Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KONTROL LABORATUARI |
Birinci düzey |
EM 418 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Otomatik Kontrol
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYTEKİN BAĞIŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AYTEKİN BAĞIŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör. Halit Şenberber
|
Dersin veriliş şekli
|
Laboratuvar Uygulaması
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, otomatik kontrolün temel kavram ve yöntemlerinin uygulamalı olarak incelenmesi ve öğrencilerin çeşitli kontrol problemlerine çözüm bulmalarının sağlanmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Kontrol sistemlerinin, elemanlarının ve yöntemlerinin laboratuvar ortamında uygulamalı olarak incelenmesi
|
1- |
Giriş ve temel kavramlar
|
2- |
Sistem Benzetimi
|
3- |
Kararlı Durum Hataları
|
4- |
Geçici Tepki Karakteristikleri
|
5- |
DC Servo Motor Karakteristikleri
|
6- |
Oransal, İntegral, Türevsel Kontrol Organlarının İncelenmesi
|
7- |
Farklı Kontrol Türleri ile DC Servo Motor Hız ve Konum Kontrolü
|
8- |
Farklı Kontrol Türleri ile DC Servo Motor Hız ve Konum Kontrolü
|
9- |
Farklı Kontrol Türleri ile DC Servo Motor Hız ve Konum Kontrolü
|
10- |
Faz İlerletici ve Faz Geriletici Kompansatörler
|
11- |
Faz İlerletici ve Faz Geriletici Kompansatörler
|
12- |
Kutup ve Sıfırların Etkilerinin İncelenmesi
|
13- |
Durum Geri Besleme
|
14- |
Durum Geri Besleme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
kontrol teorisi hakkındaki temel bilgilerin deney yoluyla pekiştirilmesi
|
2- |
deney tasarlama ve deney yapma becerisi kazanma
|
3- |
deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
|
4- |
mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi edinme
|
5- |
bir deney grubu içerisinde yer alarak grup çalışması becerisi kazanma
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
10- |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
4
|
1
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
4
|
1
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
1
|
7
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
•B.C. Kuo, Otomatik Kontrol Sistemleri, Literatür Yayınları (uyarlama ve çeviri: Atilla Bir), 1999.
•K. Ogata, Modern Control Engineering-3rd ed., Prentice-Hall, 1997.
•N. S. Nise, Control Systems Engineering, John Wiley, 1992.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
•R.C. Dorf, R.H. Bishop, Modern Control Systems-8th ed., Addison Wesley Longman, Inc., 1998.
|
|