Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DÜNYA SİNEMA TARİHİ |
Birinci düzey |
URTS 237 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BURAK MEDİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ.DR. BURAK MEDİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans, Örnek film izleme ve tartışma
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; sinemanın ortaya çıkmasına aracı olan optik oyuncakların çalışma prensiplerini anlamak, sinemanın ilk yıllarındaki önemli isimleri ve filmlerini öğrenmek, Amerikan sinemasının ilk yıllarındaki öncü isimleri kavramak ve komedi sinemasının gelişimini ve satirik örnekleri izlemek ve temel sinema dillerini öğrenmektir.
|
Dersin tanımı
|
Sinema sanatının gelişim süreci, temel problem ve çatışma noktaları, sinema tarihinin uygulamaları üzerinden kuramların ortaya konulması ve bunların üretilen filmler üzerinden anlatılması yoluyla, dünya sinema tarihi anlatılır.
|
1- |
Giriş: Tanışma, dersin tanıtımı, kaynak kitapların tanıtımı.
|
2- |
Sinemanın doğuşu ve ilk yılları. Sinemanın ortaya çıkmasında optik oyuncaklar
|
3- |
Sinemanın Amerika''''''''daki Öncüsü: Edison
|
4- |
Sinemanın Babası: Lumiere Kardeşler
|
5- |
Öykülü filmin babası: Georges Melies. G. Melies filmleri izleme-tartışma
|
6- |
Amerikan sinemasının kuruluş yılları: Edwin. S. Porter
|
7- |
Sinemanın ilk ustası: Griffith. Griffith Sineması ve Film İzleme-Tartışma
|
8- |
Sinemada komedinin parlak dönemi: Sessiz güldürüler. Kaba güldürülerin ustası: Mack Sennett
|
9- |
Sinemanın Altın Çağı: Chaplin. Chaplin Sineması ve Film İzleme-Tartışma
|
10- |
Alman Dışavurumculuk Akımı: Fritz Lang ve Wilhelm Murnau, Rene Clair, Carl T. Dreyer.
|
11- |
Fransız Şiirsel Gerçekçiliği.
|
12- |
İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Savaş sonrasında İtalya ve İtalyan sineması.
|
13- |
Fransız Yeni Dalgası
|
14- |
1960 Sonrası Avrupa Sinemasının Yaratıcı Yönetmenleri
|
15- |
Japon sineması
|
16- |
Genel değerlendirme
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci sinemanın doğuşundan günümüze kadar olan süreçte geçirdiği evreleri öğrenir.
|
2- |
Sinemaya yön veren önemli yönetmenleri öğrenir.
|
3- |
Film sanatının dönüm noktası sayılan önemli filmler hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Sinema tarihindeki önemli dönüm noktalarını bilir.
|
5- |
Sinema akımlarını öğrenir.
|
6- |
Bazı önemli sinema türlerini öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
eksoy, Rekin, (2005) Rekin Teksoy''un Sinema Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayıncılık. (zorunlu)
Monaco, James, (2007) Bir Film Nasıl Okunur?, çev. Ertan Yılmaz, İstanbul, Oğlak Yayıncılık. (zorunlu)
Kolker, Robert (2011) Film, Biçim ve Kültür, çev. Ertan Yılmaz, Fırat Ertınaz, Ali Güney, Zeynep Özen, Onur Şakır, Berivan Tokem, Dilek Tunalı, Ankara, De Ki Yayınevi.
Kolker, Robert (2010), Değişen Bakış, çev. Ertan Yılmaz, Ankara, De Ki Yayınevi.
Bazin, Andre, () Sinema Nedir
DÜNYA SİNEMA TARİHİ, Editör: Geoffrey Nowell - Smith, Çeviren: Ahmet Fethi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2003
SİNEMANIN ÖYKÜSÜ Paul Rotha, İzdüşüm Yayınları, İstanbul, 2000.
SİNEMANIN YÜZYILI Giorgio Vincenti,(Çev.: E. Ayça), Evrensel Kültür Kitaplığı, İstanbul,1993.
ÇAĞDAŞ SİNEMANIN SORUNLARI Andre Bazin,(Çev.: Nijat Özön), Bilgi Yayınevi, Ankara, 1966.
SİNEMA DERSLERİ Sergey M. Eisenstein, (Çev.: Engin Ayça), Hil Yayınları, İst,1986
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|