Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANALİTİK KİMYA II |
Birinci düzey |
AKI 201 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DÖNAY YUVALI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İBRAHİM NARİN, Yrd. Doç. Dr. Vedat Yılmaz, Yrd. Doç. Dr. İsmail ÖÇSOY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Derste elektrokimya, spektrofotometrik ve kromatografik tekniklerin temellerinin öğretilmesi ve uygulamalar hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Kantitatif analiz ve enstrümental analiz
|
1- |
Çöktürme Titrimetrisi; Çöktürme titrimetrisi için titrasyon eğrileri, Birden fazla anyon ve katyonun çöktürme titrimetrisi ile tayini, Kimyasal indikatör türüne göre arjentometrik titrasyonlar, Arjentometik titrasyonların uygulamaları
|
2- |
Kompleks Oluşum Titrasyonları; Kompleks oluşum reaksiyonları, Aminokarboksillik asit titrasyonları, Kompleksometrik titrasyon eğrileri ve indikatör seçimi, EDTA Titrasyon türleri
|
3- |
Elektrokimyaya Giriş; İndirgenme-yükseltgenme reaksiyonları, Elektrokimyasal hücreler, Nerst eşitliği ve hücre potansiyeli, Referans elektrotlar ve standart hidrojen elektrot
|
4- |
Elektrokimyasal sistemlerin uygulamaları; Standart indirgenlerin ve yükseltgenlerin uygulamaları, İndirgenme-yükseltgenme reaksiyonlarının uygulamaları,
Karl fischer reaksiyonu ile su tayini, Potansiyometrik teorisi, Asit ve alkali hatası
|
5- |
Potansiyometrik sistemlerin uygulamaları; Direkt potansiyometrik ölçümler, Potansiyometrik titrasyon,
Voltametrik metotlar
|
6- |
Spektrokimyasal Metotlara Giriş ve UV-Vis Spektroskopisi; Elektromanyetik ışık ve madde ile etkileşimi,
Elektomanyetik spektrum, Lambert Beer yasası, Moleküler absorsiyon spektrokopisinin teorik temelleri,
UV-Vis Spektroskopinin uygulamaları
|
7- |
Atomik Spektroskopi; Atomik spektrumlar, Atomik absorpsiyon spektrometresi, Atomik emisyon spektrometresi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Kromatografi;Kromatografinin tanımı ve teorik temelleri, Kromatografi türleri
|
10- |
Gaz ve Sıvı Kromatografisi; Gaz Kromatografisi, Gaz kromatografisi dedektörleri, HPLC sistemleri,
HPLC''de kullanılan dedektörler
|
11- |
YKütle Spektrometresi; Kütle Spektroskopisinin temel prensipleri, Kütle spektrometresinin bileşenleri, Kütle spektrometresinin uygulamaları
|
12- |
LC-MS ve LC-MS-MS; Kombine analitik yöntemler, LC MS sistemi, LC-MS-MS sistemi, LC-MS-MS sistemi ile analizler
|
13- |
IR spektroskopisi; Titreşim Spektroksopisinin temelleri, IR Spektrumları
|
14- |
NMR Spektoskopisi; NMR Spektroskopisinin temel prensipleri; NMR spektrumları
|
15- |
Bileşiklerin enstrümental metotlarla karakterizasyonu; Bileşiklerin IR, NMR, MS ve Elementel analiz vbsonuçları ile karakterizasyonu
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çöktürme titrimesinde titrasyon eğrisini çizer.
Birden fazla anyon ve katyonun çöktürme titrimetrisi ile tayini için şartları belirler.
Arjentometrik titrasyon ve geri titrasyonu tanımlar.
Çöktürme titrimesinde metot seçer.
|
2- |
Kompleks oluşum reaksiyonlarındaki temel terimleri tanımlar. EDTA ile yapılan titrasyonları tanımlar. Kompleks oluşum reaksiyonlarındaki temel terimleri tanımlar. İndikatör seçimi yapar.
