Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (yüksek Lisans > TÜRK-İSLAM TARİHİ (OSMANLILAR)
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK-İSLAM TARİHİ (OSMANLILAR) İkinci düzey İTS 504 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. KADİR KAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Dersin veriliş şekli Seminer, Anlatım, Görsel materyal kullanımı
Dersin amacı Osmanlı siyasi tarihi ana dönüm noktalarına bölerek, ana planları, etkileşimleri itibariyle tarihi seyrin kavranmasını sağlamak. Sebep-sonuç ilişkilerinin ve tarihi kanuniyetlerin tespitini yapmaya çalışarak, öğrencinin Osmanlı siyasi tarihini bilimsel çerçevede algılamasını sağlamak. Osmanlı kültür ve medeniyetini öğrenciye bir bütün olarak tanıtma ve değerlendirme imkanı sağlamak.
Dersin tanımı Osmanlı siyaset, kültür ve medeniyet tarihinin bilimsel veriler çerçevesinde ele alınması.

Dersin içeriği
1- Osmanlı Tarihi Kaynakları ve Osmanlı Tarihçiliği
2- Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Beylikten Devlete: Osman Bey, Orhan Bey ve I.Murat Dönemleri
3- Devletten Devlet-i Âl-i Osman’a/İmparatorluğa: Yıldırım-II.Murat ve Fatih Dönemleri
4- Cihan Devleti/ İmparatorluk ve İhtişam: II.Bayezid, Kanuni ve II.Selim Dönemi
5- İhtişamın Sarsılması ve Yeni Arayışlar: III. Murat’tan IV. Murat’a kadar olan dönem. Celali İsyanları.
6- Osmanlı Barışının Sonu/Çözülme: S.İbrahim ve IV.Mehmet Dön., Köprülülüler ve Kadızadeler. İkinci Viyana Kuş. Ve Avrupa’dan Dönüş; II.Süleyman’dan III.Mustafa’ya
7- Sonun Başlangıcı/Küçük Kaynarca’da Sona: I.Abdülhamit, III.Seli Dön. Islahat/Yenileşme Hareketleri. II.Mahmut Dön. Ve Islahatlar; Sultan Abdülmecid ve Abdülaziz Dönemleri.
8- Dağılan Devlet-i Âl-i Osman/ İmparatorluk: II.Abdülhamit Dönemi. Sultan Vahdettin, Son ve Yeni Bir Başlangıç/Türkiye Cumhuriyeti
9- Osmanlı’da Din; Osmanlı ve İslam, Müslüman Halklar, Dini Eğilimler ve Mezhepler; Gayri Müslim Halklar, Hıristiyanlık ve Yahudilik; Dinî Zümreler
10- Osmanlıda İlk Dinî ve Sosyal Hareketler: Şeyh Bedreddin olayı; Hurufiler; Rafizilik ve Alevilik; Mehdici Hareketler; Ateist Eğ. Hareketler
11- Osmanlı da Düşünce Hayatı, Altyapısı; Osmanlı Siyasi Düşüncesinin Temel Konuları ve Problemleri, Osmanlı Siyasi Düşünürleri
12- Osmanlı Felsefi Düşüncesi
13- Osmanlı Dini ve tasavvufi düşünce
14- Osmanlıda Batılılaşma Dönemi Fikir Hayatı; Batı Fikir Akımları Karşısında Osmanlı Aydınları
15- XX. Yüzyılda Fikir Akımları
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Osmanlı Tarihi kaynaklarını ve Osmanlı tarihçilerini tanır.
2- Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını kronolojik olarak kavrar.
3- Osmanlı Dönemi siyasi olaylarını tarihsel çerçevesi içinde değerlendirebilme becerisi kazanır.
4- Osmanlı siyasi tarihini ekonomik, kültürel ve sosyal boyutlarını göz önünde bulundurarak değerlendirir.
5- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
6- Osmanlı dönemi siyasi gelişmelerini günümüze bakan boyutları ile bilimsel tarih anlayışı çerçevesinde değerlendirir.
7- Osmanlı Devleti'nin din ve İslam anlayışını öğrenir.
8- Osmanlı coğrafyası bağlamında dinî ve sosyal hareketleri değerlendirir.
9- Osmanlı düşünce hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
10- Osmanlı düşünce hayatı içinde felsefî, siyasî, dinî ve tasavvufî düşüncenin yerini ve önemini kavrar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
2- İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
3- Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
4- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
5- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
6- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
7- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
8- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
9- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
10- İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
11- İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
12- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
13- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
14- Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
15- Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 5 2 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar