Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK-İSLAM TARİHİ (OSMANLILAR) |
İkinci düzey |
İTS 504 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. KADİR KAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin veriliş şekli Seminer, Anlatım, Görsel materyal kullanımı
|
Dersin amacı
|
Osmanlı siyasi tarihi ana dönüm noktalarına bölerek, ana planları, etkileşimleri itibariyle tarihi seyrin kavranmasını sağlamak. Sebep-sonuç ilişkilerinin ve tarihi kanuniyetlerin tespitini yapmaya çalışarak, öğrencinin Osmanlı siyasi tarihini bilimsel çerçevede algılamasını sağlamak. Osmanlı kültür ve medeniyetini öğrenciye bir bütün olarak tanıtma ve değerlendirme imkanı sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Osmanlı siyaset, kültür ve medeniyet tarihinin bilimsel veriler çerçevesinde ele alınması.
|
1- |
Osmanlı Tarihi Kaynakları ve Osmanlı Tarihçiliği
|
2- |
Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Beylikten Devlete: Osman Bey, Orhan Bey ve I.Murat Dönemleri
|
3- |
Devletten Devlet-i Âl-i Osman’a/İmparatorluğa: Yıldırım-II.Murat ve Fatih Dönemleri
|
4- |
Cihan Devleti/ İmparatorluk ve İhtişam: II.Bayezid, Kanuni ve II.Selim Dönemi
|
5- |
İhtişamın Sarsılması ve Yeni Arayışlar: III. Murat’tan IV. Murat’a kadar olan dönem. Celali İsyanları.
|
6- |
Osmanlı Barışının Sonu/Çözülme: S.İbrahim ve IV.Mehmet Dön., Köprülülüler ve Kadızadeler. İkinci Viyana Kuş. Ve Avrupa’dan Dönüş; II.Süleyman’dan III.Mustafa’ya
|
7- |
Sonun Başlangıcı/Küçük Kaynarca’da Sona: I.Abdülhamit, III.Seli Dön. Islahat/Yenileşme Hareketleri. II.Mahmut Dön. Ve Islahatlar; Sultan Abdülmecid ve Abdülaziz Dönemleri.
|
8- |
Dağılan Devlet-i Âl-i Osman/ İmparatorluk: II.Abdülhamit Dönemi. Sultan Vahdettin, Son ve Yeni Bir Başlangıç/Türkiye Cumhuriyeti
|
9- |
Osmanlı’da Din; Osmanlı ve İslam, Müslüman Halklar, Dini Eğilimler ve Mezhepler; Gayri Müslim Halklar, Hıristiyanlık ve Yahudilik; Dinî Zümreler
|
10- |
Osmanlıda İlk Dinî ve Sosyal Hareketler: Şeyh Bedreddin olayı; Hurufiler; Rafizilik ve Alevilik; Mehdici Hareketler; Ateist Eğ. Hareketler
|
11- |
Osmanlı da Düşünce Hayatı, Altyapısı; Osmanlı Siyasi Düşüncesinin Temel Konuları ve Problemleri, Osmanlı Siyasi Düşünürleri
|
12- |
Osmanlı Felsefi Düşüncesi
|
13- |
Osmanlı Dini ve tasavvufi düşünce
|
14- |
Osmanlıda Batılılaşma Dönemi Fikir Hayatı; Batı Fikir Akımları Karşısında Osmanlı Aydınları
|
15- |
XX. Yüzyılda Fikir Akımları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Osmanlı Tarihi kaynaklarını ve Osmanlı tarihçilerini tanır.
|
2- |
Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını kronolojik olarak kavrar.
|
3- |
Osmanlı Dönemi siyasi olaylarını tarihsel çerçevesi içinde değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
4- |
Osmanlı siyasi tarihini ekonomik, kültürel ve sosyal boyutlarını göz önünde bulundurarak değerlendirir.
|
5- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
6- |
Osmanlı dönemi siyasi gelişmelerini günümüze bakan boyutları ile bilimsel tarih anlayışı çerçevesinde değerlendirir.
|
7- |
Osmanlı Devleti'nin din ve İslam anlayışını öğrenir.
|
8- |
Osmanlı coğrafyası bağlamında dinî ve sosyal hareketleri değerlendirir.
|
9- |
Osmanlı düşünce hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
|
10- |
Osmanlı düşünce hayatı içinde felsefî, siyasî, dinî ve tasavvufî düşüncenin yerini ve önemini kavrar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
|
2- |
İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
|
|
4- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
5- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
|
6- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
|
7- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
|
|
9- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
|
10- |
İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
|
|
11- |
İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
|
|
12- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
|
13- |
Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
|
14- |
Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
|
|
15- |
Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
2
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|