Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARKEOLOJİYE GİRİŞ I |
İkinci düzey |
TAR 591 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
İlk çağlardan başlayarak Anadolu’da bulunan kültürlerin tanıtımı esas alınacaktır. Tarihi süreç içerisinde Anadolu’daki topluluklar ve bıraktıkları eserler konu edilecektir. Arkeolojinin tanım ve içeriği, Arkeoloji tarihi ve metotlarına genel bir bakıştır. Arkeoloji ve Arkeolojik buluntularla ilgili kapsamlı girişin dışında, Arkeoloji'nin, Antropoloji, Tarih, Klasikler ve Sanat tarihi ile olan ilişkisi de ele alınır. Ders özellike tarih öncesi buluntular ve önemli problemler üzerinde yoğunlaşıp çözüm bulmaktır. Arkeoloji metotları ile ilgili özlü tartışma, öğrencilere Eski ve Yeni Dünyadaki bulguların önemini kavramasını sağlayan yeterli temeli oluşturmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Anadolu’da yaşamış çeşitli uygarlıkların tarihleri, kültürel, sosyal, sanatsal, yasal, dinsel ve teknolojik açıdan gelişimleri ve Anadolu’da bıraktıkları izlerin kronolojik olarak incelenip turizm açısından yorumlanması. Anadolu’da yaşamış çeşitli uygarlıkların tarihleri, kültürel, sosyal, sanatsal, yasal, dinsel ve teknolojik açıdan gelişimleri ve Anadolu’da bıraktıkları izlerin kronolojik olarak incelenip, yorumlanması yapılacaktır.
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Arekoloji Nedir? Arkeolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi, Arkeolojinin Tarihçesi, Arkeolojinin Metodu, Arkeolojinin Kolları
|
2- |
Eski Anadolu Tarih ve Uygarlıkları, Paleolitik Çağ, Mezolitik Çağ
|
3- |
Nelolitik Çağ (Çatalhöyük )
|
4- |
Kalkolitik Çağ
|
5- |
Maden (Bronz) Çağı (Erken Tunç, Orta Tunç, Geç Tunç Çağı)
|
6- |
Hatti Uygarlığı (M.Ö. 2500-2000), Troia II Yerleşmesi (M.Ö. 2500-2000)
|
7- |
Asur Ticaret Kolonileri
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Anadolu Demir Çağları
|
10- |
Hafta-Ege Göçü (M.Ö. 1200) Geç Hitit Devleti (M.Ö. 1200-700
|
11- |
Hafta-Urartular (M.Ö. 900-600) Frigler (M.Ö. 750-300), Lidyalılar (M.Ö. 700-300)
|
12- |
Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) Anadolu’da Pers Egemenliği (M.Ö. 545-383) Helenistik Devir (M. Ö. 333-30) Korintian-Dorik Düzen
|
13- |
Roma Çağı (M.Ö. 30- M.S. 395), Bizans Uygarlığı (M.S. 330-1453)
|
14- |
Selçuklu Uygarlığı (M.S. 1071-1300), Osmanlı Devleti (1299-1923)
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Arekoloji Nedir? Arkeolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi, Arkeolojinin Tarihçesi, Arkeolojinin Metodu, Arkeolojinin Kolları öğrenilecek.
|
2- |
Eski Anadolu Tarih ve Uygarlıkları, Paleolitik Çağ, Mezolitik Çağ öğrenilecek.
|
3- |
Nelolitik Çağ (Çatalhöyük ) hakkında bilgiler edinilecek.
|
4- |
Kalkolitik Çağ öğrenilecek.
|
5- |
Maden (Bronz) Çağı (Erken Tunç, Orta Tunç, Geç Tunç Çağı) öğrenilecek.
|
6- |
Hatti Uygarlığı (M.Ö. 2500-2000), Troia II Yerleşmesi (M.Ö. 2500-2000) öğrenilecek
|
7- |
Asur Ticaret Kolonileri öğrenilecek.
|
8- |
Anadolu Demir Çağları ve Ege Göçü (M.Ö. 1200) Geç Hitit Devleti (M.Ö. 1200-700) öğrenilecek.
|
9- |
Urartular (M.Ö. 900-600) Frigler (M.Ö. 750-300), Lidyalılar (M.Ö. 700-300),Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) öğrenilecek.
|
10- |
Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) Anadolu’da Pers Egemenliği (M.Ö. 545-383) Helenistik Devir (M. Ö. 333-30) Korintian-Dorik Düzen,Roma Çağı (M.Ö. 30- M.S. 395), Bizans Uygarlığı (M.S. 330-1453) Selçuklu Uygarlığı (M.S. 1071-1300), Osmanlı Devleti (1299-1923) öğrenilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
6
|
60
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
16
|
16
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
16
|
16
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
AKŞİT İlhan; Anadolu Uygarlıkları, AKURGAL Ekrem; Anadolu Uygarlıkları-Anadolu Kültür Tarihi, SEVİN Veli ve Diğerleri; Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, SEVİN Veli; Anadolu Arkeolojisinin ABC si – Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası, KINAL Firuzan; Eski Anadolu Tarihi, LLOYD Seton; Türkiye Tarihi,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
UMAR Bilge; İlkçağda Türkiye Halkı-Türkiye Tarihi Yerler kılavuzu- Türkiye’deki Tarihsel Adlar - Türkiye’de Tarihsel Anıtlar, GÜNALTAY Şemsettin; Yakın Şark II – Anadolu, MAİSELS C. Keith; Uygarlığın Doğuşu, KANSU Ş.Aziz; İnsanlığın Kaynakları ve İlk Medeniyetler, MANSEL A. Müfit ; Ege ve Yunan Tarihi, YILDIRIM Recep; Eski Çağda Anadolu, TURANİ Adnan; Dünya Sanat Tarihi, HERODOTOS; Herodot Tarihi;
|
|