İbnü''l-Cezeri, en-Neşr fi''l-Kıraati''l-Aşr

Ders ile ilgili dosyalar