Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARKEOLOJİYE GİRİŞ I |
Üçüncü düzey |
TAR 591 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
İlk çağlardan başlayarak Anadolu’da bulunan kültürlerin tanıtımı esas alınacaktır. Tarihi süreç içerisinde Anadolu’daki topluluklar ve bıraktıkları eserler konu edilecektir. Arkeolojinin tanım ve içeriği, Arkeoloji tarihi ve metotlarına genel bir bakıştır. Arkeoloji ve Arkeolojik buluntularla ilgili kapsamlı girişin dışında, Arkeoloji'nin, Antropoloji, Tarih, Klasikler ve Sanat tarihi ile olan ilişkisi de ele alınır. Ders özellike tarih öncesi buluntular ve önemli problemler üzerinde yoğunlaşıp çözüm bulmaktır. Arkeoloji metotları ile ilgili özlü tartışma, öğrencilere Eski ve Yeni Dünyadaki bulguların önemini kavramasını sağlayan yeterli temeli oluşturmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Anadolu’da yaşamış çeşitli uygarlıkların tarihleri, kültürel, sosyal, sanatsal, yasal, dinsel ve teknolojik açıdan gelişimleri ve Anadolu’da bıraktıkları izlerin kronolojik olarak incelenip turizm açısından yorumlanması. Anadolu’da yaşamış çeşitli uygarlıkların tarihleri, kültürel, sosyal, sanatsal, yasal, dinsel ve teknolojik açıdan gelişimleri ve Anadolu’da bıraktıkları izlerin kronolojik olarak incelenip, yorumlanması yapılacaktır.
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Arekoloji Nedir? Arkeolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi, Arkeolojinin Tarihçesi, Arkeolojinin Metodu, Arkeolojinin Kolları
|
2- |
Eski Anadolu Tarih ve Uygarlıkları, Paleolitik Çağ, Mezolitik Çağ
|
3- |
Nelolitik Çağ (Çatalhöyük )
|
4- |
Kalkolitik Çağ
|
5- |
Maden (Bronz) Çağı (Erken Tunç, Orta Tunç, Geç Tunç Çağı)
|
6- |
Hatti Uygarlığı (M.Ö. 2500-2000), Troia II Yerleşmesi (M.Ö. 2500-2000)
|
7- |
Asur Ticaret Kolonileri
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Anadolu Demir Çağları
|
10- |
Hafta-Ege Göçü (M.Ö. 1200) Geç Hitit Devleti (M.Ö. 1200-700
|
11- |
Hafta-Urartular (M.Ö. 900-600) Frigler (M.Ö. 750-300), Lidyalılar (M.Ö. 700-300)
|
12- |
Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) Anadolu’da Pers Egemenliği (M.Ö. 545-383) Helenistik Devir (M. Ö. 333-30) Korintian-Dorik Düzen
|
13- |
Roma Çağı (M.Ö. 30- M.S. 395), Bizans Uygarlığı (M.S. 330-1453)
|
14- |
Selçuklu Uygarlığı (M.S. 1071-1300), Osmanlı Devleti (1299-1923)
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Arekoloji Nedir? Arkeolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi, Arkeolojinin Tarihçesi, Arkeolojinin Metodu, Arkeolojinin Kolları öğrenilecek.
|
2- |
Eski Anadolu Tarih ve Uygarlıkları, Paleolitik Çağ, Mezolitik Çağ öğrenilecek.
|
3- |
Nelolitik Çağ (Çatalhöyük ) hakkında bilgiler edinilecek.
|
4- |
Kalkolitik Çağ öğrenilecek.
|
5- |
Maden (Bronz) Çağı (Erken Tunç, Orta Tunç, Geç Tunç Çağı) öğrenilecek.
|
6- |
Hatti Uygarlığı (M.Ö. 2500-2000), Troia II Yerleşmesi (M.Ö. 2500-2000) öğrenilecek
|
7- |
Asur Ticaret Kolonileri öğrenilecek.
|
8- |
Anadolu Demir Çağları ve Ege Göçü (M.Ö. 1200) Geç Hitit Devleti (M.Ö. 1200-700) öğrenilecek.
|
9- |
Urartular (M.Ö. 900-600) Frigler (M.Ö. 750-300), Lidyalılar (M.Ö. 700-300),Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) öğrenilecek.
|
10- |
Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) Anadolu’da Pers Egemenliği (M.Ö. 545-383) Helenistik Devir (M. Ö. 333-30) Korintian-Dorik Düzen,Roma Çağı (M.Ö. 30- M.S. 395), Bizans Uygarlığı (M.S. 330-1453) Selçuklu Uygarlığı (M.S. 1071-1300), Osmanlı Devleti (1299-1923) öğrenilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
|
|
2- |
Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
3- |
Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
|
|
4- |
Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
|
|
5- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
|
|
6- |
Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
|
|
7- |
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
8- |
Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
|
9- |
Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
|
|
10- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
6
|
60
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
16
|
16
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
16
|
16
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
AKŞİT İlhan; Anadolu Uygarlıkları, AKURGAL Ekrem; Anadolu Uygarlıkları-Anadolu Kültür Tarihi, SEVİN Veli ve Diğerleri; Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, SEVİN Veli; Anadolu Arkeolojisinin ABC si – Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası, KINAL Firuzan; Eski Anadolu Tarihi, LLOYD Seton; Türkiye Tarihi,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
UMAR Bilge; İlkçağda Türkiye Halkı-Türkiye Tarihi Yerler kılavuzu- Türkiye’deki Tarihsel Adlar - Türkiye’de Tarihsel Anıtlar, GÜNALTAY Şemsettin; Yakın Şark II – Anadolu, MAİSELS C. Keith; Uygarlığın Doğuşu, KANSU Ş.Aziz; İnsanlığın Kaynakları ve İlk Medeniyetler, MANSEL A. Müfit ; Ege ve Yunan Tarihi, YILDIRIM Recep; Eski Çağda Anadolu, TURANİ Adnan; Dünya Sanat Tarihi, HERODOTOS; Herodot Tarihi;
|
|