Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
UHİT 418 |
Zorunlu |
8 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi NEDİM KARADUMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bu derste amaç, iletişimin önemini kavramak ve sosyolojik olarak anlamlandırılabilmektir. Dönem sonunda dersi alan öğrencilerin iletişimin sosyolojik boyutunu ve önemini kavrayabilmesi, açıklayabilmesi ve medya içeriklerine eleştirel yaklaşabilmesi, yorumlayabilmesi ve toplumsal sorunlarla ilişkisini kurabilmesi beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders iletişim kavramının sosyolojik önemini ve temelini ortaya koyacak biçimde ilgili yaklaşım ve tartışmalardan oluşmaktadır. Bu bağlamda iletişime sosyolojik yaklaşımlardan başlayarak iletişim modelleri, iletişim araçlarının toplumsal işlevleri, iletişimin sosyal değişme ile ilişkisi ve güncel tartışmaları da kapsayacak şekilde yeni medya çalışmaları ve gündelik hayat üzerindeki etkilerini kapsayan tartışmalar dersin içeriğinde yer almaktadır.
|
1- |
Ders hakkında genel bilgi
|
2- |
İletişim bilimi ve sosyolojisinin temel kavramları
|
3- |
İletişim Süreçleri
|
4- |
İletişim Türleri ve Kitle İletişim Araçları
|
5- |
Toplumsallaşma ve iletişim
|
6- |
Medya ve Kamuoyu Oluşumu
|
7- |
Medya ve İletişim Araştırmaları
|
8- |
Medya ve İletişim Araştırmaları
|
9- |
Medya ve İletişim Araştırmaları
|
10- |
Uluslararası İletişim ve Ajanslar
|
11- |
Basın ve İletişim Özgürlüğü
|
12- |
Medya ve Etik
|
13- |
İnternet ve Yeni Medya
|
14- |
Genel Değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İletişim çalışmalarında yer verilen konu ve araştırma sorularını, sosyoloji disiplininin kuramsal tartışmalarıyla ilişkilendirerek açıklayabilmek
|
2- |
İletişim disiplininin teori, metodoloji, strateji ve tekniklerini pekiştirmek
|
3- |
Toplumun oluşumunda iletişimin yerini açıklamak
|
4- |
Toplumsallaşma aracı olarak medyanın önemini kavramak
|
5- |
Uluslararası iletişimin felsefesi, boyutları ve hedeflerini etkileyen önemli dönüm noktaları ve unsurlarını kavramak
|
6- |
İletişim olgusunun gerek bireyler gerekse toplumlar arası sorunların çözümünde en medeni en insani araç olmasına karşın modern zamanlarda ve dahi postmodernitede de kitlelerin manüpüle edilmesinde ideolojik, ticari, küresel hegemonya için kullanıldığını kavramak
|
7- |
İletişim ve medyaya yönelik sorunları tespit edebilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
akademik ve pratik bilgi sahibidir.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
3
|
6
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
94
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
20
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fiske, John. (1996) İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev. S. İrvan), Ankara: Bilim Sanat Yayınları. MAIGRET, E. 2014; Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları. ANIK, C. (2014). İletişim Sosyolojisi: Kuramsal Temeller. Derin Yayınları. BRIGGS,A.&P.BURKE.2011. Medyanın Toplumsal Tarihi (Çev.Ümit Hüsrev Yolsal&Erkan Uzun) İstanbul: Kırmızı Yayınları) İRVAN, Süleyman (Ed.).1997. Medya Kültür,Siyaset. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
|
|