Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > TÜRK-İSLAM TARİHİ (OSMANLILAR)
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK-İSLAM TARİHİ (OSMANLILAR) Üçüncü düzey İTS 504 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. KADİR KAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Dersin veriliş şekli Seminer, Anlatım, Görsel materyal kullanımı
Dersin amacı Osmanlı siyasi tarihi ana dönüm noktalarına bölerek, ana planları, etkileşimleri itibariyle tarihi seyrin kavranmasını sağlamak. Sebep-sonuç ilişkilerinin ve tarihi kanuniyetlerin tespitini yapmaya çalışarak, öğrencinin Osmanlı siyasi tarihini bilimsel çerçevede algılamasını sağlamak. Osmanlı kültür ve medeniyetini öğrenciye bir bütün olarak tanıtma ve değerlendirme imkanı sağlamak.
Dersin tanımı Osmanlı siyaset, kültür ve medeniyet tarihinin bilimsel veriler çerçevesinde ele alınması.

Dersin içeriği
1- Osmanlı Tarihi Kaynakları ve Osmanlı Tarihçiliği
2- Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Beylikten Devlete: Osman Bey, Orhan Bey ve I.Murat Dönemleri
3- Devletten Devlet-i Âl-i Osman’a/İmparatorluğa: Yıldırım-II.Murat ve Fatih Dönemleri
4- Cihan Devleti/ İmparatorluk ve İhtişam: II.Bayezid, Kanuni ve II.Selim Dönemi
5- İhtişamın Sarsılması ve Yeni Arayışlar: III. Murat’tan IV. Murat’a kadar olan dönem. Celali İsyanları.
6- Osmanlı Barışının Sonu/Çözülme: S.İbrahim ve IV.Mehmet Dön., Köprülülüler ve Kadızadeler. İkinci Viyana Kuş. Ve Avrupa’dan Dönüş; II.Süleyman’dan III.Mustafa’ya
7- Sonun Başlangıcı/Küçük Kaynarca’da Sona: I.Abdülhamit, III.Seli Dön. Islahat/Yenileşme Hareketleri. II.Mahmut Dön. Ve Islahatlar; Sultan Abdülmecid ve Abdülaziz Dönemleri.
8- Dağılan Devlet-i Âl-i Osman/ İmparatorluk: II.Abdülhamit Dönemi. Sultan Vahdettin, Son ve Yeni Bir Başlangıç/Türkiye Cumhuriyeti
9- Osmanlı’da Din; Osmanlı ve İslam, Müslüman Halklar, Dini Eğilimler ve Mezhepler; Gayri Müslim Halklar, Hıristiyanlık ve Yahudilik; Dinî Zümreler
10- Osmanlıda İlk Dinî ve Sosyal Hareketler: Şeyh Bedreddin olayı; Hurufiler; Rafizilik ve Alevilik; Mehdici Hareketler; Ateist Eğ. Hareketler
11- Osmanlı da Düşünce Hayatı, Altyapısı; Osmanlı Siyasi Düşüncesinin Temel Konuları ve Problemleri, Osmanlı Siyasi Düşünürleri
12- Osmanlı Felsefi Düşüncesi
13- Osmanlı Dini ve tasavvufi düşünce
14- Osmanlıda Batılılaşma Dönemi Fikir Hayatı; Batı Fikir Akımları Karşısında Osmanlı Aydınları
15- XX. Yüzyılda Fikir Akımları
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Osmanlı Tarihi kaynaklarını ve Osmanlı tarihçilerini tanır.
2- Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını kronolojik olarak kavrar.
3- Osmanlı Dönemi siyasi olaylarını tarihsel çerçevesi içinde değerlendirebilme becerisi kazanır.
4- Osmanlı siyasi tarihini ekonomik, kültürel ve sosyal boyutlarını göz önünde bulundurarak değerlendirir.
5- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
6- Osmanlı dönemi siyasi gelişmelerini günümüze bakan boyutları ile bilimsel tarih anlayışı çerçevesinde değerlendirir.
7- Osmanlı Devleti'nin din ve İslam anlayışını öğrenir.
8- Osmanlı coğrafyası bağlamında dinî ve sosyal hareketleri değerlendirir.
9- Osmanlı düşünce hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
10- Osmanlı düşünce hayatı içinde felsefî, siyasî, dinî ve tasavvufî düşüncenin yerini ve önemini kavrar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 5 2 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar