Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KANIN REOLOJİK ÖZELLİKLERİ |
Üçüncü düzey |
FZY 611 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ KEMAL ERDEM BAŞARAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğr. Üyesi K.Erdem Başaran
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada üç saat teorik anlatım,power point sunumlar,CD izlenmesi,her dersin sonunda soru-cevap şeklinde tartışma,
Her öğrenciye verilen bir ödev konusunun son ders haftasında sunumu
Uygulamalar
|
Dersin amacı
|
Eritrositlerin yapısal ve fiziksel özellikleri, kan hücrelerinin deformasyon yeteneği ve kan akımındaki etkileri, kan akışına etki eden faktörler, deformabilite üzerine etki eden intrinsik ve ekstrinsik faktörler, deformabilite ve agregasyon ile frajilite ölçüm yöntemleri, ve patolojik hallerdeki değişiklikleri irdelemek
|
Dersin tanımı
|
Eritrositlerin yapısal ve fiziksel özellikleri, kan hücrelerinin deformasyon yeteneği ve kan akımındaki etkileri, kan akışına etki eden faktörler, deformabilite üzerine etki eden intrinsik ve ekstrinsik faktörler, deformabilite ve agregasyon ile frajilite ölçüm yöntemleri, ve patolojik hallerdeki değişiklikleri yorumlamak
|
1- |
Hemoreolojide temel kavramlar
|
2- |
Kanın ve sıvıların akışkanlık özellikleri
|
3- |
Eritrositlerin yeri, yapısal ve fiziksel özellikleri,
|
4- |
Kan hücrelerinin deformasyon yeteneği ve kan akımındaki etkileri,
|
5- |
Kan hücrelerinin deformasyon yeteneği ve kan akımındaki etkileri,
|
6- |
Kan akışına etki eden faktörler ve Viskozite kavramı
|
7- |
Viskozite kavramı, hematokrit-viskozite-akışkanlık ilişkisi
|
8- |
Deformabilite üzerine etki eden intrinsik ve ekstrinsik faktörler,
|
9- |
Deformabilite ölçüm yöntemleri ve önemi
|
10- |
Lökositlerin deformabilite özellikleri
|
11- |
Patolojik hallerdeki değişiklikler
|
12- |
Eritrosit agregasyonu ölçülmesi ve önemi
|
13- |
Eritrosit ozmotik frajilitesi
|
14- |
Uygulamalar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eritrositlerin yapısal ve fiziksel özellikleri, kan hücrelerinin deformasyon yeteneği ve kan akımındaki etkilerini tartışarak açıklayabilir
|
2- |
kan akışına etki eden faktörleri sıralayabilir
|
3- |
deformabilite üzerine etki eden intrinsik ve ekstrinsik faktörleri açıklayabilir
|
4- |
deformabilite ve agregasyon ile frajilite ölçüm yöntemlerini uygulayabilir
|
5- |
patolojik hallerdeki değişiklikleri yorumlayabilir
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
|
|
2- |
Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
|
|
3- |
Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
|
|
4- |
Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
|
|
7- |
Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
|
|
8- |
Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
9- |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
14
|
14
|
Ödevler
|
1
|
14
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
14
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
28
|
56
|
Laboratuvar
|
2
|
16
|
32
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
14
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
204
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tıbbi Fizyoloji ( A.Guyton ), İnsan Fizyolojisi ( Ganong ), The cell physiology, The principle of physiology
Principles of Physiology (R.Berne, M. Levy,Walf Publishing Ltd.,1990), Human Physiology (A. Vander, J. Sherman, D. Luciano, Mc Graw Hill Inc.)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Web sitesi kaynakları,
The red blood cell agregation
|
|