Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL KİMYA-I |
Birinci düzey |
KİM111 |
Zorunlu |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersi almak için bir ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ORHAN TÜRKOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr.Orhan TÜRKOĞLU, YRD.DOÇ. DR. GÜLŞAH ÖZIŞIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Bölüm asistanları
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve pratik olarak yüzyüze anlatım, Laboratuvar uygulması
|
Dersin amacı
|
Farklı ortaöğretim kurumlarından gelen ve kimya bilgileri çok heterojen olan birinci sınıf öğrencilerini mümkün olduğu kadar aynı seviyeye getirmek ve onları ikinci sınıfta anlatılacak olan temel derslere hazırlamak.
|
Dersin tanımı
|
Madde, Bileşik, Bileşiklerin adlandırılması, Kimyasal reaksiyonlar,Reaksiyonların denkleştirilmesi, Maddenin halleri Kimyasal hesaplamalar, Atomun yapısı, Atom teorileri, Elektromanyetik ışıma ve özellikleri, Molekükller ve kimyasal Bağlar, Bağ teorileri, VSEPR kuramı, Maddenin gaz hali, kimyasal termodinamik
|
1- |
Giriş: Kimyanın kapsamı, Alt bilim dalları, Bilimsel metot, Maddelerin sınıflandırılması, Fiziksel ve kimyasal özellikler, Ölçme, Sayıların kullanılması, Problem çözümünde boyut analizi, Anlamlı rakamlar, Yuvarlama kuralları
|
2- |
Madde,Atomlar, Moleküller, Bileşikler, Dalton Atom Kuramı, Atom numarası, Kütle numarası, Sabit ve katlı oranlar yasaları,Kimyasal formüller, Bileşiklerin adlandırılması, Maddenin fiziksel ve kimyasal özellikleri
|
3- |
Avagadro yasası ve mol kavramı, Kimyasal reaksiyonlar, Reaksiyon türleri, Reaksiyonları denkleştirilmesi, Stokiyometrik hesaplamalar, Basit ve molekül formüllerinin belirlenmesi, Reaksiyon verimi, Limit reaktif
|
4- |
Heterojen ve homojen karışımlar, Çözünürlük Çözeltiler, Çözelti türleri, çözelti derişimleri, Çözeltilerin hazırlanışı
|
5- |
Atomun Yapısı: Klasik atom teorisi, Faraday Deneyi, Katod ışınları tüpü, Thomsan ve Rudherfod Deneyleri, Elektronun yükü ve kütles, Millikan Yağ Damlası Deneyi
|
6- |
Atomun Yapısı: Kanal ışınları tüpü, Atom çekirdeği, Atomik Emisyon ve absorbsiyon spektrumları, Bohr atom modeli,Elektro manyetik ışın ve özellikleri, Dalga ve foton teorileri, Planck kuvantum kuramı, Siyah cisim ışıması, Foto elektrik etki,Elektromanyetik ışın spektrumu, Atomda elektron geçişleri
|
7- |
Atomun Yapısı: Modern atom teorisi, de Broglie dalga teorisi,Kuvantum sayıları, Heizenberg belirsizlik prensibi, atomik orbitaller, Pauli ilkesi
|
8- |
Atomun Yapısı: Atomik yörüngeçlerin enerji düzeyleri, atomların elektronik dizilişleri, Hund kuralı, Yükseltgenme sayıları ve grup numaraları, Periyodik cetvel ve periyodik özellikler
|
9- |
Kimyasal bağlar ve bağ türleri, Molekül içi kimyasal bağlar, Bağ teorileri, Lewis nokta yapıları, VSEPR kuramı, Moleküllerin geometrik şekilleri
|
10- |
ARA SINAV
|
11- |
Laboratuvar uygulaması: Kütlenin korunumu, Maddenin fiziksel, kimyasal özellikleri, Sublimleşme
|
12- |
Laboratuvar uygulaması: Kristallendirme, Katı ve sıvıların yoğunluk tayinleri
|
13- |
Laboratuvar uygulaması: Çöktürme, Süzme ve Santrifüjleme
|
14- |
Laboratuvar uygulaması: Çözeltiler ve çözeltilerin hazırlanması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Genel Kimyanın temel konularının kavranması becerisinin kazanılması
|
2- |
Atom ve moleküler yapıların kavranması becerisi kazanılması
|
3- |
Atom ve moleküler yapılarda elektron dizilişlerinin kavranması becerisi kazanılması
|
4- |
Derişim kavramı ve stokiyometrik hesaplamalarının kavranması becerisinin kazanılması
|
5- |
Kimyasal bağlar ve bağ kavramı konularının kavranması becerisi kazanılması
|
6- |
Genel kimya ile ilgili olarak öğrenilen konuları anlatabilme, açıklayabilme ve yorumlayabilme yeteneğinin kazanılması
|
7- |
Genel kimya konuları çerçevesinde öğrencinin kendine güven ve özgüvene sahip olması yeteneğinin kazandırılması
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
4- |
- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
5- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
7- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
8- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
10- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
11- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
13- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
14- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
15- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
16- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
17- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
9
|
3
|
27
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
5
|
10
|
Laboratuvar
|
5
|
3
|
15
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
2
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
90
|
Kısa sınav
|
5
|
10
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Temel Üniversite Kimyası: Ender Erdik, Yüksel Sarıkaya, Raymond CHANG, Genel Kimya: Temel Kavramlar (Tahsin Uyar, Serpil Aksoy, Recai İnam: Çeviri Editörleri), 4. Baskıdan Çeviri, Palme Yayıncılık, Ankara, (2006).
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Petrucci, R.H., Harwood, W.S., Herring, F.G., (Uyar, T., Aksoy, S. (Çeviri editörleri)), Genel Kimya I, İlkeler ve Modern Uygulamalar, 8. baskıdan çeviri, Palme yayıncılık, Ankara (2002).
|
|