Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Elektrik-elektronik Mühendisliği > KONTROL LABORATUARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KONTROL LABORATUARI Birinci düzey EM 418 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Otomatik Kontrol
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYTEKİN BAĞIŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. AYTEKİN BAĞIŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş.Gör. Halit Şenberber
Dersin veriliş şekli Laboratuvar Uygulaması
Dersin amacı Bu dersin amacı, otomatik kontrolün temel kavram ve yöntemlerinin uygulamalı olarak incelenmesi ve öğrencilerin çeşitli kontrol problemlerine çözüm bulmalarının sağlanmasıdır.
Dersin tanımı Kontrol sistemlerinin, elemanlarının ve yöntemlerinin laboratuvar ortamında uygulamalı olarak incelenmesi

Dersin içeriği
1- Giriş ve temel kavramlar
2- Sistem Benzetimi
3- Kararlı Durum Hataları
4- Geçici Tepki Karakteristikleri
5- DC Servo Motor Karakteristikleri
6- Oransal, İntegral, Türevsel Kontrol Organlarının İncelenmesi
7- Farklı Kontrol Türleri ile DC Servo Motor Hız ve Konum Kontrolü
8- Farklı Kontrol Türleri ile DC Servo Motor Hız ve Konum Kontrolü
9- Farklı Kontrol Türleri ile DC Servo Motor Hız ve Konum Kontrolü
10- Faz İlerletici ve Faz Geriletici Kompansatörler
11- Faz İlerletici ve Faz Geriletici Kompansatörler
12- Kutup ve Sıfırların Etkilerinin İncelenmesi
13- Durum Geri Besleme
14- Durum Geri Besleme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- kontrol teorisi hakkındaki temel bilgilerin deney yoluyla pekiştirilmesi
2- deney tasarlama ve deney yapma becerisi kazanma
3- deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
4- mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi edinme
5- bir deney grubu içerisinde yer alarak grup çalışması becerisi kazanma
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 4 1 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 4 1 4
Ara sınavlara hazırlık 4 2 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 7 1 7
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı •B.C. Kuo, Otomatik Kontrol Sistemleri, Literatür Yayınları (uyarlama ve çeviri: Atilla Bir), 1999. •K. Ogata, Modern Control Engineering-3rd ed., Prentice-Hall, 1997. •N. S. Nise, Control Systems Engineering, John Wiley, 1992.
Yardımcı Kaynaklar •R.C. Dorf, R.H. Bishop, Modern Control Systems-8th ed., Addison Wesley Longman, Inc., 1998.

Ders ile ilgili dosyalar