Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (doktora) > ARKEOLOJİYE GİRİŞ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ARKEOLOJİYE GİRİŞ I Üçüncü düzey TAR 591 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. CELİL ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı İlk çağlardan başlayarak Anadolu’da bulunan kültürlerin tanıtımı esas alınacaktır. Tarihi süreç içerisinde Anadolu’daki topluluklar ve bıraktıkları eserler konu edilecektir. Arkeolojinin tanım ve içeriği, Arkeoloji tarihi ve metotlarına genel bir bakıştır. Arkeoloji ve Arkeolojik buluntularla ilgili kapsamlı girişin dışında, Arkeoloji'nin, Antropoloji, Tarih, Klasikler ve Sanat tarihi ile olan ilişkisi de ele alınır. Ders özellike tarih öncesi buluntular ve önemli problemler üzerinde yoğunlaşıp çözüm bulmaktır. Arkeoloji metotları ile ilgili özlü tartışma, öğrencilere Eski ve Yeni Dünyadaki bulguların önemini kavramasını sağlayan yeterli temeli oluşturmaktır.
Dersin tanımı Anadolu’da yaşamış çeşitli uygarlıkların tarihleri, kültürel, sosyal, sanatsal, yasal, dinsel ve teknolojik açıdan gelişimleri ve Anadolu’da bıraktıkları izlerin kronolojik olarak incelenip turizm açısından yorumlanması. Anadolu’da yaşamış çeşitli uygarlıkların tarihleri, kültürel, sosyal, sanatsal, yasal, dinsel ve teknolojik açıdan gelişimleri ve Anadolu’da bıraktıkları izlerin kronolojik olarak incelenip, yorumlanması yapılacaktır.

Dersin içeriği
1- Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Arekoloji Nedir? Arkeolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi, Arkeolojinin Tarihçesi, Arkeolojinin Metodu, Arkeolojinin Kolları
2- Eski Anadolu Tarih ve Uygarlıkları, Paleolitik Çağ, Mezolitik Çağ
3- Nelolitik Çağ (Çatalhöyük )
4- Kalkolitik Çağ
5- Maden (Bronz) Çağı (Erken Tunç, Orta Tunç, Geç Tunç Çağı)
6- Hatti Uygarlığı (M.Ö. 2500-2000), Troia II Yerleşmesi (M.Ö. 2500-2000)
7- Asur Ticaret Kolonileri
8- ARA SINAV
9- Anadolu Demir Çağları
10- Hafta-Ege Göçü (M.Ö. 1200) Geç Hitit Devleti (M.Ö. 1200-700
11- Hafta-Urartular (M.Ö. 900-600) Frigler (M.Ö. 750-300), Lidyalılar (M.Ö. 700-300)
12- Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) Anadolu’da Pers Egemenliği (M.Ö. 545-383) Helenistik Devir (M. Ö. 333-30) Korintian-Dorik Düzen
13- Roma Çağı (M.Ö. 30- M.S. 395), Bizans Uygarlığı (M.S. 330-1453)
14- Selçuklu Uygarlığı (M.S. 1071-1300), Osmanlı Devleti (1299-1923)
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Arekoloji Nedir? Arkeolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi, Arkeolojinin Tarihçesi, Arkeolojinin Metodu, Arkeolojinin Kolları öğrenilecek.
2- Eski Anadolu Tarih ve Uygarlıkları, Paleolitik Çağ, Mezolitik Çağ öğrenilecek.
3- Nelolitik Çağ (Çatalhöyük ) hakkında bilgiler edinilecek.
4- Kalkolitik Çağ öğrenilecek.
5- Maden (Bronz) Çağı (Erken Tunç, Orta Tunç, Geç Tunç Çağı) öğrenilecek.
6- Hatti Uygarlığı (M.Ö. 2500-2000), Troia II Yerleşmesi (M.Ö. 2500-2000) öğrenilecek
7- Asur Ticaret Kolonileri öğrenilecek.
8- Anadolu Demir Çağları ve Ege Göçü (M.Ö. 1200) Geç Hitit Devleti (M.Ö. 1200-700) öğrenilecek.
9- Urartular (M.Ö. 900-600) Frigler (M.Ö. 750-300), Lidyalılar (M.Ö. 700-300),Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) öğrenilecek.
10- Batı Anadolu’da İon (M.Ö. 1050-300)-Aeol ( )Karya (M.Ö. 700-300) Yerleşmeleri Likyalılar (M.Ö. 700-300) Anadolu’da Pers Egemenliği (M.Ö. 545-383) Helenistik Devir (M. Ö. 333-30) Korintian-Dorik Düzen,Roma Çağı (M.Ö. 30- M.S. 395), Bizans Uygarlığı (M.S. 330-1453) Selçuklu Uygarlığı (M.S. 1071-1300), Osmanlı Devleti (1299-1923) öğrenilecek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
2- Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3- Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
4- Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
5- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
6- Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
7- Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
8- Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
9- Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
10- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 18 18
Ara sınavlar 1 16 16
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 18 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 16 16
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı AKŞİT İlhan; Anadolu Uygarlıkları, AKURGAL Ekrem; Anadolu Uygarlıkları-Anadolu Kültür Tarihi, SEVİN Veli ve Diğerleri; Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, SEVİN Veli; Anadolu Arkeolojisinin ABC si – Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası, KINAL Firuzan; Eski Anadolu Tarihi, LLOYD Seton; Türkiye Tarihi,
Yardımcı Kaynaklar UMAR Bilge; İlkçağda Türkiye Halkı-Türkiye Tarihi Yerler kılavuzu- Türkiye’deki Tarihsel Adlar - Türkiye’de Tarihsel Anıtlar, GÜNALTAY Şemsettin; Yakın Şark II – Anadolu, MAİSELS C. Keith; Uygarlığın Doğuşu, KANSU Ş.Aziz; İnsanlığın Kaynakları ve İlk Medeniyetler, MANSEL A. Müfit ; Ege ve Yunan Tarihi, YILDIRIM Recep; Eski Çağda Anadolu, TURANİ Adnan; Dünya Sanat Tarihi, HERODOTOS; Herodot Tarihi;

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -