Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİNİ MUSİKİ |
Birinci düzey |
DKA105 |
Zorunlu |
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
_
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. HAKKI TEKİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
TÜRKÇE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
_
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğrencilerin 3 kategoriden birine ilgi duymaları gerekmektedir. A) Başta Ney olmak üzere Tanbur, Ud, Bağlama, Kudüm veya Bendir gibi enstrümanlardan biri. B) Nota, solfej, makâm, usül gibi nazari konularla birlikte Mûsiki Tarihi, Bestekar ve Nazariyatçı biyografi konuları. C) Ezan, Kâmet, Salâ, İlahi ve Na’t gibi türlerin usülüne uygun icrası. Bu şıkların birine duyulan azami ilgi başarı notu üzerinde önemli etkendir.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin Türk Din Mûsikîsi’nin konuları olan Makâm, Usül ve Esasları ile tarihi gelişimleri hakkında bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Türk Din Mûsikîsi’nin kendine özgü türlerinde eser meşki, bestekar, icracılar ve enstrüman konularının örneklerle tanıtılması.
|
1- |
Mûsikînin târifi, önemi ve çeşitleri.
|
2- |
Ses, nota, porte, anahtar, ölçü ve tartımla ilgili temel kavramlar.
|
3- |
Ezân, Kâmet, Müezzinlik, Tekbîr ve Salât gibi Câmi Mûsikîsi türleri.
|
4- |
Uşşâk, Hüseynî ve Hicâz gibi ana makâmlar.
|
5- |
Semâî, Sofyân ve Düyek gibi temel usüller.
|
6- |
İlâhî ve Na't gibi formlar.
|
7- |
Durak, Seyir, Donanım, Yeden, Karar ve Meyân gibi Makâmlarla ilgili terimler.
|
8- |
Taksîm, Peşrev, Sâz Semâîsi ve Aranağme gibi Sâz Mûsikîsi türleri.
|
9- |
Kâr, Beste, Gazel, Şarkı ve Türkü gibi türlerin örnekleri.
|
10- |
Ney, Tanbûr, Ud, Bağlama, Bendîr ve Kudûm gibi enstrümanların tanıtımı ve örnek icraatları.
|
11- |
Klasik, Sanat, Halk ve Mehter gibi Türk Mûsikîsi'nin bölümleri.
|
12- |
İslam öncesi ve XVII-XX. yüzyıllar arasında gelişen Türk Mûsikîsi Tarihi.
|
13- |
Hatîb Zâkirî Hasan Efendi, Itrî, İsmail Dede, Zekâî Dede, Abdülkâdir Merâgî, Hâfız Pôst, Dellâlzâde ve Hacı Arif gibi bestekârların biyografi ve eserleri.
|
14- |
Raûf Yektâ, Sadeddin Arel ve Suphi Ezgi gibi nazariyatçılar.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mûsiki’nin tarif, kavram, makâm, usül, tür, kültür ve kaynaklarını bilir.
|
2- |
İslam Tarih, Sanat, Edebiyet ve Kültür alanlarında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Bilimsel yöntem ve teknikler geliştirir ve uygular.
|
4- |
Kuran-ı Kerim'i Makâm, Usül ve esaslara göre okuma, anlama, öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır.
|
5- |
Din eğitimi ve hizmetlerinin gerektirdiği psikolojik yeterliliği ve ahlâkî olgunluğu gösterir.
|
6- |
Meslek alanlarının ses ve diğer ilgili icraatlarında marifet ve beceri kazanır.
|
7- |
Eser deşifre ve çözümlemeleriyle pratikler elde eder.
|
8- |
Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
|
|
3- |
Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
|
|
4- |
Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
|
|
5- |
Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
|
|
6- |
Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
|
|
7- |
Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
|
|
10- |
Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
|
|
11- |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
|
|
12- |
Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
|
|
13- |
Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
|
|
14- |
Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
94
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Zekai Kaplan, Dînî Mûsikî Dersleri, MEB Yay., İstanbul, 1991.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İsmail Hakkı Özkan, Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usülleri, Kudüm Velveleleri, Ötüken Yay., (Birinci Baskı), İstanbul, 1984.
|
|