Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SOSYAL PSİKOLOJİ |
Birinci düzey |
RPD 205 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GİZEM ONARAL DANACI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin temel amacı sosyal psikoloji kuramlarını, araştırma yöntemlerini ve temel kavramlarını öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Sosyal psikolojinin tarihçesi, benlik, sosyal biliş, sosyal etki, tutumlar, prososyal davranışlar, saldırganlık, önyargılar gibi temel kavram ve kuramları içeren bir derstir.
|
1- |
Sosyal psikolojinin tarihçesi
|
2- |
Benlik
|
3- |
Sosyal Biliş (izlenim oluşturma ve yanılgıları)
|
4- |
Sosyal Biliş (atıflar ve yanılgıları, otomatik süreçler)
|
5- |
Sosyal Etki (sosyal etki deneyleri)
|
6- |
Sosyal Etki (uyma davranışı)
|
7- |
Prososyal Davranışlar
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Saldırganlık
|
10- |
Tutumlar (boyutları ve gelişimi)
|
11- |
Tutumlar (değişimi)
|
12- |
Önyargılar ve Ayrımcılık (tanımları ve nedenleri)
|
13- |
Önyargılar ve Ayrımcılık (sonuçları ve önleme yolları)
|
14- |
Kişilerarası İlişkiler
|
15- |
Genel Değerlendirme
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sosyal psikolojinin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur
|
2- |
Benliğin boyutlarını, işlevlerini ve gelişim sürecini öğrenir.
|
3- |
Sosyal bilişi oluşturan izlenim oluşturma ile atıf kuramlarını ve bu süreçte düşülen yanılgıları öğrenir.
|
4- |
4 temel sosyal etki deneyini ve sosyal etkiye uyma süreçlerini öğrenir.
|
5- |
Prososyal davranışın tanımı ve alt boyutları ve yardım etmemenin nedenleri hakkındaki araştırmalara dair bilgi sahibi olur.
|
6- |
Saldırganlığın tanımı, nedenleri ve önleme yolları hakkındaki araştırmalara dair bilgi sahibi olur.
|
7- |
Önyargının boyutlarını, gelişimini, sonuçlarını ve önleme yollarını öğrenir.
|
8- |
Tutumun boyutları, gelişimi ve nasıl değişebileceğine dair araştırma bulguları hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
Kişilerarası süreçlerde etkili olan faktörlere dair bilgi edinir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Yeni İnsan ve İnsanlar. Evrim Yayınevi, İstanbul, 1999.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bilgin, N. (2000). Sosyal Psikolojiye Giriş. Ege Üniversitesi Yay. İzmir.
Aronson, E., Wilson, T. ve Akert, R. (2012). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
|
|