Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sosyal Bilgiler Öğretmenliği > SINIF İÇİ ÖĞRENMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SINIF İÇİ ÖĞRENMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Birinci düzey SBO 005 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞBA KAFADAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞBA KAFADAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ve çevrimiçi
Dersin amacı Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde uygun ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini hakkında bilgi ve farkındalık kazanıp uygulama sürecine yansıtabilmek.
Dersin tanımı Sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde kullanılabilecek ölçme araçları ve özelliklerini kavrama, öğrenme alanına/kazanıma en uygun kullanılabilecek ölçe aracını seçip/geliştirip değerlendirme yapabilme ve not verme, uygulamada dikkat edilecek hususlar konusunda bilinç kazanmak.

Dersin içeriği
1- Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri
2- Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar
3- Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler
4- Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Çoktan seçmeli testler
5- Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar
6- Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem
7- Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Görüşme
8- Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası
9- Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Araştırma kâğıtları, araştırma projeleri
10- Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Akran değerlendirmesi
11- Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Öz değerlendirme
12- Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Tutum ölçekleri
13- Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve dikkat edilecek hususlar
14- Not verme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yerini ve önemini kavrar.
2- Ölçme ve değerlendirme araçlarının genel özelliklerini açıklar.
3- Dersin öğrenme alanına, kazanımına uygun ölçme aracı seçer.
4- Dersin öğrenme alanına, kazanımına uygun ölçme aracı geliştir.
5- Geliştirdiği ölçme aracına uygun değerlendirme yöntemi kullanır.
6- Sınıf içi değerlendirmelerde en uygun hangi değerlendirme yöntemi kullanılacağına dair farkındalık kazanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2- Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3- Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4- Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5- Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6- Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7- Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8- Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9- Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10- Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11- Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12- Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13- Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14- Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15- Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19- Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 8 2 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Karip. E. (Ed.)(2015). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Bahar, M. vd. (Eds.) (2015). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Karabulut Coşkun, B. & Yılmaz, A. (Eds.)(2021). Uzaktan Eğitimde Ölçme Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar