Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TİPOGRAFİ I |
Birinci düzey |
GRF204 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, öğrencilerin tipografiyi hem biçimsel hem de işlevsel yönleriyle anlamalarını sağlamak, farklı tasarım problemleri karşısında yaratıcı çözümler üretmelerine imkân tanımak ve projeler aracılığıyla kavramları pekiştirerek uygulama becerilerini geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Tipografinin temel ilkelerini uygulamalı projeler aracılığıyla keşfetmeyi amaçlayan, süreç odaklı bir derstir. Tipografik form, görsel hiyerarşi, baskı teknikleri ve kimlik tasarımı gibi konular üzerinden öğrencilerin hem görsel dilini hem de teknik bilgilerini geliştirmeleri hedeflenir.
|
1- |
Dersin tanıtımı, beklentiler ve değerlendirme ölçütleri
|
2- |
PROJE: Geometrik birimlerle harf formları oluşturma
|
3- |
Geometrik birimlerle alfabe üretimi eskiz çalışması
|
4- |
Geometrik birimlerle alfabe üretimi geliştirme süreci
|
5- |
Geometrik birimlerle alfabe üretimi geliştirme süreci
|
6- |
Geometrik birimlerle alfabe üretimi geliştirme süreci
|
7- |
Üretilen alfabe ile yazıyüzü tanıtım afişi tasarlama
|
8- |
Üretilen alfabe ile yazıyüzü tanıtım afişi tasarlama
|
9- |
VİZE
|
10- |
PROJE: Tipografik afiş tasarımı
|
11- |
Tipografik afiş tasarımı eskiz çalışmaları
|
12- |
Tipografik afiş tasarımı geliştirme süreci
|
13- |
Tipografik afiş tasarımı son ürün sunumu
|
14- |
PROJE: Farklı grafik tasarım disiplinlerinde tipografi araştırması
|
15- |
Seçilen disiplinde tipografik uygulamalar, kritikler
|
16- |
Son ürün sunumu
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, geometrik formları tipografik yapılara dönüştürerek form ve harf ilişkisini keşfeder.
|
2- |
Okunabilirlik, görsel hiyerarşi ve denge kavramlarını tipografik düzenlemelerde uygular.
|
3- |
Farklı baskı tekniklerini tanır ve bu tekniklerin tasarım sürecine etkilerini analiz eder.
|
4- |
Afiş tasarımında tipografiyi kavramsal ve estetik bir araç olarak kullanır.
|
5- |
Tipografiyi marka kimliği oluşturma sürecinde etkili şekilde kullanır.
|
6- |
Farklı projelerde elde ettiği deneyimleri karşılaştırarak kendi gelişimini değerlendirebilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
|
|
2- |
Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
|
|
3- |
Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
|
|
4- |
Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
|
|
5- |
Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
|
|
6- |
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
|
7- |
Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
|
|
8- |
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
|
|
9- |
Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
|
|
10- |
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
|
|
11- |
Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
|
|
12- |
Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
|
|
13- |
Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
|
|
14- |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
|
|
15- |
Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
4
|
64
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
107
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
None
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sayısal Tipografi, Namık Kemal Sarıkavak, Başkent Üniversitesi Yayınları, Ankara 2005
Becer, Emre. Tipografi Ders Notları (Çeviri), Bilkent Üniversitesi, Ankara Clair, Kate. A Typographic Workbook: A Primer to History, Techniques, and Artistry. John Wiley&Sons, Inc, New York, 1999 Gordon Maggie ve Eugenie Dodd. Decorative Typography. Phaidon Press Limited, London, 1990. Sarıkavak, N. Kemal. Tipogafinin Temelleri. Doruk yayıncılık, Ankara, 1997.
|
|