Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİ-SU-VERİM İLİŞKİLERİ |
Üçüncü düzey |
BSM607 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ İHSAN SERKAN VAROL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ İHSAN SERKAN VAROL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Doktora öğrencilerine bitki-su-verim ilişkilerini sistematik ve nicel biçimde analiz etme yetkinliği kazandırmak.
Farklı çevresel koşullar ve su temin düzeylerinde bitkisel üretim sistemlerinin performansını değerlendirebilme becerisi kazandırmak.
Sulama planlaması ve su kaynaklarının etkin kullanımı için karar destek sistemlerine bilimsel altyapı oluşturmak.
Sınırlı su koşullarında optimum verim elde etmeye yönelik mühendislik çözümleri geliştirebilme yeteneğini desteklemek.
Su kullanım verimliliği (WUE, CWP, IWP vb.) göstergeleri ile tarımsal verimlilik ilişkisini bilimsel temellere dayandırarak değerlendirmek.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, bitki gelişimi ile su tüketimi arasındaki karmaşık ilişkilerin anlaşılmasına yönelik teorik ve uygulamalı bilgiler sunar. Toprak-bitki-atmosfer sistemi içinde su hareketi, bitki su tüketimi (evapotranspirasyon), sulama suyu yönetimi ve verim üzerine etkileri detaylı şekilde incelenir. Su kullanım verimliliği, sulama planlaması, stres durumları ve bitkisel üretimde suyun optimizasyonu konularında ileri düzey analiz ve değerlendirme yapılır. Bitki-su-verim ilişkisinin matematiksel modellere dayalı olarak analiz edilmesi de dersin temel bileşenleri arasındadır.
|
1- |
Giriş ve Temel Kavramlar
|
2- |
Toprak–Bitki–Atmosfer Sistemi
|
3- |
Bitki Su Tüketimi ve Evapotranspirasyon (ET)
|
4- |
Sulama Rejimleri ve Su Uygulama Stratejileri
|
5- |
Verim Tepkisi ve Ky Katsayısı
|
6- |
Su Kullanım Verimliliği Kavramları (WUE, IWP, CWP)
|
7- |
Su Stresi ve Bitki Fizyolojisine Etkileri
|
8- |
Bitki Verimini Etkileyen Diğer Faktörlerle Etkileşim
|
9- |
Sulama Suyu Yönetimi ve Planlama İlkeleri
|
10- |
Eksik Sulama Stratejileri
|
11- |
Modelleme ve Simülasyon Uygulamalarına Bakış
|
12- |
Deneme Düzenleri ve Arazi Uygulamaları
|
13- |
Bilimsel Yayınların İncelenmesi
|
14- |
Öğrenci Sunumları ve Tartışma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitki-su-verim ilişkisini etkileyen temel fizyolojik, çevresel ve mühendislik prensiplerini ileri düzeyde açıklar.
|
2- |
Farklı bitkilerde evapotranspirasyon, su tüketimi ve suya bağlı verim değişimlerini analiz edebilir.
|
3- |
Bitki gelişimi süresince kritik su dönemlerini belirleyerek uygun sulama stratejileri geliştirebilir.
|
4- |
Ky (verim tepki katsayısı), WUE (su kullanım etkinliği), IWP ve CWP gibi göstergeleri hesaplayarak bilimsel yorum yapabilir.
|
5- |
Su stresinin bitkisel verim üzerine etkilerini modelleyebilir ve sayısal simülasyonlar ile değerlendirebilir.
|
6- |
Sulama planlaması ve karar destek sistemleri çerçevesinde veri temelli uygulamalar geliştirebilir.
|
7- |
Sınırlı su koşullarında optimum verim için uygun mühendislik çözümleri tasarlayabilir.
|
8- |
Deneme desenleri ile bitki-su-verim ilişkisinin deneysel olarak incelenmesini planlayabilir ve sonuçları değerlendirebilir.
|
9- |
Bitki-su ilişkileri ile ilgili ulusal ve uluslararası literatürü eleştirel biçimde analiz eder ve yeni araştırma alanları önerir.
|
10- |
Bilimsel etik kurallara uygun olarak özgün akademik çalışmalar tasarlar, yürütür ve sonuçlarını yazılı/sözlü olarak sunar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, temel bilim ve Biyosistem Mühendisliği alanında yeterli düzeyde kuramsal-uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları uygular
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliğinde ortaya çıkabilecek problemleri tanımlayabilir, formüle edebilir ve çözebilir
|
|
3- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümüne yönelik olarak disiplinlerarası bir yaklaşımla çözüme gider
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği uygulamaları için gerekli teknik ve araçları kullanır
|
|
5- |
Deney tasarlama, yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yetilerine sahiptir
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlayabilir
|
|
8- |
Gelişen yeni teknolojilerden faydalanarak mevcut sorunları algılayabilir
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
3
|
9
|
27
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
6
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
41
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
101
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özel Bitkilerin Sulanması
|
|