EDTA ile yapılan titrasyonlarda titrasyon tür seçimini yapar.
|
3- |
İndirgenme-yükseltgenme reaksiyonlarını denkleştirir. Elektrokimyasal hücreyi tanımlar ve hücrenin potansiyelini hesaplar. Nerst eşitliğini tanımlar, yazar ve elektrokimyasal hücrenin potansiyelini hesaplar. Referans elektrotları ve görevini tanımlar.
|
4- |
SHE''un görevlerini tanımlar, SHE şeklini çizer.
Standart indirgen ve yükseltgenleri, özelliklerini, kullanılan indikatörleri tanımlar.
İndirgenme-yükseltgenme reaksiyonları ile ilgili titrasyonları yapar.
Karl fischer reaksiyonu ile su tayini yapar.
|
5- |
Potansiyometik sistemlerdeki temel terimleri tanımlar. Asit hatası ve alkali hatasını tanımlar, engellemek için gerekli tedbirleri alır.Potansiyometrik ölçümlerdeki hesaplamaları yapar.
Potansiyometik titrasyonlarda eşdeğerlik noktasını bulur. Potansiyometrik metotla pKa hesaplar.
Voltametrik metotları tanımlar ve uygulamalarını yapar.
|
6- |
Elektomanyetik ışını tanımlar. Spektrokopinin temel terimlerini tanımlar. Elektonamyetik ışık ile madde arasındaki etkileşimi tanımlar.
Elektromanyetik spektrumun sınırlarını ve her bir bölgedeki geçişleri tanımlar.
Lambert-Beer yasasını tanımlar.
|
7- |
Moleküler absorpsiyon spektroskopisi ile ilgili tanımlamaları yapar. Katitatif analiz temel prensiplerini tanımlar. UV-Vis Spektrometresi ile kantitatif analiz metodu geliştiemesi yapar. Spektroskopik titrasyon eğrisini çizer.
|
8- |
Atomik spekrumu tanımlar.Atomik absorpsiyon spektrometresi ile metal tayinini teorik temellerini ve girişim kaynaklarını tanımlar.Atomik emisyon spektrometresi ile metal tayinini teorik temellerini ve girişim kaynaklarını tanımlar.
|
9- |
Kromatografideki temel terimleri tanımlar. Matematiksel hesaplamaları yapar. Kromatogramları yorumlar. Kromatografi türlerini tanımlar. Analitin fiziksel özelliğine göre kullanacağı kromatografi türünü belirler. Gaz kromatografisinin kısımlarını sayar. Gaz kromatografisi dedektörlerini sayar. Hangi tür analite hangi dedektörün kullanılacağını belirler. Sıvı kromatografisi cihazındaki parçaları tanımlar.HPLC''de örnek türü ve analit özelliğine göre dedektör seçer.
|
10- |
Kütle spektroskopisinin temel kavramlarını ve temel prensbini tanımlar
Kütle spektometresini kısımlarını ve parçalarının görevlerini tanımlar.
Kütle spektrometresinin kullanım alanlarına göre analizi kurgular.
Kombine analitikları tanımlar.
LC-MS sistemini tanımlar, parçalarını ve görevlerini sayar.
LC-MS-Ms sistemini tanımlar, parçalarını ve görevlerini sayar.
LC-Ms-MS ile hangi örneklerin nasıl analiz edilebiliceğini kurgular.
Titresim spektroskopisinin temel prensiplerini tanımlar ve açıklar.
IR Spektrumlarında temel grupları bulur.
NMR spektroskopisini temel prensiplerini tanımlar.
Hidrojen NMR piklerini yorumlar.
Bileşiklerin karakterizasyonunu yapar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
35
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
5
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Enstrümental Analiz İlkeleri, Skoog, Holler,Nierman Cev. Ed. Esma Kılıç, Fitnat Köseoğlu, Hamza Yılmaz
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fundamentals of Analytical Chemistry, 7th ed., Skoog, West and Holler
|
|