Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK |
Üçüncü düzey |
MAT 657 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HİKMET ÖZARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bilimsel araştırma teknikleri hakkında bilgi vermek, bilimde etik kavramını izah etmek, etik dışı davranışlar ve nedenlerini açıklamak, ayrıca bilimsel yayın ve yayın etiği kavramlarını ifade etmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel araştırma metotlarını ve etik kavramlarını ifade eder.
|
1- |
Bilim felsefesi ve bilimsel düşünce yöntemine kısa bir bakış, matematik ve bilim.
|
2- |
Bilim, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntem
|
3- |
Bilimsel araştırma ve çeşitleri
|
4- |
Bilimsel araştırmanın yapısı ve özellikleri
|
5- |
Bilim insanlarının ve kurumlarının sorumlulukları
|
6- |
Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
|
7- |
Araştırmanın planlanması ve araştırma yöntemleri
|
8- |
Araştırma verilerinin arşivlenmesi, analizi ve yayına dönüştürülmesi
|
9- |
Araştırma verilerinin yayına dönüştürülmesi
|
10- |
Etik kavramı ve bilim etiği
|
11- |
Bilimsel araştırma ve çalışmalarda etik dışı davranışlar ve nedenleri
|
12- |
Bilim insanı, etik ve toplum ilişkisi
|
13- |
Akademik çalışmalarda etik kavramı, eğitim sistemi ve etik
|
14- |
Bilim etiğinde temel ilkeler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilim tarihi konusunda kısa bir bilgiye sahip olmak
|
2- |
Bilimsel bilginin anlamını kavramak
|
3- |
Bilimsel araştırma çeşitleri ve yöntemlerin tanımak
|
4- |
Bilimsel araştırmada sorumlulukları kavramak
|
5- |
Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağını öğrenmek
|
6- |
Etik ve bilimsel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak
|
7- |
Bilimsel çalışmalarda etik dışı davranışları öğrenmek, akademik çalışmalarda etik dışı davranışlar hakkında bilgi sahibi olmak
|
8- |
Bilimsel etik ve toplum ilişkilerini anlamak
|
9- |
Bilim etiğinde temel ilkeleri öğrenmek
|
10- |
Bilimsel yayın oluşturma ve yayın etiği konusunda bilgi sahibi olmak
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi.
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi.
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama.
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi.
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi.
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İlgili kitap ve makaleler
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İlgili kitap ve makaleler
|
|