Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > GEÇİŞ DÖNEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GEÇİŞ DÖNEMLERİ Birinci düzey THB 301 Seçmeli 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ SELÇUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ALİ SELÇUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli sözlü anlatım, seminer
Dersin amacı Bu derste halkbilimin temel konularından biri olan geçiş dönemleri ele alınacaktır. Geçiş dönemleri üzerine farklı bilim insanlarının klasik ve güncel yaklaşımları ayrıntılı olarak tartışılacaktır. Geçiş dönemleri veya geçiş ritüelleri olarak kavramsallaştırılan ve evrensel olarak insan hayatının önemli evrelerinde gerçekleştirilen ritüeller ve bu dönemlere özgü uygulanan pratikler dünyanın farklı coğrafyalarından örneklerle aktarılacaktır.
Dersin tanımı Bu ders, halkbiliminin klasik ve güncel yaklaşımlarıyla geçiş ritüellerini ele alır. Ders kapsamında dünyanın farklı coğrafyalarında ve özellikle Anadolu’da uygulanan doğum, erginleme, evlilik ve ölüm geçişlerine dair ritüel ve uygulamalar tanıtılır.

Dersin içeriği
1- Ritüel Nedir?
2- Geçiş Ritüelleri Teorileri: Arnold van Gennep, Victor Turner
3- Dünyada ve Anadolu’da Doğum Ritüelleri
4- Türk topluluklarında Doğum Ritüelleri
5- Anadolu ve Türk Dünyasında sünnet
6- Dünya’da, Türk Topluluklarında ve Anadolu’da Erginleme Ritüelleri
7- Dünya’da ve Anadolu’da Evlilik Ritüelleri
8- ara sınav
9- Türk topluluklarında Evlilik Ritüelleri
10- Dünya’da ve Anadolu’da Ölüm Ritüelleri
11- Türk topluluklarında Ölüm Ritüelleri
12- Türk topluluklarında Ölüm Ritüeliyle oluşan gelenekler
13- Türk topluluklarında inancın geçiş ritüellerine tesiri
14- Geçiş Ritüellerini Araştırmak
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler halkbilimi ve geçiş ritüelleri ilişkisini öğrenir
2- Dünya’da ve Anadolu’da farklılaşan geçiş ritüelleri hakkında bilgi edinir
3- Türk topluluklarının geçiş ritüellerini öğrenir.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 10 50
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     134
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yılmaz Yeşil (2014). Türk Dünyasında Geçiş Ritüelleri, Türk Dünyası vakfı: İstanbul
Yardımcı Kaynaklar Sedat Veyis Örnek (2014). Türk Halkbilimi, Bilgesu Yayıncılık: Ankara.

Ders ile ilgili dosyalar