Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Grafik Tasarimi > TİPOGRAFİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TİPOGRAFİ I Birinci düzey GRF204 Zorunlu 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli TEORİK/UYGULAMA
Dersin amacı Dersin amacı, öğrencilerin tipografiyi hem biçimsel hem de işlevsel yönleriyle anlamalarını sağlamak, farklı tasarım problemleri karşısında yaratıcı çözümler üretmelerine imkân tanımak ve projeler aracılığıyla kavramları pekiştirerek uygulama becerilerini geliştirmektir.
Dersin tanımı Tipografinin temel ilkelerini uygulamalı projeler aracılığıyla keşfetmeyi amaçlayan, süreç odaklı bir derstir. Tipografik form, görsel hiyerarşi, baskı teknikleri ve kimlik tasarımı gibi konular üzerinden öğrencilerin hem görsel dilini hem de teknik bilgilerini geliştirmeleri hedeflenir.

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı, beklentiler ve değerlendirme ölçütleri
2- PROJE: Geometrik birimlerle harf formları oluşturma
3- Geometrik birimlerle alfabe üretimi eskiz çalışması
4- Geometrik birimlerle alfabe üretimi geliştirme süreci
5- Geometrik birimlerle alfabe üretimi geliştirme süreci
6- Geometrik birimlerle alfabe üretimi geliştirme süreci
7- Üretilen alfabe ile yazıyüzü tanıtım afişi tasarlama
8- Üretilen alfabe ile yazıyüzü tanıtım afişi tasarlama
9- VİZE
10- PROJE: Tipografik afiş tasarımı
11- Tipografik afiş tasarımı eskiz çalışmaları
12- Tipografik afiş tasarımı geliştirme süreci
13- Tipografik afiş tasarımı son ürün sunumu
14- PROJE: Farklı grafik tasarım disiplinlerinde tipografi araştırması
15- Seçilen disiplinde tipografik uygulamalar, kritikler
16- Son ürün sunumu
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci, geometrik formları tipografik yapılara dönüştürerek form ve harf ilişkisini keşfeder.
2- Okunabilirlik, görsel hiyerarşi ve denge kavramlarını tipografik düzenlemelerde uygular.
3- Farklı baskı tekniklerini tanır ve bu tekniklerin tasarım sürecine etkilerini analiz eder.
4- Afiş tasarımında tipografiyi kavramsal ve estetik bir araç olarak kullanır.
5- Tipografiyi marka kimliği oluşturma sürecinde etkili şekilde kullanır.
6- Farklı projelerde elde ettiği deneyimleri karşılaştırarak kendi gelişimini değerlendirebilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
2- Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
3- Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
4- Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
5- Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
6- Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
7- Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
8- Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
9- Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
10- Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
11- Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
12- Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
13- Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
14- Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
15- Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 4 64
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 3 9
Toplam iş yükü     107
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı None
Yardımcı Kaynaklar Sayısal Tipografi, Namık Kemal Sarıkavak, Başkent Üniversitesi Yayınları, Ankara 2005 Becer, Emre. Tipografi Ders Notları (Çeviri), Bilkent Üniversitesi, Ankara Clair, Kate. A Typographic Workbook: A Primer to History, Techniques, and Artistry. John Wiley&Sons, Inc, New York, 1999 Gordon Maggie ve Eugenie Dodd. Decorative Typography. Phaidon Press Limited, London, 1990. Sarıkavak, N. Kemal. Tipogafinin Temelleri. Doruk yayıncılık, Ankara, 1997.

Ders ile ilgili dosyalar