Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > İSLAM HUKUKU III
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM HUKUKU III Birinci düzey İLH726 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ.DR. MENDERES GÜRKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Menderes Gürkan, Doç. Dr. Osman Bayder
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. H. Yunus Apaydın, Doç. Dr. Davut İltaş
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Klasik islam Aile hukukunu anlamak, anlamlandırmak ve günümüz aile hukuk yapısı ile karşılaştırmak
Dersin tanımı Aile hukukunun temel konuları arasında yer alan evlilik, boşanma

Dersin içeriği
1- Genel Olarak İslam Aile Hukuku
2- Nişanlılık ve Hükümleri
3- Nikah Akdinin tanımı ve mahiyeti
4- Nikah akdinin rükünleri
5- Nikah Akdinin inikad şartları
6- Nikah Akdinin sıhhat şartları
7- Nikah Akdinin sonuçları
8- Evlilik birliği içerisinde nafaka ve ilgili hükümler
9- Vize
10- Genel olarak boşanma ve Boşanmanın Çeşitleri
11- Kadının Boşanma Hakkı
12- Boşanma Sebepleri
13- iddet
14- Nafaka ve Çocukların Bakım ve Terbiyesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam Hukuku açısından Nikah Akdi hakkında bilgi sahibi olur
2- Evlenme akdinin mahiyetini kavrar
3- Klasik dönem islam hukukundaki evlilik akdinin şartlarını yorumlayabilir
4- Klasik aile hukukunun, nass ve örfe dayalı yönlerini birbirinden ayırır
5- Aile Hukukunun temel meseleleri ve problemleri hakkında bilgi sahibi olur
6- Boşanmanın mahiyeti ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur
7- Boşanma ve çeşitlerinin hükümlerini kavrar
8- Boşanmanın sonuçlarından; iddet, nafaka ve çocukların bakım sorumluluğunun/hidanenin keyfiyeti hakkında bilgi sahibi olur
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     80
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Prof. Dr. H. Yunus Apaydın, Klasik Fıkıh Doktrini İslam Aile Hukuku Ders Notları 2. Prof. Dr. Ahmet Yaman, İslam Aile Hukuku
Yardımcı Kaynaklar İslam, Aile, Nikah, Boşanma Hakkında Makaleler

Ders ile ilgili dosyalar